Logowanie
Nadaj nowe hasło
Jeśli jesteś już klientem to wprowadź swój adres e-mail i potwierdź hasłem. Logowanie umożliwia zakup nowych programów po cenach promocyjnych, rozszerzenie posiadanego oprogramowania, zamówienie abonamentu na aktualizacje oraz konsultacje serwisowe.
Nie masz konta?Zarejestruj się
|
Ewidencja kontraktów/spraw jest jednym z elementów modułu CRM.
Pojęcie "kontrakt" dotyczy kontraktów sprzedażowych. Jeśli sprzedajemy towary lub usługi o stosunkowo dużej wartości, możemy prowadzić ewidencję potencjalnych klientów i tzw. kontraktów czyli towarów i usług, którymi ci klienci są zainteresowani. Kontrakt ma określoną wartość, datę rozpoczęcia, przewidywaną datę finalizacji, poziom, prawdopodobieństwo osiągnięcia sukcesu oraz aktualny status. Jeśli kontrakty zdobywamy w ramach określonych kampanii sprzedażowych, możemy kontrolować koszty oraz przychody uzyskane ze wszystkich kontraktów związanych z daną kampanią.
Pojęcie "sprawa" dotyczy spraw (lub zleceń) serwisowych. Jeśli w naszej firmie prowadzimy serwis sprzedawanych towarów, możemy przyjąć towar do serwisu, tzn. utworzyć sprawę serwisową (zlecenie serwisowe). Sprawa serwisowa posiada nr kolejny i zawiera informacje o serwisowanym towarze, termin realizacji oraz aktualny status.
Okno KONTRAKTY/SPRAWY zawiera ewidencję zarówno kontraktów sprzedażowych jak i spraw serwisowych (stąd jego dwuczłonowa nazwa). W zależności od potrzeb możemy pracować tylko na kontraktach, tylko na sprawach lub na obu tych obiektach łącznie.
W ramach każdego kontraktu/sprawy możemy prowadzić ewidencję kontaktów z klientem i zadań do wykonania, np. telefonów w umówionym z klientem terminie.
Okno KONTRAKTY/SPRAWY możemy wywołać bezpośrednio z menu Okna - CRM - Kontrakty/Sprawy.
Wprowadzając nowy kontrakt lub sprawę (Ins) określamy następujące pola:
KONTRAKT/SPRAWA
Numer - nadawany automatycznie numer kolejny (bez podziału na kontrakty i sprawy)
Cel - cel któremu służy ten kontakt
inny - dowolny kontrakt
sprzedaż - kontrakt sprzedażowy
serwis - sprawa serwisowa
Rodzaj - w przypadku spraw serwisowych wybieramy z biblioteki rodzaj kontaktu, czyli sposób w jaki rozpoczęto tę sprawę:
e-mail, fax, poczta, telefon, wizyta u klienta, wizyta u nas
Rezultat - w przypadku spraw serwisowych - rezultat jakim zakończył się ostatni kontakt w danej sprawie. Można go traktować jako aktualny status bieżącej sprawy serwisowej.
Kwalifikacja - w przypadku spraw serwisowych - jak zakwalifikowano tę sprawę w ostatnim kontakcie dotyczącym tej sprawy
Kontrahent, Nip - wyszukujemy po skrócie nazwy lub nipie kontrahenta związanego z tym kontraktem/sprawą
Status
otwarty - kontrakt jest rozpoczęty, klient jeszcze nie dokonał zakupu, ale też jeszcze nie zrezygnował. W przypadku sprawy serwisowej - sprawa została otwarta, towar jest w trakcie serwisowania.
fiasko - kontrakt zakończony niepomyślnie, klient zrezygnował. W przypadku sprawy serwisowej - albo nie korzystamy w ogóle z takiego statusu, albo traktujemy go np. jako odmowę wykonania usługi, np. ze względu na nieprzestrzeganie warunków gwarancji.
sukces - kontrakt zakończony pomyślnie, klient dokonał zakupu. W przypadku sprawy serwisowej - sprzęt został naprawiony i odebrany przez klienta, sprawa została zamknięta.
