KSIĘGOWANIE I ROZLICZENIE KOSZTÓW - Instrukcja obsługi programu R2płatnik, R2płatnikPRO, R2płatnikSBO RESET2 Oprogramowanie
Strona używa plików cookies (tzw. ciasteczka) do przechowywania i uzyskiwania dostępu do tej informacji w celach funkcjonalnych, statystycznych i reklamowych.
Użytkownik wyraża zgodę oraz określa warunki przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartej w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki.
Dowiedz się więcej odwiedzając strony:

Polityka Prywatności    Regulamin sklepu      Jak wyłączyć cookies?

Przejdź do serwisu

Instrukcja obsługi R2płatnik



Księgowanie i rozliczenie kosztów

Księgowanie i rozliczenie kosztów

Instrukcja użytkownika

Rozliczenie kosztów jest dosyć złożone, dlatego zabieramy się do tego po opanowaniu podstawowych czynności, mając już spojrzenie na całość systemu.

Moduł rozliczania kosztów pozwoli nam na szczegółowy podział kosztów wynagrodzeń na zakłady i zlecenia oraz wygeneruje polecenie księgowania wypłat wynagrodzeń do księgowości.

Jeśli wymagamy księgowania list płac bez szczegółowego rozbicia kosztów wynagrodzeń, wystarczy:

  1. Właściwie zdefiniować polecenie księgowania - patrz Instrukcja administratora - Definiowanie i nadzór - Dekretacja kosztów wynagrodzeń - Dekrety księgowe.
    UWAGA. Definiowanie dekretu wykonujemy podczas konfiguracji systemu. Wstępnie zdefiniowany dekret zawarty jest w danych instalacyjnych, wystarczy go dostosować do własnego planu kont.

  2. Wygenerować dekret księgowy w celu zaksięgowania wynagrodzeń w systemie FK.
    UWAGA. Kolejne rozdziały możemy pominąć aż do rozdziału Dekret księgowy, w którym opisana została ta comiesięczna operacja.

UWAGA. Polecenia księgowania bez szczegółowego rozbicia kosztów wynagrodzeń dostępne są zawsze, niezależnie od rozszerzenia systemu o moduł kosztów.

Żeby prawidłowo wygenerować szczegółowe zestawienie kosztów wynagrodzeń, należy zachować odpowiednią kolejność:

  1. Określamy rodzaje kosztów (oraz przypisujemy rodzaje kosztów do składników i pól systemowych wchodzących do wynagrodzenia brutto).

  2. Określamy składniki, które chcemy uwidocznić na zestawieniu kosztowym.

  3. Przyporządkowujemy składniki do poszczególnych kont księgowych w definicji dekretu księgowego.

  4. W bibliotece działów uzupełniamy dane na zakładce Subkonto oraz przygotowujemy bibliotekę zleceń.

  5. Wypełniamy ewidencję kosztów  dla poszczególnych pracowników (dla pracowników zasadniczych raz na dłuższy okres, dla godzinowych co miesiąc).

  6. Uzupełniamy ewidencję kosztów stałych dla firmy.

  7. Naliczamy wynagrodzenia (przy naliczaniu przelicza się struktura kosztów).

  8. Tworzymy zestawienie kosztowe (na podstawie przeliczonej struktury kosztów).

  9. Generujemy polecenie księgowania w celu zaksięgowania wynagrodzeń w systemie FK.

Kroki 1, 2 i 3 możemy wstępnie pominąć, gdyż parametry zestawienia kosztów zostały już wstępnie określone dla najbardziej ogólnego przypadku. W celu innej konfiguracji kosztów musimy zajrzeć do rozdziału Instrukcja administratora - Definiowanie i nadzór - Dekretacja kosztów wynagrodzeń. W tym rozdziale omówimy przygotowanie biblioteki zleceń (4) oraz kroki wykonywane co miesiąc (5, 6 i 7), podczas naliczania wynagrodzeń.

UWAGA. Szczegółowe rozbicie kosztów wynagrodzeń (zarówno w zestawieniu kosztowym, jak i w dekrecie księgowym) dostępne jest w systemie rozszerzonym o moduł kosztów.

W obu przypadkach możemy wydrukować proste zbiorcze zestawienie całkowitych kosztów wynagrodzeń z podziałem na listy płac, pracowników lub działy z menu Raporty - Zestawienia płacowe - Koszty.