Edytor makiet - Instrukcja obsługi programu R2płatnik, R2płatnikPRO, R2płatnikSBO RESET2 Oprogramowanie
Strona używa plików cookies (tzw. ciasteczka) do przechowywania i uzyskiwania dostępu do tej informacji w celach funkcjonalnych, statystycznych i reklamowych.
Użytkownik wyraża zgodę oraz określa warunki przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartej w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki.
Dowiedz się więcej odwiedzając strony:

Polityka Prywatności    Regulamin sklepu      Jak wyłączyć cookies?

Przejdź do serwisu

Instrukcja obsługi R2płatnik



Edytor makiet

Edytor makiet

Parametryzacja systemu

Wzór makiety przygotowujemy w formacie HTML. Oprócz standardowego formatu HTML program wymaga pewnych dodatkowych danych:

  • 21 pierwszych linii przeznaczonych jest na ustawienie konfiguracji wydruku w programie

  • między znakami # wstawiane są instrukcje interpretowane przez program

Wzór makiety modyfikujemy na zakładce Źródło.

Przy modyfikacji i tworzeniu nowych dokumentów trzymamy się następujących zasad:

  • wzorujemy się na wcześniej utworzonych lub standardowych makietach

  • używamy standardowego języka HTML

  • niestandardowe instrukcje interpretowane przez program (#...#) wstawiamy klikając w zaplanowanym miejscu prawym klawiszem myszy

  • przechodząc na zakładkę Podgląd możemy od razu zobaczyć efekt swojej modyfikacji

W przygotowywanym wzorze oprócz układu ramek i stałych tekstów chcielibyśmy umieścić dane konkretnego pracownika. W tym celu w wybranym miejscu klikamy prawym klawiszem myszy i wybieramy odpowiednio:

  • Wstaw dane - podczas wydruku symboliczna dana zastąpiona zostanie faktyczną, np. w miejscu #P_Nazwisko# podstawi się nazwisko konkretnego pracownika.
    Szczególne dane z podmenu "Inne":

    • #AktualnaData# - bieżąca data z ustawień programu

    • #Data_Do# - "data do" z seryjnych dokumentów własnych

    • #Data_Od# - "data od" z seryjnych dokumentów własnych

    • #NastXx# - podaje datę dnia tygodnia Xx następującego po bieżącej dacie w ustawieniach programu (Xx=Pn,Wt,Śr,Cz,Pi,So,Ni)

    • #TytulDokumentu# - podaje tytuł bieżącego dokumentu

    Dla zestawień SQL możemy wybrać pola od #SQL_00# do #SQL_99#. Odpowiadają one kolejności pól, jakie pokażą się na zestawieniu.

  • Wstaw znaki sterujące - podczas wydruku symboliczny znak sterujący ustawi np. kolor systemowy wybrany w programie.
    Wykaz znaków sterujących:

    • #SON# - Zmienia czcionkę na ARIAL i zmniejsza rozmiar

    • #SOF# - Wyłącza #SON#'

    • #AON# - Zmień czcionkę na ARIAL i wytłuść

    • #AOF# - Wyłącza #AON#'

    • #bgBiały# - Zmienny kolor systemowy

    • #bgJasny# - Zmienny kolor systemowy

    • #bgPośredni# - Zmienny kolor systemowy

    • #bgCiemny# - Zmienny kolor systemowy

    • #bgCzarny# - Zmienny kolor systemowy

    • #_bgBiały# - Stały kolor systemowy (niezależny od ustawień z/bez odcieni szarości)

    • #_bgJasny# - Stały kolor systemowy (niezależny od ustawień z/bez odcieni szarości)

    • #_bgPośredni# - Stały kolor systemowy (niezależny od ustawień z/bez odcieni szarości)

    • #_bgCiemny# - Stały kolor systemowy (niezależny od ustawień z/bez odcieni szarości)

    • #_bgCzarny# - Stały kolor systemowy (niezależny od ustawień z/bez odcieni szarości)

    • #_KolorRamki# - Tak jak #_bgCiemny#, ale do użycia w stylach

    • #KolorRamki# - Tak jak #bgCiemny#, ale do użycia w stylach

    • #Pole_wyboru# - Pole wyboru (kwadrat pusty)

    • #Pole_wyboru_c# - Pole wyboru (kwadrat czarny)

    • #X# - Znacznik (X)

    • # # - Znacznik ( )

    • #Pole_wyboru_x# - Pole wyboru (zaznaczone)

    • #Pole_wyboru_puste# - Pole wyboru (puste)

    • #Kontrolka_SQL_0..9# - Kontrolka zestawienia SQL (kolejność odpowiada użytym kontrolkom z zestawienia)