Kampania - w przypadku kontraktu sprzedażowego wybieramy z biblioteki kampanię, w trakcie której ten kontrakt został pozyskany (rozpoczęty). Jeśli nie chcemy korzystać z kampanii, należy utworzyć sztuczną kampanię o nazwie np. nieokreślona
i wybierać ją w kontrakcie
Poziom - w przypadku kontraktu sprzedażowego wybieramy z biblioteki aktualny poziom kontraktu. Poziomy definiuje się samodzielnie, mogą to być np. wstępne rozmowy, oferta, zaawansowane rozmowy, negocjacje, ..., faktura
.
Sukces - w przypadku kontraktu sprzedażowego określamy jakie jest wg nas prawdopodobieństwo uzyskania sukcesu
Nazwa - w przypadku kontraktu sprzedażowego nazwa towaru/usługi, którym jest potencjalnie zainteresowany klient. W przypadku sprawy serwisowej - skrócony opis sprawy. W sprawach tworzonych automatycznie przy akceptacji pierwszego kontaktu, w polu Nazwa podstawia się opis z kontaktu z pola Klient.
Wartość - w przypadku kontraktu sprzedażowego wartość towaru/usługi, którym jest zainteresowany klient
Uwagi - dowolne uwagi lub przyczyny rezygnacji
POZYCJE - w przypadku kontraktu sprzedażowego tabelka umożliwiająca wyszczególnienie asortymentów, którymi jest zainteresowany klient. Ich nazwa oraz sumaryczna wartość przepisuje się automatycznie do pól Nazwa i Wartość na zakładce Kontrakty/Sprawy.
Początek - data rozpoczęcia kontrakt/sprawy, zwykle jest to data pierwszego kontaktu
Finalizacja - data zakończenia kontraktu/sprawy, zwykle jest to data ostatniego kontaktu
Prowadzący - z biblioteki użytkowników programu wybieramy osobę, która prowadzi (nadzoruje) ten kontrakt lub sprawę.
Wprowadzone dane akceptujemy przyciskiem OK. Do szybkiej akceptacji służy również klawisz PgDn.
Na zakładce Lista przy poszczególnych sprawach dostępna jest między innymi kolumna Wiek. W przypadku spraw serwisowych pokazuje ona ilość dni pozostałych na wykonanie danej sprawy (na zielono) lub ilość dni, o które termin wykonania został przekroczony (na czerwono). W przypadku kontraktów sprzedażowych oraz zamkniętych spraw serwisowych Wiek to ilość dni, jaka upłynęła od rozpoczęcia kontraktu (na biało).
Poprawę danych umożliwia klawisz F6,
natomiast usunięcie kontraktu klawisz Del.
UWAGA. Razem z kontraktem/sprawą usuwane są wszystkie kontakty z nim związane.
Możliwe jest szybkie wyszukanie dowolnego kontraktu Ctrl F7 poprzez
wpisanie numeru kontraktu lub np. nazwy kontrahenta. Pojawi się okienko
Szukaj, w którym należy określić, jakie pola ma brać pod uwagę przy wyszukiwaniu
(Szukaj po). Kursor automatycznie ustawi się na właściwej pozycji.
Dodatkowa funkcja F4 umożliwia ustawienie stałego filtru na kontrakty spełniające zadane kryteria:
Początek - pokazane zostaną kontrakty rozpoczynające się w podanym tu zakresie dat
Finalizacja - pokazane zostaną kontrakty zakończone w podanym tu zakresie dat
Cel,
Status,
Poziom,
Rezultat,
Kwalifikacja,
Kontrahent,
Kampania,
Prowadzący - opis znaczenia tych kryteriów podano wyżej opisując wprowadzanie kontraktu/sprawy.
Ewidencja kontraktów/spraw dostępna jest tylko w wersji PRO.