Wprowadzanie kontrahenta - Instrukcja obsługi programu R2księga RESET2 Oprogramowanie
Strona używa plików cookies (tzw. ciasteczka) do przechowywania i uzyskiwania dostępu do tej informacji w celach funkcjonalnych, statystycznych i reklamowych.
Użytkownik wyraża zgodę oraz określa warunki przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartej w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki.
Dowiedz się więcej odwiedzając strony:

Polityka Prywatności    Regulamin sklepu      Jak wyłączyć cookies?

Przejdź do serwisu

Instrukcja obsługi R2księga



Wprowadzanie kontrahenta

Wprowadzanie kontrahenta

  - INSTRUKCJA UŻYTKOWNIKA - BIBLIOTEKI - Kontrahenci

Na liście kontrahentów figurować muszą wszyscy kontrahenci danej firmy, zarówno ci, którzy często pojawiają się we wpisach, jak i ci, którzy występują sporadycznie. Dzięki temu w kolejnych wpisach będziemy wybierać kontrahenta z biblioteki, zamiast wielokrotnie wpisywać jego dane.

Wprowadzając nowego kontrahenta na listę (Ins, ) określamy następujące dane:

  • NAZWA I ADRES

    • Nazwa - pełna nazwa firmy drukowana na dokumentach, przejście do nowej linii umożliwia Shift Enter.

    • Adres - poszczególne elementy adresu w oddzielnych polach widoczne są tylko jeśli w oknie Konfiguracja na zakładce Kontrahenci zaznaczono opcię Nazwa i poszczególne elementy adresu w oddzialnych polach (patrz INSTRUKCJA ADMINISTRATORA - PARAMETRYZACJA SYSTEMU - Konfiguracja). Pole Województwo to dodatkowa informacja, przydatna do regionalnej analizy sprzedaży. Określane automatycznie na podstawie kodu pocztowego. Po wpisaniu kodu pocztowego automatycznie uzupełniają się także pola: miejscowość i poczta.
      UWAGA. W polu Kraj określamy kraj (przedrostek przy NIPie) dla płatników VAT zarejestrowanych w Unii Europejskiej, z którymi prowadzimy transakcje wewnątrzwspólnotowe (patrz ROZPOCZĘCIE PRACY - Wersje programu oraz zaznaczenie w danych firmy na zakładce Ustawienia - VAT opcji Zagraniczne). Dostępne tylko w wersji MAXI.

  • NA WYDRUKACH - zakładka prezentuje pełne dane kontrahenta w postaci, w jakiej będą drukowane na dokumentach

  • Skrót - skrót nazwy kontrahenta, pod którym będzie on figurował w bibliotece

  • Płatnik VAT - zaznaczamy, jeśli kontrahent jest płatnikiem podatku VAT

  • NIP - Numer Identyfikacji Podatkowej. Istniejący w programie mechanizm automatycznej kontroli statusu VAT kontrahentów w Portalu Podatkowym Ministerstwa Finansów obejmuje m.in. sprawdzanie poprawności struktury numerów NIP kontrahentów krajowych. Błędny NIP wymusza wyłączenie pola Płatnik VAT. Weryfikacja statusu VAT dostępna tylko w wersji MAXI. Więcej na ten temat w rozdziale Weryfikacja statusu VAT kontrahenta.

  • Osoba fizyczna - zaznaczamy jeśli kontrahent jest osobą fizyczną

  • Waluta - określamy walutę w jakiej najczęściej prowadzone będą rozrachunki z tym kontrahentem, tzn. w jakiej walucie będą księgowane transakcje z tym kontrahentem i w jakiej walucie będą rozliczane płatności związane z tymi transakcjami; warunkiem jest posiadanie wersji MAXI (patrz ROZPOCZĘCIE PRACY - Wersje programu) oraz zaznaczenie w danych firmy na zakładce Ustawienia - VAT opcji Zagraniczne.
    UWAGA. Z jednym kontrahentem można prowadzić rozrachunki w kilku walutach. Ustawiana tutaj waluta jest jedynie walutą domyślną, która będzie się podstawiać we wpisach do księgi po wybraniu tego kontrahenta. W razie potrzeby można ją zmienić na dowolna inną.

  • Stały - należy zakreślić w przypadku, gdy kontrahent będzie się często pojawiał na fakturach lub innych dokumentach, stałych kontrahentów można później  wyfiltrować na liście (F4 Właściwości lub w szybki sposób kombinacją klawiszy Shift F4).


Kontrahentom stałym, czyli powtarzającym się, określamy rodzaj kontrahenta:

  • Odbiorca - tylko taki kontrahent będzie mógł być wybierany we wpisach do księgi dotyczących dokumentów sprzedaży

  • Dostawca - tylko taki kontrahent będzie mógł być wybierany we wpisach do księgi dotyczących dokumentów zakupu

  • Inny - kontrahent, który nie jest ani dostawcą ani odbiorcą, np. pracownik naszej firmy

  • UE - zaznaczamy kontrahentom, którym chcemy księgować transakcje wewnątrzwspólnotowe. Jeśli kontrahent ma zaznaczone pole UE, to po wybraniu go na wpis typu U - Eksport usług zostanie automatycznie zaznaczone pole W.św.usł.. Dostępne tylko w wersji MAXI.

Rodzaj kontrahenta służy również do filtrowania kontrahentów (F4 - właściwości) oraz jako kryterium na różnych zestawieniach.


Wypełniamy pozostałe dane:

  • PODSTAWIENIA - podczas wprowadzania wpisu do księgi określone tu parametry przepiszą się po wybraniu danego kontrahenta, co znacznie przyspieszy księgowanie. Podstawienia dostępne są tylko dla kontrahentów którzy są odbiorcami i/lub dostawcami.

