Odpisy miesięczne - Instrukcja obsługi programu R2księga RESET2 Oprogramowanie
Strona używa plików cookies (tzw. ciasteczka) do przechowywania i uzyskiwania dostępu do tej informacji w celach funkcjonalnych, statystycznych i reklamowych.
Użytkownik wyraża zgodę oraz określa warunki przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartej w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki.
Dowiedz się więcej odwiedzając strony:

Polityka Prywatności    Regulamin sklepu      Jak wyłączyć cookies?

Przejdź do serwisu

Instrukcja obsługi R2księga



Odpisy miesięczne

Odpisy miesięczne

  - INSTRUKCJA UŻYTKOWNIKA - ŚRODKI TRWAŁE - Amortyzacja środka

Odpisów amortyzacyjnych dokonujemy na podstawie wcześniej przygotowanego planu. Operację tę wykonujemy na koniec miesiąca (albo kwartału lub roku, jeśli taki system przyjęliśmy w firmie i poustawialiśmy odpowiednio pola Odpisy wprowadzając środki do ewidencji) i możemy przeprowadzić ją na dwa sposoby:

  • zbiorczo dla wszystkich (lub wybranych) środków jednocześnie

  • indywidualnie dla każdego środka oddzielnie.

Odpisy zbiorcze

W celu wykonania zbiorczego odpisu dla wszystkich lub wybranych środków, należy będąc w oknie ŚRODKI TRWAŁE wcisnąć przycisk Odpisy miesięczne (Shift Ctrl M). Program zapyta o miesiąc, za który chcemy wykonać odpisy.

Jeśli chcemy dokonać zbiorczego odpisu tylko dla wybranych środków, przed wykonaniem odpisów należy funkcją Właściwości (F4) określić odpowiednie kryteria wyboru (Rodzaj, Grupa, KŚT, Lokalizacja, Osoba odpowiedzialna).

Odpisy indywidualne

Istnieje również możliwość wykonywania odpisów dla każdego środka oddzielnie. W tym celu należy wejść do okna  AMORTYZACJA, ustawić się na odpowiednim miesiącu i wcisnąć przycisk Odpisy miesięczne.

Oprócz wykonania odpisu program może automatycznie utworzyć dowód wewnętrzny.

Zarówno indywidualne, jak i zbiorcze wykonanie odpisów polega na wprowadzeniu kwoty planu (Plan) do pozycji Odpis. W szczególnych przypadkach istnieje możliwość ręcznej modyfikacji wykonanego odpisu. Jest to jednak możliwe, jeśli nie został utworzony jeszcze dowód wewnętrzny.

Jeśli chcemy anulować wykonanie odpisu to możemy to uczynić, ale tylko pod warunkiem że okres nie został jeszcze zamknięty (patrz ROZPOCZĘCIE PRACY - Okno główne - Bieżąca data i okres). Anulowanie odpisu wykonujemy w dwóch krokach: najpierw trzeba wykasować dowód wewnętrzny, a następnie usunąć kwotę odpisu (pole Odpis).

Zarówno przy odpisach zbiorczych jak i indywidualnych wykonane już odpisy można w razie potrzeby usunąć, korzystając z funkcji Usuń odpisy, dostępnej z menu wywoływanego prawym klawiszem myszy lub klawiszami Alt F3.

UWAGI:
  1. Wykonanie odpisów za dany miesiąc powoduje automatyczne wykonanie wszystkich brakujących (ewentualnie) odpisów za poprzednie miesiące

  2. Usunięcie odpisów za dany miesiąc powoduje automatyczne usunięcie wszystkich istniejących (ewentualnie) odpisów za kolejne miesiące

  3. Kolumna Akt.odpis w oknie Środki trwałe zawiera kwoty odpisów wykonanych w wybranym okresie - w zależności od okresu mogą to być odpisy za konkretny miesiąc lub za cały rok

  4. Jeśli wprowadziliśmy do programu środek już wcześniej przez nas używany i amortyzowany, należy:

    1. Wykonać odpis za grudzień poprzedniego roku, odpisy za wcześniejsze miesiące zostaną automatycznie uzupełnione.

    2. Jeśli łączna kwota dokonanych odpisów amortyzacyjnych na koniec poprzedniego roku różni się od odpisów wykonanych w programie to należy ją ręcznie skorygować. W tym celu usuwamy odpis na grudzień poprzedniego roku (prawy klawisz myszy i Usuń odpis), korygujemy pole Plan (tak żeby odpisy narastająco się pokrywały) i wykonujemy odpis za grudzień ponownie.

    3. Upewnić się, że plan odpisów w bieżącym roku pokrywa się z wykonanymi wcześniej odpisami, jeśli nie to skorygować Plan w odpowiednich miesiącach

    4. Wykonać odpis za ostatni miesiąc bieżącego roku, za który wykonano wcześniej odpisy (przed wprowadzeniem tego środka do programu), odpisy za poprzednie miesiące bieżącego roku zostaną automatycznie uzupełnione

    5. Sprawdzić zgodność sumy wykonanych wszystkich odpisów amortyzacyjnych.

Na koniec roku możemy wydrukować tabelę amortyzacyjną dla wszystkich lub wybranych środków (patrz Wydruki).