Wprowadzanie danych firmy - Instrukcja obsługi programu R2płatnik, R2płatnikPRO, R2płatnikSBO RESET2 Oprogramowanie
Strona używa plików cookies (tzw. ciasteczka) do przechowywania i uzyskiwania dostępu do tej informacji w celach funkcjonalnych, statystycznych i reklamowych.
Użytkownik wyraża zgodę oraz określa warunki przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartej w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki.
Dowiedz się więcej odwiedzając strony:

Polityka Prywatności    Regulamin sklepu      Jak wyłączyć cookies?

Przejdź do serwisu

Instrukcja obsługi R2płatnik



Wprowadzanie danych firmy

Wprowadzanie danych firmy

Rozpoczęcie pracy

Przed rozpoczęciem pracy należy wpisać dane własnej firmy. Po kliknięciu  lub Zbiory - Wybór firmy pojawi się na ekranie okienko z listą firm. Po naciśnięciu F6 lub kliknięciu w zakładkę Pozycja lub  należy wpisać właściwą nazwę firmy (Skrócona nazwa firmy) oraz wypełnić wszystkie dane firmy:

  • Skrócona nazwa firmy - podstawowa nazwa, służąca do identyfikacji firmy:

    • występuje w oknie z listą firm

    • pojawia się na wydrukach wszystkich zestawień

    • drukuje się na deklaracjach PIT

    • na raportach ZUS wchodzi w skład danych identyfikacyjnych firmy

  • Grupa - dzięki przypisaniu firmy do grupy istnieje możliwość nadania użytkownikom praw dostępu do firm z danej grupy, informacja szczególnie przydatna w wersji dla biura rachunkowego

  • Logo - klikając dwukrotnie w obszar przeznaczony na logo firmy możemy umieścić znak graficzny w formacie BMP, żeby usunąć wprowadzone wcześniej logo firmy należy w obszarze znaku graficznego kliknąć dwukrotnie i wybrać Usuń.

  • Aktywna - zaznaczenie powoduje , że w oknie widoczne będą tylko firmy aktywne , przy włączonej opcji we Właściwościach , funkcja przydatna np. w biurach rachunkowych

  • DANE - podstawowe dane firmy:

    • Nagłówek dokumentów - pełna nazwa firmy, drukuje się w nagłówku niektórych wystawianych dokumentów

    • REGON

    • Data rozp.działaln. - data rozpoczęcia działalności

    • Rodzaj podatnika - określamy, czy firma jest osobą fizyczną, spółką cywilną, osobą prawną lub jednostką budżetową; w przypadku osoby fizycznej, spółki cywilnej lub osoby prawnej widoczny jest dodatkowo przycisk Właściciele, gdzie wprowadzamy dane właściciela lub wspólników, w przypadku jednostki budżetowej przy rodzajach list płac widoczna jest zakładka Klasyfikacja budżetowa

    • Rodzaj jednostki - w przypadku niektórych rodzajów jednostek program zawiera specyficzne dane i funkcje przydatne tylko dla niektórych jednostek:

    • Uprawnienie do wypłaty zasiłków ZUS - zaznaczamy, jeśli zasiłki ZUS wypłacane są za pośrednictwem firmy; nie zaznaczamy dla firm, zatrudniających do 20 pracowników - w tych firmach zasiłki wypłaca ZUS bezpośrednio pracownikom, natomiast wpisy w karcie zasiłkowej powyżej 33 dni wprowadzane są z zerową kwotą

    • Zakład pracy chronionej, Nr PFRON, Nr decyzji, Data decyzji - wypełniamy, jeśli firma posiada status Zakładu Pracy Chronionej

    • Dofinansowanie z PFRON - zmiana tej opcji wpływa na refundację składek ZUS i dofinansowanie wynagrodzeń osób niepełnosprawnych na raporcie SOD PFRON , możliwe jest dofinansowanie na podstawie art.25a ustawy o rehabilitacji społecznej i zawodowej:

      • brak - bez dofinansowania

      • ust.2 - zatrudnienie poniżej 25 etatów

      • ust.3 - Zakład Pracy Chronionej

      • ust.4 - zatrudnienie nie mniejsze niż 25 etatów i wskaźnik zatrudnionych niepełnosprawnych min.6%

    • Stowarzyszenie - przy generowaniu raportu miesięcznego SOD

    • w INF-D-P zaznaczy się pomoc publiczna
    • WŁAŚCICIELE FIRMY - w przypadku firmy nie mającej osobowości prawnej wprowadzamy wszystkich współwłaścicieli (lub właściciela) wraz z danymi

    • DZIENNIK - ewidencja wykonanych wydruków dostępna również z menu głównego Okna - Dziennik

    • POCZTA - ewidencja wysłanych z programu maili

    • KOMUNIKATY - komunikaty dla pracowników

  • DANE DO PRZELEWÓW - informacje potrzebne do prawidłowego wypełnienia druków poleceń przelewów bankowych:

