Logowanie
Nadaj nowe hasło
Jeśli jesteś już klientem to wprowadź swój adres e-mail i potwierdź hasłem. Logowanie umożliwia zakup nowych programów po cenach promocyjnych, rozszerzenie posiadanego oprogramowania, zamówienie abonamentu na aktualizacje oraz konsultacje serwisowe.
Nie masz konta?Zarejestruj się
|
Dowód wewnętrzny może zostać utworzony na kilka sposobów:
S - Zestawienie sprzedaży - na podstawie zestawienia sprzedaży
R - Różnice kursowe (rozrachunki) - na podstawie zestawienia różnic kursowych dotyczących rozrachunków
R - Różnice kursowe (raporty) - na podstawie zestawienia różnic kursowych dotyczących wyceny rozchodów na raportach kasowych (bankowych)
A - Amortyzacja środka trwałego - na podstawie odpisów amortyzacyjnych
V - VAT RR w koszty - na podstawie wpisów do księgi, które mają sposób rozliczenia vat data zapłaty (faktura RR)
Z - Zwykły - ręcznie na podstawie innych dokumentów (np. wyciągów bankowych).
Wprowadzając ręcznie nowy dowód (Ins)
uzupełniamy:
Data - data wpisu do księgi musi mieścić się w wybranym okresie pracy
oraz musi być większa od daty zamknięcia (F12)
(patrz ROZPOCZĘCIE PRACY - Okno główne - Bieżąca data i okres)
Nr - numer kolejny podpowiada się w ramach roku, w szczególnym przypadku możemy zmienić na inny, nieistniejący jeszcze w danym roku
Nr dowodu - numer dowodu wewnętrznego składa się z numeru kolejnego przełamanego przez rok, w szczególnym przypadku można wymusić własny numer, ale trzeba pamiętać o kolejności dowodów
Opis - opis dowodu składa się z dwóch części:
stałej z biblioteki zdarzeń i zmiennej dopisywanej ręcznie,
przy automatycznym wprowadzaniu dowodu do księgi na podstawie opisu utworzy się Opis zdarzenia gospodarczego
w księdze.
UWAGA. W przypadku dowodów tworzonych automatycznie opis podstawia się automatycznie z biblioteki zdarzeń jako:
Odpis amortyzacyjny środków trwałych lub Zestawienie sprzedaży,
jeśli wymienionych pozycji nie ma w bibliotece zdarzeń - zostaną utworzone automatycznie.
KWOTA DO ZAKSIĘGOWANIA - wprowadzamy Kwotę i Kolumnę, do której ta kwota powinna zostać zaksięgowana, dodatkowo możemy wprowadzić szczegółowy Opis, widoczny na wydruku dowodu oraz Kontrakt do którego kwota ta zostanie przypisana; na jednym dowodzie możemy określić kilka kwot, przypisanych do tej samej lub różnych kolumn, do których mają zostać zaksięgowane w księdze
TREŚĆ - dodatkowa, opcjonalna treść dowodu, przydatna jeśli chcemy wpisać dokładny opis, który nie zmieści się w polu Opis (przejście do nowej linii umożliwia Shift Enter); w przypadku dowodów tworzonych automatycznie treść stanowi szczegółowe wyjaśnienie księgowanych kwot; dla powtarzających się dowodów możemy skorzystać z biblioteki treści i utworzyć szablon treści do późniejszego podstawiania i uzupełniania w kolejnych dowodach (szybkie wywołanie biblioteki umożliwia Ctrl Enter)
Kwota - łączna wartość dowodu, będąca sumą kwot wpisanych w tabelce Kwota do zaksięgowania, w zależności od podanej kolumny kwota może mieć znak dodatni (kolumny "sprzedażowe": 7, 8) lub znak ujemny (kolumny zakupowe: 10, 11, 12, 13); na wydruku dowodu znak dodatni/ujemny nie jest istotny, gdyż drukowane są poszczególne kwoty i kolumny, bez wyszczególnienia łącznej kwoty
Kolumna - jeśli w tabelce Kwota do zaksięgowania jest tylko jedna kwota i kolumna, to właśnie ta kolumna jest tutaj pokazywana, jeśli dowód zawiera kilka kwot księgowanych do różnych kolumn, to pojawi się tu słowo różne.
Lp w księdze - pozycja w księdze nadaje się po automatycznym wprowadzeniu dowodu do księgi,
numer ten aktualizuje się samodzielnie przy zmianie numeracji w księdze.
Po zaakceptowaniu PgDn wszystkich danych OK
możemy klawiszem F2 wydrukować
dowód wewnętrzny.
UWAGA. Proponowany układ wydruku możemy zmienić samodzielnie. Zmiany szablonów drukowanych dokumentów
opisane są w INSTRUKCJA ADMINISTRATORA - PARAMETRYZACJA SYSTEMU - Makiety dokumentów.
Przycisk umożliwia
automatycznie zaksięgowanie dowodu, czyli
utworzenie wpisu w księdze na podstawie wprowadzonego dowodu.