Przegląd wydruku - Instrukcja obsługi programu R2faktury, R2fakturyPRO RESET2 Oprogramowanie
Strona używa plików cookies (tzw. ciasteczka) do przechowywania i uzyskiwania dostępu do tej informacji w celach funkcjonalnych, statystycznych i reklamowych.
Użytkownik wyraża zgodę oraz określa warunki przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartej w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki.
Dowiedz się więcej odwiedzając strony:

Polityka Prywatności    Regulamin sklepu      Jak wyłączyć cookies?

Przejdź do serwisu

Instrukcja obsługi R2faktury



Przegląd wydruku

Przegląd wydruku

,    - INSTRUKCJA UŻYTKOWNIKA - ROZPOCZĘCIE PRACY - Okno główne

Każdy przygotowany w programie wydruk (np. faktura VAT, PZ, Rejestr sprzedaży VAT, zestawienia itd.) pojawia się w oknie Przegląd wydruku, gdzie można go przejrzeć oraz klikając w odpowiednie przyciski:

  • Drukuj - wydrukować na drukarce, ten sam efekt uzyskamy naciskając klawisz Enter lub klawisze Ctrl P albo Alt D. Wydruk otrzymany z drukarki może się różnić od tego, który pokazany jest w oknie. Dzieje się tak dlatego, że w oknie Przegląd wydruku wydruk jest automatycznie dopasowywany do rozmiaru okna, a w trakcie wydruku na drukarce jest dostosowywany do parametrów drukarki. W związku z tym dobrze jest przystosować rozmiar okna (przesuwając myszą jego krawędzie) do wydruku otrzymanego z drukarki. Ustawiony rozmiar będzie zapamiętany niezależnie dla każdego użytkownika programu.

  • Eksportuj do edytora tekstu lub arkusza kalkulacyjnego - wysłać do zewnętrznego edytora po to, aby przed wydrukiem dokonać jakichś drobnych modyfikacji. Chodzi tu o edytor, który potrafi edytować pliki w formacie HTML. Może to być Microsoft Word lub np. NVu - dobry darmowy edytor HTML. Wcześniej należy wskazać plik wykonywalny edytora w menu Ustawienia - Środowisko na zakładce Eksport.
    UWAGA. Drobnych modyfikacji przed wydrukiem możemy dokonać bezpośrednio przy przeglądzie wydruku, klikając dwukrotnie myszą na tekście, który chcemy zmodyfikować. Teks ten podświetli się na czarno, modyfikację powinien zakończyć Enter

  • Eksportuj do pliku w formacie PDF - zapisać na dysku w formacie PDF, np. po to, żeby komuś go przekazać lub przesłać. Wcześniej przy instalacji systemu musi być zainstalowany sterownik PDF-XChange. Jeśli posiadamy podpis elektroniczny, możemy zapisywany plik od razu podpisać cyfrowo, zabezpieczając go tym samym przed nieautoryzowanymi zmianami.
    UWAGA. Nazwa pliku nadawana jest automatycznie na podstawie nazwy dokumentu. Treść można edytować każdorazowo ręcznie przed zapisem bądź nadać własną nazwę poprzez Edytor makiet w sekcji TITLE.

  • Wyślij jako e-mail - wysłać wydruk e-mailem jako załącznik w formacie PDF lub HTML. Zalecamy PDF, gdyż uniemożliwia nieautoryzowaną modyfikację przesłanego wydruku. Wcześniej należy prawidłowo ustawić parametry serwera SMTP w menu Ustawienia - Środowisko na zakładce Internet.

  • Zapisz wydruk jako... - zapisać na dysku w formacie HTML.

Wszystkie wymienione wyżej funkcje dostępne są również w menu podręcznym (prawy klawisz myszy). Dodatkowo możemy skorzystać z pozycji:

  • Edytuj źródło - umożliwia poprawę źródła wydruku w notatniku systemowym. Różnica między Eksportuj do edytora tekstu a Edytuj źródło polega na tym, że w edytujemy wydruk graficznie, a w poprawiamy źródłowy kod HTML, co jest trudniejsze i wymaga pobieżnej choćby znajomości języka HTML.

Wydruki seryjne faktur można dodatkowo:

  • Wydrukować zbiorczo - przycisk Drukuj wszystko.

  • Rozesłać kontrahentom pocztą elektroniczną - przycisk Wyślij jako e-mail do poszczególnych kontrahentów.
    UWAGA. Wcześniej należy ustawić parametry serwera SMTP w menu Ustawienia - Środowisko na zakładce Internet.

