Dochody z umów cywilnoprawnych - Instrukcja obsługi programu R2płatnik, R2płatnikPRO, R2płatnikSBO RESET2 Oprogramowanie
Strona używa plików cookies (tzw. ciasteczka) do przechowywania i uzyskiwania dostępu do tej informacji w celach funkcjonalnych, statystycznych i reklamowych.
Użytkownik wyraża zgodę oraz określa warunki przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartej w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki.
Dowiedz się więcej odwiedzając strony:

Polityka Prywatności    Regulamin sklepu      Jak wyłączyć cookies?

Przejdź do serwisu

Instrukcja obsługi R2płatnik



Dochody z umów cywilnoprawnych

Dochody z umów cywilnoprawnych

Definiowanie i nadzór

Standardowo przygotowane są definicje płac, służące do naliczania umów cywilnoprawnych:

  • Umowy zlecenia - definicja listy wypłat umów zleceń wprowadzonych standardowo w ewidencji umów zleceń

  • Umowy o dzieło - definicja listy wypłat umów o dzieło wprowadzonych standardowo w ewidencji umów o dzieło

  • Umowy org.stanowiące - definicja listy wypłat umów organów stanowiących wprowadzonych standardowo w ewidencji umów organów stanowiących

Przy naliczaniu wszystkich tych rodzajów umów kwoty wprowadzane w ewidencji podstawiają się jako wartości odpowiednich pól systemowych: Kwota umowy-zlecenia, Kwota umowy o dzieło, Kwota organy stanow..

W szczególnych przypadkach możemy również tak zmodyfikować (lub przygotować nowe) definicje naliczania, żeby wartości nie podstawiały się bezpośrednio z ewidencji, tylko przeliczały się na podstawie samemu zdefiniowanych składników. Modyfikacja polega na podmianie w odpowiedniej definicji listy (np. umowy zlecenia) pola systemowego odpowiedzialnego za wprowadzenie kwoty z odpowiedniej ewidencji (Kwota umowy zlecenia) na samemu przygotowane składniki wynagrodzeń z odpowiednią właściwością do przychodu brutto (umowa zlecenia).

Odpowiednie składniki przygotowujemy w bibliotece składników, określając samemu w definicji sposób ich wyliczania. Wprowadzając nowy składnik wybieramy Rodzaj jako inne wynagrodzenia i zmieniamy właściwość do przychodu brutto odpowiednio na umowy zlecenia (albo umowy o dzieło albo organy stan.). Inne właściwości i definicje ustalamy kierując się podobnymi zasadami, jak przy składnikach dotyczących umowy o pracę. Przy definiowaniu można wykorzystać dane do naliczeń, ewidencję akordu, karty pracy itp.

UWAGA 1. Ważne jest, aby w definicji jednego rodzaju umów umieszczać tylko takie dodatkowe składniki wynagrodzeń, które mają ten sam rodzaj określony we właściwości do przychodu brutto (umowa zlecenia albo umowa o dzieło albo organy stan), czyli umieszczone zostaną w tej samej pozycji na deklaracji PIT.

UWAGA 2. Przy własnych składnikach obliczających kwoty umów cywilnoprawnych możemy wykorzystać na liście płac pola systemowe Prawa autorskie i Kontrakt menedżerski, które spowodują rozliczenie tych umów we właściwych pozycjach deklaracji PIT.

Przepisanie wypłaty do umowy

Istnieje możliwość obliczenia kwoty wypłaty na liście płac wg zadanego algorytmu i przepisania wypłaconej kwoty do umowy zlecenia. Zaletą takiego rozwiązania jest:

  • dowolne składniki i algorytm wyliczenia

  • ewidencjonowanie wypłat bezpośrednio przy umowie

  • pełny wydruk rachunku do umowy

Żeby zdefiniować własny algorytm naliczania należy:

  1. Utworzyć składnik wynagrodzenia rodzaju inne składniki i połączyć go z polem systemowym Kwota umowy zlecenia. Składnik ten nie powinien wchodzić do żadnych podstaw, gdyż skojarzone z nim pole systemowe jest już odpowiednio ustawione.

  2. Zdefiniować utworzony składnik wg własnego algorytmu. Jeśli będzie to suma składników częściowych to wszystkie one powinny być rodzaju inne składniki, żeby również nie wchodziły do żadnych podstaw.

  3. Utworzyć własną definicję listy umów zlecenia (wg szablonu Umowy zlecenia) i wprowadzić na nią wszystkie nowe składniki, czyli składnik skojarzony z polem systemowym oraz składniki częściowe.

  4. Uwzględnić dodatkowe wymagane składniki na makiecie rachunku do umowy zlecenia. Jeśli nie zmodyfikujemy wzoru rachunku to pozostanie on standardowy, czyli bez wyszczególnienia, z czego obliczona kwota umowy zlecenia wynika.

Po takich modyfikacjach przy naliczaniu umowy zlecenia postępujemy następująco:

  1. Wypisujemy umowę zlecenia na odpowiedni okres. Przy dłuższym okresie będzie można dokonać kilku wypłat. We wprowadzanej umowie zaznaczamy wg stawki, kwotę Stawka brutto pozostawiamy zerową. W szczegółowych warunkach wynagrodzenia (zakładka Szczegóły) opisujemy sposób obliczenia wynagrodzenia brutto, który zostanie uwzględniony na druku umowy zlecenia. Tak wprowadzoną umowę akceptujemy i drukujemy.

  2. Przed naliczeniem wynagrodzenia dotyczącego danej umowy, na zakładce Wynagrodzenie wprowadzamy pustą wypłatę, czyli od razu akceptujemy bez podania Kwoty brutto. Bez takiego wpisu naliczenie nie będzie możliwe.

  3. Tworzymy nową listę płac z nowo utworzoną definicją listy umów zlecenia i wprowadzamy na nią właściwą osobę. Po akceptacji naliczenia kwota brutto wypłaty przepisze się do zarezerwowanej pozycji w umowie zlecenia. Ukarze się tam również informacja o numerze listy i dacie wypłaty.

  4. Z pozycji listy płac drukujemy rachunek do umowy zlecenia.