Definicje zestawień wg klucza - Instrukcja obsługi programu R2płatnik, R2płatnikPRO, R2płatnikSBO RESET2 Oprogramowanie
Strona używa plików cookies (tzw. ciasteczka) do przechowywania i uzyskiwania dostępu do tej informacji w celach funkcjonalnych, statystycznych i reklamowych.
Użytkownik wyraża zgodę oraz określa warunki przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartej w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki.
Dowiedz się więcej odwiedzając strony:

Polityka Prywatności    Regulamin sklepu      Jak wyłączyć cookies?

Przejdź do serwisu

Instrukcja obsługi R2płatnik



Definicje zestawień wg klucza

Definicje zestawień wg klucza

Definiowanie i nadzór

Zestawienia wg klucza są bardzo uniwersalną formą zestawień. Dzięki nim można w zbiorczej formie zebrać dane zarówno kadrowe, jak i związane z naliczeniami wynagrodzeń.

Przed sporządzeniem zestawienia wg klucza musimy je najpierw zdefiniować. Wchodzimy Definicje - Zestawienia wg klucza. Nowe zestawienie tworzymy klawiszem Ins.

Konfigurujemy:

  • Nazwa - własna nazwa identyfikująca dekret

  • Selekcja wg – zaznaczamy parametry, według których chcemy wyselekcjonować pozycje

  • Pomiń puste – przy ustawieniu tej opcji, pominięte zostaną te wiersze zestawienia, w których nie ma żadnych wartości, przy wyłączanej opcji zostaną wydrukowane również wiersze puste

  • Podział na – określamy, co ma być zebrane w jednym wierszu zestawienia

  • Segregacja według – kolejność pozycji na zestawieniu

  • Dostępne pola kadrowe – lista wszystkich wypełnianych pozycji kadrowych, podzielona na grupy

  • Dostępne składniki, pola systemowe i pola z kart pracy – lista dostępnych pozycji płacowych podzielona na grupy

  • Składniki, pola systemowe i pola kadrowe na zestawieniu – składniki, które zostaną ujęte w zestawieniu, wybrane (lub przeciągnięte) z dostępnych składników, dwukrotne kliknięcie na wybranej pozycji powoduje zaznaczenie jej jako pole kluczowe

  • Parametry wydruku - określamy formę wydruku zestawienia

Z przygotowanych tutaj zestawień możemy tworzyć zestawienia kadrowe (Raporty-Zestawienia według klucza).

Zestawienie

Zestawienia wg klucza możemy tworzyć z podziałem na kilka różnych kryteriów:

  • Selekcja według - wybieramy zakres branych do zestawienia danych

  • Podział na - wybieramy co będzie w jednym wierszu zestawienia

    • aktualne zatrudnienie - w wierszu zestawienia wykazane będą dane, dotyczące poszczególnych zatrudnień, czyli jeśli pracownik jest zatrudniony w firmie na dwóch etatach (2 umowy u pracę), wykazany będzie w zestawieniu dwukrotnie, oddzielnie z danymi z jednej umowy i oddzielnie z drugiej

    • pracowników - w wierszu znajdować się będą dane dotyczące poszczególnych pracowników, czyli podobnie jak z podziałem na aktualne zatrudnienie lecz bez rozbicia kilkukrotnie zatrudnionych pracowników

    • dział - w wierszu zebrane będą sumaryczne dane wszystkich pracowników z danego działu, kwoty zostaną zsumowane, wartości tekstowe zostaną pokazane zostaną tylko wtedy, gdy przyjmują tą samą wartość dla wszystkich pracowników z działu

    • zawartość pola kluczowego - jeśli wśród wybranych do zestawienia składników określimy pole kluczowe (klikając na nim dwukrotnie), możemy stworzyć zestawienie, gdzie w jednym wierszu zebrane zostaną sumarycznie składniki dla tych pracowników, których wartość pola kluczowego jest taka sama; przykładowo możemy zebrać wynagrodzenia z podziałem na stanowiska, czy płeć

  • Segregacja wg - na zestawieniu pozycje mogą być ułożone alfabetycznie według nazwiska i imienia, alfabetycznie wg działu, a w działach według nazwiska i imienia lub według pola kluczowego, które wcześniej wybraliśmy (klikając na nim dwukrotnie)

Składniki

Na uwagę zasługują Dostępne pola kadrowe. Podzielone są one na grupy zgodnie z fizyczną strukturą danych kadrowych. Grupy mogą być różnych rodzajów:

