PEF - Platforma Elektronicznego Fakturowania - Instrukcja obsługi programu R2faktury, R2fakturyPRO RESET2 Oprogramowanie
Strona używa plików cookies (tzw. ciasteczka) do przechowywania i uzyskiwania dostępu do tej informacji w celach funkcjonalnych, statystycznych i reklamowych.
Użytkownik wyraża zgodę oraz określa warunki przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartej w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki.
Dowiedz się więcej odwiedzając strony:

Polityka Prywatności    Regulamin sklepu      Jak wyłączyć cookies?

Przejdź do serwisu

Instrukcja obsługi R2faktury



PEF - Platforma Elektronicznego Fakturowania

PEF - Platforma Elektronicznego Fakturowania

,    - INSTRUKCJA UŻYTKOWNIKA - SPRZEDAŻ

Platforma Elektronicznego Fakturowania służy do przekazywania faktur i innych ustrukturyzowanych dokumentów między wykonawcami zamówień publicznych a instytucjami zamawiającymi. Obowiązek odbierania przez zamawiających ustrukturyzowanych faktur elektronicznych wchodzi w życie:

    - od 18 kwietnia 2019 r. dla zamówień o wartości powyżej 30 000 EUR.

    - od 1 sierpnia 2019 r. dla wszystkich zamówień publicznych

Dokładne informacje na temat PEF są dostępne na stronie Ministerstwa.

Program R2faktury umożliwia wysyłanie na platformę PEF faktury elektronicznej wystawionej w ramach realizacji zamówienia publicznego. Funkcjonalność dostępna w wersjach MAXI i PRO.

Aby wysłać taką fakturę niezbędne jest założenie konta na Platformie Elektronicznego Fakturowania. W tym celu należy wykonać następujące czynności:

1. Zarejestrować podmiot na stronie https://brokerpefexpert.efaktura.gov.pl/ oraz potwierdzić tożsamość z wykorzystaniem profilu zaufanego.


  • przyjmujemy, że Rodzajem identyfikatora podatkowego i Rodzajem adresu PEF będzie NIP, więc w części ADRES PEF klikamy w "Skopiuj z Identyfikator podatkowy"

  • w części TWÓJ PROFIL wybieramy uprawnienia Super Użytkownika oraz login i hasło służące do logowania się na platformę PEF (nie są to dane logowania API)

  • klikamy PODPISZ I ZAREJESTRUJ, w nowym oknie otwarty zostanie formularz do podpisu profilem zaufanym.


2. Po utworzeniu konta, logujemy się i tworzymy dodatkowego użytkownika API. W oknie Zarządzanie użytkownikami klikamy DODAJ UŻYTKOWNIKA - w części ROLA W SYSTEMIE zaznaczamy Użytkownik API. To właśnie login i hasło Użytkownika API będziemy podawać w programie R2faktury.



3. Użytkownik API musi mieć dodaną opcję umożliwiającą mu wysyłanie i odbieranie faktur. W tym celu należy w oknie Zarządzanie użytkownikami - Lista użytkowników - Dane użytkownika, w sekcji LISTA IDENTYFIKATORÓW DLA TEGO KONTA PODMIOTU kliknąć w trzy pionowe kropki i w oknie Akcje dla dokumentów zaznaczyć Wysyłka i odbiór dokumentów.

UWAGA. Zakładanie konta użytkownika i użytkownika API jest opisane na stronach https://efaktura.gov.pl/images/Opis-funkcjonowania-oraz-korzystania-z-Platformy-Elektronicznego-Fakturowania.pdf oraz https://efaktura.gov.pl/images/PEF-przewodnik-rejestracji.pdf.




4. Po skonfigurowaniu konta, w programie w oknie FAKTURY wystawiamy dokument. Na zakładce UWAGI obowiązkowo uzupełniamy pole Nr zamówienia w sekcji PEF - Platforma Elektronicznego Fakturowania .



5. W oknie FAKTURY na liście dokumentów klikamy prawym przyciskiem myszy oraz wybieramy z menu podręcznego opcję PEF - Platforma Elektronicznego Fakturowania - Wyślij fakturę. Następnie w kolejnym oknie podajemy login i hasło użytkownika API oraz decydujemy z jakich pól program ma pobrać dane Sprzedawcy i Nabywcy.

UWAGA. Jeżeli komunikacja działa poprawnie, to wysłana faktura uzyska status 'Oczekujący' oraz zostanie nadany jej unikalny identyfikator. Zarówno status jak i identyfikator PEF widoczne są na fakturze w zakładce UWAGI.



6. Aby sprawdzić, czy faktura została dostarczona do kontrahenta, należy wybrać opcję PEF - Platforma Elektronicznego Fakturowania - Odczyt informacji z menu podręcznego w oknie FAKTURY. Opcja ta odczyta wszystkie informacje, jakie pojawiły się dla naszego konta użytkownika API.

UWAGI:

  • Jeżeli wysłana przez nas faktura zawiera błędy, otrzymamy szczegółową listę opisów tych błędów, a sama faktura otrzyma status 'Błędny'.

  • Po skorygowaniu błędów, fakturę można wysłać ponownie.

  • Jeżeli faktura zostanie poprawnie wysłana, otrzymamy kolejno status 'Wysłany', a nieco później 'Dostarczony'. Status 'Wysłany' oznacza, że faktura przeszła poprawnie kontrolę danych i znajduje się w trakcie wysyłania do naszego kontrahenta. Natomiast status 'Dostarczony' oznacza, że faktura jest gotowa do odczytu na jego skrzynce. Ostatni status 'Odczytany' oznacza, że kontrahent pobrał wysłaną przez nas fakturę.