Logowanie
Nadaj nowe hasło
Jeśli jesteś już klientem to wprowadź swój adres e-mail i potwierdź hasłem. Logowanie umożliwia zakup nowych programów po cenach promocyjnych, rozszerzenie posiadanego oprogramowania, zamówienie abonamentu na aktualizacje oraz konsultacje serwisowe.
Nie masz konta?Zarejestruj się
|
Podobnie jak w przypadku umów zleceń, standardowo ewidencjonować i rozliczać możemy umowy o dzieło na kilka sposobów:
umowy jednorazowe - wystawiamy umowę na konkretny okres i kwotę, następnie jednorazowo naliczamy wynagrodzenie po zakończeniu umowy
umowy ratalne - wypisujemy umowę na dłuższy okres i na konkretną kwotę, a zapłaty rozplanowujemy w ratach, po podaniu ilości rat proponowany jest harmonogram wypłat, który można jeszcze ręcznie skorygować, wynagrodzenia naliczamy w ratach co określony czas (np. raz w tygodniu, raz w miesiącu)
umowy płatne wg zadanej (umówionej) stawki (za godzinę, za czynność itp.) - wystawiona umowa na zamknięty okres nie zawiera konkretnej kwoty, tylko stawkę jako podstawę do naliczenia wynagrodzenia, wynagrodzenie może być wypłacane jednorazowo lub etapami po wprowadzeniu ilości godzin lub wykonanych czynności
umowy otwarte - określony jest czas trwania umowy i ogólne warunki wynagrodzenia, natomiast dopiero przy kolejnych wypłatach lub wypłacie jednorazowej podajemy konkretną kwotę
Dodatkowo możemy tak zmodyfikować system wynagrodzeń, żeby naliczać umowy o dzieło na podstawie samemu zdefiniowanych składników (patrz Definiowanie i nadzór - Rodzaje dochodów na listach - Dochody z umów cywilnoprawnych). W ten sposób można zaimplementować naliczanie umów wg kilku różnych stawek, obliczać na podstawie kalkulacji akordowej lub w dowolny inny sposób udostępniony w programie.
W rozliczeniu rocznym PIT naliczeniom z ewidencji umów o dzieło można przypisać następujące źródła przychodów:
przychody z osobiście wykonywanej działalności, w tym z umowy zlecenia i o dzieło
prawa autorskie
Rozliczenia umowy o dzieło rozpoczynamy
od przejścia do ewidencji umów o dzieło .
Będąc na liście pracowników możemy wejść do ewidencji na dwa sposoby:
w Aktualnym zatrudnieniu klikając na klawiszu Umowy o dzieło,
klikając w ikonę bezpośrednio z okna głównego.
Wprowadzamy umowę o dzieło (Ins).
Wypełniamy:
Rejestr umów - wybieramy z dostępnych rejestrów umów cywilnoprawnych
Data zawarcia umowy - data podpisania umowy nie jest równoznaczna z datą zatrudnienia
Data rozpoczęcia pracy, Data zakończenia - okres zatrudnienia objęty umową
Numer kolejny - podstawia się numer kolejny umowy dla danego rejestru
Numer - wyświetla się na podstawie numeru kolejnego, daty zawarcia umowy i układu numeru w wybranym rejestrze
Treść - treść umowy można wpisać ręcznie lub wybrać z biblioteki (wciskając Ctrl Enter
lub klikając w przycisk ); z biblioteki warto korzystać, jeśli treści będą się powtarzać
UWAGA. W przypadku wyboru kilku pozycji z biblioteki, kolejne pozycje z biblioteki wprowadzamy klikając Wybierz jednocześnie przytrzymując klawisz Shift
Pracownik własny - pole zaznacza się automatycznie, jeśli osoba jest już zatrudniona na umowę o pracę co powoduje, że zaznaczają się wszystkie składki ZUS
Próg kosztów - jeśli zaznaczymy tę opcję i podstawiona na liście płac kwota nie przekroczy określonej w parametrach naliczania wartości próg naliczania kosztów, to kwota ta zostanie objęta podatkiem zryczałtowanym (na PIT-8A) bez kosztów; przy nie zaznaczonej opcji, kwota zawsze objęta będzie podatkiem po odjęciu standardowych kosztów (na PIT-11), nawet jeśli nie przekroczy progu
Prawa autorskie - jeśli znaczymy, przy naliczaniu umowy uwzględnione zostaną 50% koszty uzyskania
Wynagrodzenie liczone - wynagrodzenie (płatne jednorazowo lub w ratach) możemy określić na kilka sposobów:
podajemy od razu konkretną kwotę umowy (płatną jednorazowo lub w ratach - wg kwoty)
podajemy stawkę (godzinową - wg stawki) i przed wypłatą wprowadzamy konkretną ilość (godzin)
zaznaczamy wg stawki (pozostawiając stawkę pustą) i przed wypłatą wprowadzamy konkretną kwotę
WYNAGRODZENIE - w przypadku, gdy określiliśmy wynagrodzenie wg kwoty, uzupełniamy:
Kwota brutto - kwota umówionego wynagrodzenia brutto, czyli z podatkiem i składką ZUS
Ilość rat - w przypadku wypłaty kwoty umowy w kilku ratach, pojawi się dodatkowa tabela, w której możemy rozplanować wypłaty
Wypłacić na kolejnej liście - standardowo zaznaczone spowoduje automatyczne przeniesienie wprowadzonej umowy na listę płac; wyłączenie pola spowoduje, że wpis nie zostanie ujęty na kolejnej liście