  • - dla danego pracownika jest tylko jedna wartość tego pola niezależna od zadnego okresu (np. imię ojca, NIP)

  • - pole może mieć kilka wartości i są one niezależne od podanych okresów (np. imię, data urodzenia członka rodziny)

  • - pole może mieć kilka wartości i możemy wybrać z ewidencji wartości obejmujące zadane okresy ewidencji (np. data badań lekarskich, rodzaj kursu BHP)

  • - pole może mieć kilka wartości i możemy wybrać z ewidencji jedną aktualną wartość z dnia (np. rodzaj pracy w ewidencji umów o pracę)

W zależności od rodzaju grupy podczas wyboru danego pola do zestawienia zaznacza się odpowiednia Selekcja wg. Oznacza to, że podczas tworzenia zestawienia, w którym zostały wybrane pola z pewnych grup, należy określić odpowiednie okresy. I tak dla wybranych pól rodzaju zaznacza się Selekcja według ewidencji co oznacza, że przed utworzeniem zestawienia trzeba będzie określić okres ewidencji, z których będą pobrane wartości tego pola, a w zestawieniu ukażą się wszystkie wartości danego pola, których okres ważności zawiera się ("zazębia się") w zadanym okresie. Natomiast dla pól rodzaju zaznaczona zostanie Selekcja według aktualnych danych, co oznacza że podczas przygotowywania zestawienia należy podać datę ważności danego pola, a w zestawieniu ukaże się wartość danego pola aktualna w zadanym dniu. Podanie daty pustej spowoduje wyświetlenie najbardziej aktualnej wartości (z ostatniego okresu).

Najlepiej to zobaczyć na przykładzie: jeśli wybierzemy to samo pole, ale z różnych grup:

  1. rodzaj pracy UMOWY O PRACĘ

  2. rodzaj pracy UMOWY O PRACĘ

Dla pierwszego określamy Selekcja wg ewidencji, dla drugiego wg aktualnych danych. Załóżmy, że dany pracownik w 2016 roku zatrudniony był jako murarz, a w 2017 jako brygadzista. Jeśli w zestawieniu określimy ewidencje od 01-01-2016 do 31-12-2017, a aktualne dane z dnia 22-07-2017 to w zawartości pierwszego pola otrzymamy: murarz, brygadzista - czyli wszystkie rodzaje pracy, jakie za podany okres wykonywał, a w zawartości drugiego: brygadzista - czyli rodzaj pracy, jaki wykonuje na dzień 22-07-2017.

UWAGA1. W pierwszym przypadku brane pod uwagę są wpisy z ewidencji nie tylko zawierające się w podanym okresie - wystarczy że się "zazębiają", tzn. choć jeden dzień wpisu obejmuje zadany okres.
UWAGA2. W drugim przypadku możemy podać pustą datę aktualnych danych - w takim przypadku program wybierze najbardziej aktualną wartość.

Dostępne składniki, pola systemowe i pola z kart pracy to zbiór pól, przybierających wartości liczbowe i kwotowe, podzielonych na grupy w zależności od miejsca skąd są pobierane:

  • Angaże (wz) - wartość zadana składników wynagrodzeń wprowadzona w umowie o pracę i pobierana stamtąd na podstawie aktualnych danych z dnia, czyli zaznaczona musi być Selekcja według aktualnych danych

  • Angaże (ww) - wartość wyliczona składników wynagrodzeń wprowadzona w umowie o pracę i pobierana stamtąd na podstawie aktualnych danych z dnia

  • Angaże (wz-akt) - wartość zadana składników umowy o pracę przeliczona na zadany dzień (np. aktualny procent dodatku stażowego)

  • Angaże (ww-akt) - wartość wyliczona składników umowy o pracę przeliczona na zadany dzień (np. aktualna wartość dodatku stażowego)

  • Dane do naliczeń - stałe (lecz nie ujęte w angażu) składniki wprowadzane w danych do naliczeń

  • Składniki (wz) - wartość zadana składników wynagrodzeń pobierana z list płac na podstawie daty wypłaty, okresu wynagrodzeń lub kartoteki

  • Składniki (ww) - wartość wyliczona składników wynagrodzeń pobierana z list płac na podstawie daty wypłaty, okresu wynagrodzeń lub kartoteki

  • Pola systemowe - podobnie jak składniki wynagrodzeń pobierane z list płac na tej samej podstawie

  • Dni pracy - wszystkie rodzaje dni (dni pracy, chorobowe, urlopy i inne) pobierane z karty pracy na podstawie okresu wynagrodzeń