Przed wydrukiem lub wykonaniem innej z opisanych wcześniej operacji możemy:

  • Poprzednia strona, Następna strona - przejrzeć poszczególne strony przygotowanego do wydruku dokumentu, o ile oczywiście dokument składa się z kilku stron. Celowo mówimy tu o stronach dokumentu, a nie wydruku, bo np. w przypadku faktury VAT zarówno krótka faktura z jedną pozycją jak i długa faktura ze stoma pozycjami, składa się w oknie Przegląd wydruku z tylu samo stron dokumentu - jedna strona na oryginał i jedna strona na kopię. Podział każdej ze stron dokumentu na strony wydruku następuje dopiero w trakcie faktycznego wydruku na drukarce - wtedy przy długiej fakturze zarówno oryginał jak i kopia mogą się składać np. z trzech stron wydruku.

  • Powiększ czcionkę, Pomniejsz czcionkę - zmienić wielkość liter. Funkcja ta działa tylko na niektórych rodzajach dokumentów i zestawień. Zmiana wielkości czcionki zapamiętana będzie przy kolejnych wydrukach danego dokumentu.

  • Ustawienia drukarki - zmienić ustawienia drukarki lub wybrać inną drukarkę. Jeśli chcemy tylko zmienić drukarkę, to wygodniej jest to zrobić przed samym wydrukiem w oknie Wydruk - patrz dalej.

  • Właściwości F4 - zmienić czcionkę, marginesy, orientację oraz odcienie szarości. Zmiany te dotyczą tylko bieżącego rodzaju dokumentu i będą wykorzystane przy kolejnych wydrukach tego rodzaju dokumentu. Zmiany odcieni szarości dla wszystkich wydruków możemy dokonać w menu Ustawienia - Środowisko na zakładce Wydruki.

Po kliknięciu przycisku Drukuj pojawia się okienko Wydruk, w którym określamy opcje i parametry wydruku:

  • Drukarka - drukarka na jaką zostanie wysłany wydruk. Wszystkie wydruki drukują się prawidłowo na dowolnych drukarkach laserowych lub atramentowych. Przy wydrukach dokumentów (faktura vat, paragon, itp.) możemy również korzystać z drukarek igłowych, które lepiej sprawdzają się w warunkach zwiększonej wilgotności lub zapylenia oraz np. niższej temperatury (często w takich właśnie warunkach jest prowadzona sprzedaż). Jeśli decydujemy się na wybór drukarki igłowej należy zaznaczyć niżej parametr Drukuj znakowo.

  • Strony wydruku - określamy czy chcemy drukować Wszystkie, czy tylko wybrane Od-do strony wydruku. Możemy również wybrać strony tylko Parzyste lub Nieparzyste co jest przydatne jeśli chcemy wydrukować dwustronnie jakieś wielostronicowe zestawienie, a nie posiadamy drukarki z dupleksem, więc sami musimy przekładać kartki w drukarce.

  • Kopie - po określeniu Ilości kopii program sam wyliczy Ile kartek zajmie w całości nasz wydruk

  • Parametry

    • Drukuj jako jeden dokument - zaznaczamy przy wydrukach na drukarce z dupleksem, tzn. takiej która sama potrafi wydrukować na obu stronach jednej kartki

    • Wstaw brakujące parzyste strony (duplex) - zaznaczamy w przypadku wydruku na dupleksie dokumentu wielostronicowego. Dzięki temu jeśli np. oryginał faktury VAT będzie się składał z trzech stron wydruku, to zostanie dodana czwarta pusta strona po to, żeby kopia faktury zaczęła się drukować na nowej kartce papieru, a nie na odwrocie drugiej kartki oryginału.

    • Drukuj znakowo (na drukarce igłowej) - zaznaczamy jeśli chcemy wydrukować dokument na drukarce igłowej w trybie znakowym, a nie graficznym.
      UWAGI:

      1. Przed wydrukiem w trybie znakowym należy koniecznie ustawić parametry takiego wydruku (patrz ROZPOCZĘCIE PRACY - Okno główne - Przegląd wydruku - Wydruki znakowe).

      2. Nie należy zaznaczać tego parametru, jeśli wyżej w polu Drukarka wybraliśmy drukarkę laserową lub atramentową. Program nie rozpoznaje automatycznie typu drukarki i wyśle wydruk znakowy na wybraną drukarkę laserową lub atramentową, co może spowodować albo zawieszenie systemu, albo niepotrzebny, nieczytelny wydruk wielu kartek.