  • Wstaw pętlę - jeśli we wstawionej pętli wstawimy dane, np.
    #LOOP Członkowie rodziny#
    #R_Imię#
    #ENDLOOP#

    otrzymamy listę imion dzieci danego pracownika

  • Wstaw warunek - używamy, jeśli chcemy umieścić fragment tekstu drukowany tylko wtedy, gdy spełniony zostanie odpowiedni warunek, np.
    #IF SYS_Wynagrodzenie_brutto#>0
    pracownik otrzymał wynagrodzenie
    #ELSE#
    pracownik nie otrzymał wynagrodzenia
    #ENDIF#

    jeśli wynagrodzenie brutto było większe od zera zostanie wydrukowany tekst "pracownik otrzymał wynagrodzenie", a w przeciwnym wypadku tekst "pracownik nie otrzymał wynagrodzenia"

  • Wstaw funkcję - możemy wykonywać proste operacje na kwotach i wyrazach. Lista dostępnych funkcji:

    • $Oblicz{...} - oblicza wyrażenie arytmetyczne np: $Oblicz{#SYS_Wynagrodzenie_brutto#-#SYS_Podatek_dochodowy#-#SYS_Składka_ZUS_prac.#-#SYS_Składka_zdrow.#}. Funkcja musi być zapisana w jednej linii.

    • $Słownie - podaje słowną interpretację kwoty np: #SYS_Wynagrodzenie_brutto#$Słownie

    • $Dużymi - drukuje dane dużymi literami np: #P_Nazwisko#$Dużymi

    • $Suma - podaje sumę dowolnego pola np: #SYS_Wynagrodzenie_brutto#$Suma

    • $Abs - podaje wartość bezwzględną kwoty np: #SYS_Wynagrodzenie_brutto#$Abs

    • $Znak - podaje i-ty znak dowolnego pola np: #P_Nazwisko#$Znak[1]

    • $SQL{...} - wstawia wynik zapytania SQL podanego pomiędzy nawiasami klamrowymi. Jeśli zapytanie zwróci kilka wierszy lub kolumn (np.jakąś tabelę), jego wiersze zostaną opatrzone atrybutami <tr>...</tr>, a kolumny <td>...</td>, dlatego aby poprawnie go wyświetlić należy funkcję objąć atrybutami <table>...</table>. Funkcja musi być zapisana w jednej linii.
      Np. funkcja zwraca wiele wartości:
      <table>
      $SQL{select * from PRACOWNK}
      </table>
      Funkcja zwraca jedną wartość:
      $SQL{select [Nazwisko] from PRACOWNK where [X_I]=12}
      W zapytaniu SQL można używać tych samych wyrażeń jak w obiektach użytkownika i w zestawieniach SQL, a w szczególności:

      • odwoływać się do tabel aplikacji i ich pól (wyrażenie w nawiasach klamrowych np.{PRACOWNICY.X_I})
      • odwoływać się do zmiennych specjalnych (wyrażenie w nawiasach ostrych np.<USERIDE>)
      • używać kontrolek {X/nazwa_kontrolki}, co spowoduje, że przed zrobieniem dokumentu program zapyta o wprowadzenie danych do zdefiniowanych kontrolek - patrz rozdział Moduł raportów SQL. Należy przy tym w nagłówku makiety (pierwsze 21 linii) zmodyfikować linię sterującą inne #0 na inne #2
      Podczas pisania zapytania SQL w ramach tej funkcji, można dwuklikiem myszy wywołać okno wygodnego edytora zapytań SQL

UWAGA 1 - tworzenie dokumentu wielostronicowego
1. Należy w nagłówku makiety (pierwsze 21 linii) zmodyfikować linię sterującą liczba stron #... (wpisać ich liczbą po znaku #)
2. Na początku każdej następnej strony (za wyjątkiem pierwszej) wpisać klauzulę <!-- NOWA STRONA -->

UWAGA 2 - użycie kontrolek w funkcji $SQL
Należy w nagłówku makiety (pierwsze 21 linii) zmodyfikować linię sterującą inne #0 na inne #2

Zmodyfikowaną makietę zapisujemy klikając w przycisk .

Makiety można także tworzyć według nowego stylu, gdzie zamiast tradycyjnych tagów (np.#Pole#) używane są pola z tabel aplikacji, tak jak w wyzwalaczach i innych obiektach.
Można utworzyć:

  • pętle ( zrobi tabelę) np.
    {TABELA.^BEGINLOOP}
    {TABELA.POLE}
    {TABELA.^ENDLOOP}

  • warunki np.
    {^IF}{TABELA.POLE}>0 (lub dowolne wyrażenie warunkowe)
    zrób coś
    {^ELSEIF}
    zrób coś innego
    {^ENDIF}

  • obliczanie wyrażeń np.
    {^COUNT}({TABELA.POLE1}+{TABELA.POLE2})/2

  • zapytanie sql np.
    {^SQL} select [jakieś_pole] from jakaś_tabela where jakiś_warunek (dowolny sql)

  • suma pól tabeli np.
    {TABELA.^SUM.POLE}

Pętle i warunki mogą być zagnieżdżane dowolnie.