Lista płac, Poz.na liście, Data wypłaty - dane z listy płac, na której naliczona została umowa, wpisują się automatycznie podczas naliczania na liście; w przypadku gdy wyłączymy opcję Wypłacić na kolejnej liście umowa ta nie zostanie uwzględniona na liście płac
Zostało do wypłaty brutto - saldo, czyli kwota pozostała do wypłaty
WYNAGRODZENIE - w przypadku, gdy określiliśmy wynagrodzenie wg stawki, uzupełniamy:
Stawka brutto - stawka za jednostkę (godzinę) pracy
Za - opis jednostki pracy, należy wypełnić, żeby na umowie wydrukowana została stawka
Ile - bezpośrednio przed wypłatą podajemy ilość jednostek (godzin) pracy
WYNAGRODZENIE - w przypadku, gdy wybraliśmy wg stawki:
Ile - w przypadku, gdy określiliśmy stawkę podajemy ilość, która przemnożona przez stawkę da kwotę brutto
Kwota korekty - w przypadku określonej stawki do kwoty brutto dodana zostanie podana tu kwota
Kwota brutto - w przypadku, gdy nie określiliśmy stawki bezpośrednio przed wypłatą podajemy konkretną wartość
SZCZEGÓŁY - dodatkowe warunki umowy:
Zawód, Wymiar czasu pracy - dodatkowe, niewymagane pola informacyjne
Szczegółowe warunki wynagrodzenia - uściślenie warunków wynagrodzenia wymagane w przypadku, gdy nie podajemy od razu kwoty ani stawki
Zlecenie - na podstawie tego zlecenia utworzy się automatycznie wpis w ewidencji kosztów ewidencji kosztów z rodzajem kosztów określonym w rejestrze umów; później na podstawie ewidencji kosztów generuje się struktura kosztów podczas naliczania wynagrodzeń.
SKŁADKI NA UBEZPIECZENIA - gdy Pracownik własny składki na ubezpieczenia są naliczane, jak w przypadku umowy o pracę, dla pracownika zatrudnionego tylko na umowę o dzieło ustalamy:
Ubezpieczenie zdrowotne - zaznaczamy, jeśli podlega składce na ubezpieczenie zdrowotne
ZUS - zaznaczamy, jeśli podlega składkom na ubezpieczenie społeczne i dodatkowo ustawiamy, czy praca W siedzibie firmy i czy będzie składka na Dobrowolne chorobowe
Do podstawy chorobowego - jeśli zaznaczymy Dobrowolne chorobowe, to wypłacona kwota umowy o dzieło powinna stanowić podstawę zasiłku chorobowego, ale tylko gdy umowa o dzieło ciągle trwa; w przypadku umów jednorazowych, zawieranych na krótkie okresy możemy "wymusić" zwiększenie podstawy chorobowego zaznaczając to pole
Emerytalne, Rentowe, Chorobowe, Wypadkowe - pola informujące, jakie składki na ubezpieczenie społeczne zostaną naliczone
Fundusz Pracy - zaznaczamy, jeśli podlega składce na Fundusz Pracy
FGŚP - zaznaczamy, jeśli podlega składce na Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych
Kod tytułu ubezpieczenia - kod ten podpowiada się przy tworzeniu zgłoszenia do ZUS (ZUA/ZZA) oraz podczas naliczania list płac, na podstawie którego uwzględniony zostanie na raportach ZUS RCA/RNA
SPOSÓB ZAPŁATY - określamy sposób zapłaty drukowany na umowie, również faktyczne naliczenie kwoty na rachunek lub do wypłaty zależy od tej opcji (Płatne)
Poprawę danych w umowie umożliwia klawisz F6.
Wystawioną umowę możemy wydrukować
funkcją F2, stojąc na odpowiedniej umowie.
Podobnie możemy wydrukować rachunek do umowy, ale wcześniej powinniśmy naliczyć umowę na liście płac, czyli:
utworzyć listę płac umów o dzieło
(z definicją Umowy o dzieło)
naliczyć wprowadzonego pracownika
W przypadku umów wypłacanych kilkukrotnie (umowy ratalne, wg stawki, otwarte) każda wypłata musi odbywać się na innej liście płac. W szczególnych przypadkach istnieje możliwość wypłacenia umowy na kilku pozycjach tej samej listy, po zaznaczeniu w menu Ustawienia - Ustawienia płacowe na zakładce Przeliczanie opcji Wypłacaj umowy zlecenia lub o dzieło na kilku pozycjach tej samej listy. Dotyczy to jednak tylko umów wg stawki i umów otwartych (wg stawki z pustą stawką).
UWAGA 1. Rachunek do umowy możemy również wydrukować bezpośrednio po naliczeniu umowy na liście płac, klikając w oknie Pozycje listy
ikonę wydruki i wybierając Rachunek do umowy.
UWAGA 2. W przypadku listy płac z wieloma pozycjami wypłat umów o dzieło możemy wszystkie rachunki wydrukować zbiorczo ustawiając się na tej liście. W menu wydruku pojawi się dodatkowa pozycja Rachunki do umowy o dzieło.
Fakt wydruku umowy oraz rachunku do umowy może zostać zapamiętany w dzienniku wydruków - patrz Rozliczenia końcowe - Dziennik.
Umowy w ewidencji możemy przeglądać za zadany okres, ustawiany we właściwościach po wciśnięciu F4.