Zamknięcie miesiąca - Instrukcja obsługi programu R2księga RESET2 Oprogramowanie
Strona używa plików cookies (tzw. ciasteczka) do przechowywania i uzyskiwania dostępu do tej informacji w celach funkcjonalnych, statystycznych i reklamowych.
Użytkownik wyraża zgodę oraz określa warunki przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartej w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki.
Dowiedz się więcej odwiedzając strony:

Polityka Prywatności    Regulamin sklepu      Jak wyłączyć cookies?

Przejdź do serwisu

Instrukcja obsługi R2księga



Zamknięcie miesiąca

Zamknięcie miesiąca

  - INSTRUKCJA UŻYTKOWNIKA - KSIĘGA I EWIDENCJA PRZYCHODÓW

Księgę przychodów i rozchodów lub ryczałtową ewidencję przychodów powinniśmy uzupełniać na bieżąco, najpóźniej na koniec każdego dnia. Na koniec miesiąca, po wprowadzeniu wszystkich dokumentów do księgi (i jednocześnie do rejestrów VAT) powinniśmy miesiąc zamknąć i wydrukować następujące dokumenty:

  • Księgę lub ewidencję przychodów - właściwą Księgę przychodów i rozchodów lub ryczałtową Ewidencję przychodów w przypadku ryczałtu

  • Rejestry VAT - rejestr sprzedaży Dostawa towarów oraz świadczenie usług i w przypadku transakcji zagranicznych rejestr Transakcje pozostałe oraz rejestr zakupów Nabycie towarów i usług i w przypadku sprzedaży bezrachunkowej rejestr Struktura zakupów wg stawek - Zakupy handlowe

  • Ewidencja sprzedaży OSS - ewidencja dokumentów sprzedaży w procedurze OSS - One Stop Shop w przypadku prowadzenia tego typu transakcji

  • Deklaracje VAT - miesięczną deklarację VAT-7 lub kwartalną deklarację VAT-7K (albo VAT-7D) lub miesięczną deklarację VAT-8 (albo VAT-9M) oraz w przypadku transakcji wewnątrzwspólnotowych deklarację VAT-UE z ewentualnymi załącznikami A i B. Dodatkowo dla wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość w procedurze OSS (One Stop Shop) dostępna jest w programie deklaracja kwartalna VIU-DO.

Każdą z ewidencji możemy wydrukować w dowolnym momencie, jednakże przy rozliczaniu miesiąca dobrze jest kierować się następującymi zasadami:

  1. wybrać F12 rozliczany miesiąc jako okres pracy (patrz ROZPOCZĘCIE PRACY - Okno główne - Bieżąca data i okres)

  2. wprowadzić wszystkie dokumenty do księgi (i jednocześnie do rejestrów VAT)

  3. wydrukować kontrolne zestawienie Przychodów i rozchodów, pozwalające na szybkie sprawdzenie wszystkich wprowadzonych wpisów, zarówno pod względem poprawności w księdze, jak i w rejestrach VAT

  4. zamknąć wszystkie ewidencje F12, ustawiając datę zamknięcia na ostatni dzień rozliczanego miesiąca. Zamknięcie księgi i innych ewidencji uniemożliwi późniejsze przypadkowe ich modyfikacje. W szczególnych przypadkach może zajść potrzeba otwarcia zamkniętej księgi. Nie jest to operacja zalecana, jednak możliwa do wykonania, po prostu zmieniamy datę zamknięcia na wcześniejszą.

  5. wydrukować Księgę przychodów i rozchodów lub w przypadku ryczałtu Ewidencję przychodów (patrz Wydruki - Wydruki księgi i ewidencji) oraz dodatkowo zestawienie Sum miesięcznych, obrazujące miesięcznie i narastająco sumy z poszczególnych kolumn

  6. wydrukować zestawienie Remanentów, obliczające dochód jako przychód minus koszty, w których uwzględniona jest ewentualna różnica remanentów

  7. wydrukować właściwe rejestry VAT oraz ewidencje sprzedaży OSS zawierające wszystkie informacje do wypełnienia deklaracji VAT

  8. rozliczenie podatku VAT zakończyć zamknięciem i wydrukowaniem deklaracji VAT.

Ostatnim elementem rozliczania firmy jest sporządzenie i wysłanie elektronicznie Jednolitego Pliku Kontrolnego Ewidencja zakupu i sprzedaży VAT (patrz JPK (Jednolity Plik Kontrolny))

Po zakończeniu rozliczania firmy możemy przystąpić do rozliczania wszystkich wspólników lub właściciela firmy (patrz MIESIĘCZNE ROZLICZENIE PIT).