    • Nazwa i adres - wprowadzamy nazwę i adres firmy w formie, jaką chcemy mieć na wydruku przelewów

    • Rachunki bankowe - uzupełniamy wszystkie rachunki bankowe firmy

    • Konto ZUS - indywidualny rachunek bankowy do rozliczeń z ZUS, na to konto generowane będą przelewy do ZUS po 1 stycznia 2018 roku

  • ADRES - adres prowadzenia działalności, przy wprowadzaniu miejscowości możemy skorzystać z biblioteki wszystkich miejscowości - wtedy automatycznie uzupełnią się pola: Miejscowość, Gmina, Powiat i Województwo, dodatkowo określamy:

    • Urząd skarbowy - z biblioteki urzędów wybieramy ten, do którego składane są deklaracje podatkowe PIT

    • Urząd skarb.zagr. - wybieramy właściwy urząd do rozliczania cudzoziemców (do IFT-1/1R)

    • Oddział NFZ - wybieramy właściwy oddział

    • Oddział ZUS - potrzebny do raportu ZUS IWA

  • INNE DANE - inne dane potrzebne do wydruków:

    • Pełna nazwa - pełna nazwa na drukach deklaracji PIT

    • Nazwa org.rejestr., Nazwa rejestru, Data rejestracji, Numer w rejestrze, Rodzaj działaln., Miejsce działaln., Kod PKD - dane z zaświadczenia o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej

    • Siedziba Sądu Pracy - informacja na świadectwie pracy i wypowiedzeniu umowy - wpisujemy miasto

    • Siedziba Kom.Pojedn. - dodatkowa informacja drukowana na wypowiedzeniu umowy - wypełniamy, jeśli w zakładzie istnieje Komisja Pojednawcza
      UWAGA. Obie siedziby można później skorygować dla indywidualnych pracowników (patrz Ewidencja pracowników - Dane podstawowe - Adresy)

    • Termin deklaracji ZUS - niezależnie od wybranego rodzaju jednostki określa termin składania deklaracji ZUS (do 5,10 i 15 dnia miesiąca)

    • Osoba reprezentująca - imię i nazwisko osoby reprezentującej firmę przy zawieraniu umów o pracę

    • Osoba wypełniająca PITy - imię i nazwisko osoby figurującej na deklaracjach podatkowych, jeśli w oddziale

    • wypełniona jest ta pozycja to dla osób przypisanych do tego oddziału na dokumentach drukować się będzie to co jest w oddziale a nie to co jest przy firmie
      • Nazwisko i imię użytkownika - jeśli zaznaczone to na deklaracjach podatkowych będzie drukować się nazwisko i imię użytkownika programu, który drukuje deklaracje

    • e-Deklaracje - określenie sposobu podpisu e-Deklaracji

    • (dane autoryzujace lub podpis kwalifikowany) - dostępne tylko przy rodzaju podatnika: osoba fizyczna i spółka cywilna
  • RODO - rejestry wszystkich czynności związanych z przetwarzaniem danych osobowych

    • Zgody RODO - automatyczne generowanie różnych zgód dla grupy pracowników; podajemy datę, tytuł, treść i zakres zgody; po opublikowaniu utworzą się wpisy w ewidencji Zgody RODO przy pracowniku;

      jeśli korzystamy z dostępu pracowników przez internet (moduł www) to zgoda ta zostanie również opublikowana po zalogowaniu pracownika, gdzie będzie on mógł wybrać czy się zgadza czy nie, decyzja automatycznie zapisze się w programie w ewidencji pracownika Zgody RODO
    • Upoważnienie RODO - ewidencjonowanie wszelkich umów powierzenia danych i upoważnień do przetwarzania danych z innymi podmiotami

    • Przetwarzanie RODO - tu wprowadzamy wszelkie udostępniania baz danych innym podmiotom np.przekazanie pliku archiwum danych; rejestracja przetwarzania danych bez upoważnienia skutkuje wpisem w rejestrze naruszeń firmy (na zakładce Naruszenia RODO)

    • Naruszenia RODO - rejestr wszelkich naruszeń ustawy o ochronie danych osobowych; wpisy tworzą się automatycznie np. przy przetwarzaniu danych podczas gdy wygasło upoważnienie lub można dodawać wpisy poprzez

  • PARAMETRY - parametry konfiguracyjne omówione w rozdziale Konfiguracja parametrów firmy (Instrukcja administratora - Parametryzacja systemu)

  • UDOSTĘPNIANIE - konfiguracja związana z udostępnianiem danych przez internet - patrz Instrukcja administratora - Parametryzacja systemu - Udostępnianie przez internet

  • DOKUMENTY - konfiguracja ustawień przechowywania dokumentów załączanych omówiona w rozdziale Konfiguracja parametrów firmy (Instrukcja administratora - Parametryzacja systemu)

W przypadku wersji programu dla biura rachunkowego należy dane każdej z firm wprowadzić oddzielnie. Przycisk  lub klawisz Ins pozwala na utworzenie nowej firmy.