  • Dni pracy (ngp) w godzinach - wszystkie rodzaje dni wyrażone w nominalnych godzinach pracy, przysługujących za dane dni, pobierane z karty pracy na podstawie okresu wynagrodzeń

  • Godziny pracy - wszystkie rodzaje godzin pracy (zwykłe, nadliczbowe, nocne i inne) pobierane z karty pracy na podstawie okresu wynagrodzeń

  • Dni pracy (P) - suma wybranych rodzajów Dni pracy tylko z dni pracujących

  • Dni pracy (ngp) (P) w godzinach - suma nominalnych godzin pracy z wybranych rodzajów Dni pracy tylko z dni pracujących

  • Godziny pracy (P) - suma wybranych rodzajów Godzin pracy tylko z dni pracujących

  • Dni pracy (W) - suma wybranych rodzajów Dni pracy tylko z dni wolnych

  • Dni pracy (ngp) (W) w godzinach - suma nominalnych godzin pracy z wybranych rodzajów Dni pracy tylko z dni wolnych

  • Godziny pracy (W) - suma wybranych rodzajów Godzin pracy tylko z dni wolnych

Filtry

Zakres zestawienia wg klucza możemy ograniczyć już na etapie definicji stosując filtry. Działają one na poszczególnych tabelach aplikacji, w taki sposób, że zawężają zakres danych każdej tabeli używanej w zestawieniu. W filtrach wpisujemy listę tabel aplikacji, które chcemy filtrować, oraz dla każdej z nich zestaw parametrów filtrowania w postaci Operator logiczny - Pole - Operator - Wartość, gdzie:

  • Operator logiczny - and, or - i,lub (pierwszy zestaw parametrów wpisujemy bez operatora)

  • Pole - pole tabeli

  • Operator - =,<,>,<> - równe, mniejsze, większe, różne

  • Wartość - wartość pola

Lista tabel i pól dostępnych w aplikacji jest dostępna tutaj.

Na przykład dla tabeli PRACOWNICY zestaw parametrów może wyglądać tak:

 Identyfikator>'001'
andIdentyfikator<'099'

co będzie oznaczało, że zakres tabeli PRACOWNICY będzie zawężony do pracowników o identyfikatorach pomiędzy '001' i '099'

Parametry wydruku

Wydruk zestawienia wg klucza możemy otrzymać w dwóch formach: standardowej tabelki lub w formie kolumn z opisem wewnątrz, podobnie jak na wydruku list płac. Przy wyborze należy kierować się czytelnością wydruku - przy kilku składnikach tabela standardowa jest bardzo czytelna, natomiast przy większej ilości składników przejrzyste zestawienie otrzymamy w drugiej, bardziej opisowej formie. Przy konfiguracji wydruku określamy następujące parametry:

  • Forma wydruku - określamy formę wydruku zestawienia:

    • Tabelka - zestawienie w formie tabeli z nagłówkami, zalecana dla małej ilości wybranych składników

    • Kolumny - inna forma wydruku z opisem przy każdej pozycji, zalecana dla większej ilości wybranych składników

  • Tabelka - parametry wydruku tabelki:

    • Ilość kolumn tabelki - ilość kolumn, jaka zmieści się w jednej linii wydruku

  • Kolumny - parametry dla innej formy wydruku:

    • Ilość kolumn - ilość okien dla jednej pozycji

    • Szerokość opisu (%) - procentowy udział opisu do wartości pola

    • Nagłówki - przy włączonej opcji opisy składników zebrane na górze, przy wyłączonej - opisy przy każdej pozycji

  • Stopka - pojawiający się tekst na końcu wydruku zestawienia

  • Orientacja wydruku:

    • Pionowo - wydruk w pionie, zmieści się więcej pozycji ale z mniejszą ilością składników

    • Poziomo - wydruk poziomy, odpowiedni dla dużej ilości wybranych składników

  • Nie drukuj identyfikatora i liczby zatrudnień przy pracowniku - standardowo przy nazwisku w nawiasie drukuje się identyfikator oraz ilość zatrudnień, po zaznaczeniu będzie drukować się tylko nazwisko i imię

Uprawnienia

Ponieważ zestawienia wg klucza mogą pobierać dane różnego typu, dla każdego zestawienia możemy indywidualnie określić grupy użytkowników, które będą miały możliwość korzystania z tego zestawienia. Dzięki takiemu rozwiązaniu różne zestawienia wg klucza mogą być dostępne dla różnych użytkowników.