Rozpoczęcie działalności - Instrukcja obsługi programu R2księga RESET2 Oprogramowanie
Strona używa plików cookies (tzw. ciasteczka) do przechowywania i uzyskiwania dostępu do tej informacji w celach funkcjonalnych, statystycznych i reklamowych.
Użytkownik wyraża zgodę oraz określa warunki przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartej w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki.
Dowiedz się więcej odwiedzając strony:

Polityka Prywatności    Regulamin sklepu      Jak wyłączyć cookies?

Przejdź do serwisu

Instrukcja obsługi R2księga



Rozpoczęcie działalności

Rozpoczęcie działalności

  - INSTRUKCJA UŻYTKOWNIKA - PROWADZENIE DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ

Program w znacznym stopniu może nam pomóc przy rozpoczęciu prowadzenia działalności gospodarczej (i ewentualnym jej zakończeniu) poprzez wypełnienie i wydruk odpowiednich formularzy.

Osoba fizyczna

Rozpoczynając własną działalność gospodarczą należy podjąć następujące kroki:

  1. Wypełnić formularz CEIDG-1 (Wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej), który można wydrukować z okna Właściciele . Dokument ten jest jednocześnie:

    • wnioskiem o wpis do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej (gdzie nadaje się numer REGON)

    • zgłoszeniem identyfikacyjnym do urzędu skarbowego (wskazanie numeru NIP i wybór formy opodatkowania)

    • zgłoszeniem płatnika składek ubezpieczeniowych dla ZUS (płatnika, czyli osoby opłacającej swoją składkę, jak i składki swoich pracowników).

    UWAGA. Tym samym wnioskiem zgłasza się również wszelkie zmiany z zakresu podawanych informacji.

  2. Założyć firmowe konto w banku

  3. W urzędzie skarbowym złożyć formularz VAT-R, jeśli firma ma podlegać VAT (patrz ROZPOCZĘCIE PRACY - Wprowadzanie danych firmy - Zgłoszenie podmiotu gospodarczego), w którym informujemy także o planowanych transakcjach wewnątrzwspólnotowych

  4. Niezależnie od złożenia wniosku CEIDG-1 następuje zgłoszenie osoby ubezpieczonej, w tym prowadzącej działalność gospodarczą, oraz pracowników do ubezpieczeń społecznych lub ubezpieczenia zdrowotnego, które należy wysłać do ZUS. Obejmuje ono składki społeczne pełne lub obniżone lub tylko ubezpieczenie zdrowotne, jeśli właściciel podlega ubezpieczeniu społecznemu z innego tytułu (np. jest zatrudniony na umowę o pracę i opłaca składki społeczne przynajmniej od najniższej krajowej).

  5. Uzyskać stosowne koncesje, zezwolenia albo wpis w rejestrze działalności regulowanej, jeśli istnieje taki obowiązek

  6. W ciągu 30 dni od daty rozpoczęcia działalności gospodarczej zawiadomić na piśmie Państwową Inspekcję Pracy (PIP) o miejscu, rodzaju i zakresie prowadzonej działalności, jeśli firma zatrudniać będzie pracowników

  7. W zależności od rodzaju prowadzonej działalności w ciągu 14 dni od dnia rozpoczęcia działalności powiadomić właściwego państwowego inspektora sanitarnego o miejscu, rodzaju i zakresie prowadzonej działalności oraz o przewidywanej liczbie pracowników, a także przedłożyć na piśmie informację o środkach i procedurach jakie przyjęliśmy, aby spełnić wymagania wynikające z przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, związanych z daną dziedziną działalności gospodarczej.

Spółka cywilna

Rozpoczynając działalność w formie spółki cywilnej zwiększa się nieco ilość operacji, należy bowiem:

  1. Podpisać umowę spółki, jeśli wspólnicy wnoszą do spółki kapitał to należy zapłacić w urzędzie skarbowym (właściwym wg siedziby spółki) podatek od czynności cywilno-prawnych (PCC)

  2. Każdy ze wspólników osobno musi wypełnić formularz CEIDG-1 (Wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej), który można wydrukować z okna Właściciele . Dokument ten jest jednocześnie:

    • wnioskiem o wpis do Krajowego Rejestru Urzędowego Podmiotów Gospodarki Narodowej (gdzie nadaje się numer REGON)

    • zgłoszeniem identyfikacyjnym do urzędu skarbowego (wskazanie numeru NIP i wybór formy opodatkowania)

    • zgłoszeniem płatnika składek ubezpieczeniowych dla ZUS (płatnika, czyli osoby opłacającej swoją składkę, jak i składki swoich pracowników).

    UWAGA. Tym samym wnioskiem zgłasza się również wszelkie zmiany z zakresu podawanych informacji.

  3. Założyć firmowe konto w banku

  4. W urzędzie skarbowym (właściwym wg siedziby spółki) złożyć następujące formularze (patrz ROZPOCZĘCIE PRACY - Wprowadzanie danych firmy - Zgłoszenie podmiotu gospodarczego):

    • zgłoszenie identyfikacyjne NIP-2, które można wydrukować z okienka Firmy , na jego podstawie nadany zostanie Numer Identyfikacji Podatkowej oraz NIP-D

    • jeśli spółka ma podlegać VAT to złożyć również zgłoszenie rejestracyjne VAT-R wybierając rozliczenie miesięczne lub kwartalne, w którym informujemy także o planowanych transakcjach wewnątrzwspólnotowych

  5. Niezależnie od złożenia wniosku CEIDG-1 następuje zgłoszenie osoby ubezpieczonej, w tym prowadzącej działalność gospodarczą, oraz pracowników do ubezpieczeń społecznych lub ubezpieczenia zdrowotnego, które każdy ze wspólników oddzielnie musi wysłać do ZUS. Obejmuje ono składki społeczne pełne lub obniżone lub tylko ubezpieczenie zdrowotne, jeśli osoba podlega ubezpieczeniu społecznemu z innego tytułu (np. jest zatrudniona na umowę o pracę i opłaca składki społeczne przynajmniej od najniższej krajowej).

  6. Uzyskać stosowne koncesje, zezwolenia albo wpis w rejestrze działalności regulowanej, jeśli istnieje taki obowiązek

  7. W ciągu 30 dni od daty rozpoczęcia działalności gospodarczej zawiadomić na piśmie Państwową Inspekcję Pracy (PIP) o miejscu, rodzaju i zakresie prowadzonej działalności, jeśli firma zatrudniać będzie pracowników

  8. W zależności od rodzaju prowadzonej działalności w ciągu 14 dni od dnia rozpoczęcia działalności powiadomić właściwego państwowego inspektora sanitarnego o miejscu, rodzaju i zakresie prowadzonej działalności oraz o przewidywanej liczbie pracowników, a także przedłożyć na piśmie informację o środkach i procedurach jakie przyjęliśmy, aby spełnić wymagania wynikające z przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, związanych z daną dziedziną działalności gospodarczej.

Zakończenie działalności

Zakańczając działalność gospodarczą należy wykonać kroki odwrotne niż przy rozpoczynaniu działalności, czyli złożyć wniosek CEIDG-1 wykreślający z Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, wyrejestrować firmę z VAT (VAT-Z) oraz wyrejestrować z ZUS. W przypadku spółki potrzebna jest jeszcze uchwała wspólników o likwidacji spółki.