    • Opis zdarzenia - jeśli z danym kontrahentem związane jest jedno zdarzenie gospodarcze to wybieramy je z biblioteki zdarzeń.
      UWAGA. Wybrany opis zdarzenia określa resztę domyślnych podstawień, zatem poniższe ustawienia można określić tylko wtedy, gdy nie zostały określone przy zdarzeniu (patrz KSIĘGA I EWIDENCJA PRZYCHODÓW - Przygotowanie bibliotek - Zdarzenia gospodarcze).

    • Kolumna - określona tu kolumna automatycznie będzie się podpowiadać we wpisach z wybranym kontrahentem

    • Vat% - stawka vat występująca najczęściej w obrotach z tym kontrahentem. Jeśli nie zostanie tu określona, to we wpisach do księgi podpowiadać się będzie z ustawień w danych firmy.

    • Kontrakt - skojarzony z kontrahentem (bezpośrednio lub poprzez zdarzenie gospodarcze) kontrakt umożliwi późniejsze przekrojowe zestawienia bez dodatkowej pracy podczas wypełniania księgi

    • Termin płatności, Forma - najczęściej powtarzająca się w transakcjach z tym kontrahentem forma i termin płatności

    • Kiedy VAT - specyficzne dla zdarzenia gospodarczego (lub kontrahenta) daty rozliczenia VAT

  • PRZELEWY - dane do automatycznego generowania przelewów dla kontrahenta

    • Nazwa i adres do przelewów - domyślnie podstawia się z pola Nazwa i adres

    • Lk - liczba kontrolna rachunku obliczana automatycznie, wyliczona tu liczba powinna się zgadzać z dwoma pierwszymi cyframi konta

    • Konto - wprowadzamy pełny numer rachunku bankowego kontrahenta,
      np. 26 2030 2081 1254 8723 5698 1245
      lub 26 20302081 12548723 56981245
      lub 26203020811254872356981245.
      W przypadku rozliczeń walutowych przed numerem konta wpisujemy dodatkowo prefiks kraju, w którym prowadzony jest rachunek bankowy kontrahenta.

    • Bank - bank, w którym jest prowadzony określony wyżej rachunek, podstawia się automatycznie z biblioteki banków

    • SWIFT - w przypadku rozliczeń walutowych wprowadzamy numer SWIFT banku, w którym prowadzony jest rachunek bankowy kontrahenta

    UWAGA. Po uzupełnieniu numeru rachunku bankowego na wybranym kontrahencie następuje jego automatyczne sprawdzenie w Wykazie podatników VAT (biała lista).

  • INNE

    • Nazwa i adres do korespondencji - wypełniamy tylko w przypadku jeśli inna niż główna Nazwa i adres drukowana na dokumentach, uwzględniane m.in. przy adresowaniu kopert

    • REGON, KRS

    • Opiekun - opiekun kontrahenta, przypisanie opiekunów umożliwi późniejsze zestawienia sprzedaży z podziałem na opiekunów. Dostępne tylko w wersji MAXI.

    • Grupa - grupa kontrahentów, podział kontrahentów na grupy umożliwi późniejsze zestawienia sprzedaży (lub zakupów) z podziałem na grupy. Grupa jest również jednym z kryteriów przy tworzeniu Zestawienia należności i zobowiązań w oknie KSIĘGA.

    • Język - język którym posługuje się kontrahent. Jeśli posiadamy wersję MAXI obsługującą transakcje zagraniczne i waluty obce, to będziemy mogli wystawiać przypomnienia i wezwania do zapłaty tłumaczone automatycznie na określony tutaj język.

    • Cecha 1, Cecha 2 - dowolna dodatkowa informacja o kontrahencie, która może służyć jako kryterium do grupowania kontrahentów

  • KONTAKT - numery telefonów i faxu, adres e-mail oraz strony www, dane te są gromadzone tylko dla naszej wygody, jeśli nie ma takiej potrzeby należy je pominąć

  • UWAGI - dowolne uwagi tylko dla naszej informacji i wygody, np. osoba z którą należy się kontaktować lub charakterystyka kontrahenta (Shift Enter nowa linia)

  • POWIĄZANIA - zakładka umożliwiająca powiązanie kontrahentów wynikające z ustawy o centralizacji rozliczeń VAT w samorządach z dnia 5 września 2016r.

    • Kontrahent nadrzędny (VAT) - kontrahent nadrzędny wykazywany w rejestrze VAT (każdej jednostce gminnej ustawiamy jako kontrahenta nadrzędnego odpowiednią gminę)

    • Kontrahenci podrzędni - lista kontrahentów podrzędnych powiązanych z danym kontrahentem nadrzędnym (lista jednostek gminnych danej gminy)

    Wybranie kontrahenta (jednostki gminnej) we wpisie do księgi powoduje przypisanie kontrahenta nadrzędnego (gminy) jako kontrahenta do rozliczenia VAT na zakładce Rozliczenie VAT. Zakładka Powiązania dostępna jest tylko w wersji MAXI.

  • RESTRYKCJE - zablokowanie generowania przelewów na poszczególnym kontrahencie (patrz NALEŻNOŚCI I ZOBOWIĄZANIA - Zobowiązania - generowanie przelewów). W polu Powód wpisujemy ręcznie przyczynę blokady.

  • DANE OSOBOWE - zakładka służy do odnotowania informacji dotyczących źródła pochodzenia danych osobowych, udostępniania i innych istotnych zapisów względem  RODO

  • UDOSTĘPNIANIE - w tym miejscu ustawiamy hasło, które będzie wymagane przy otwieraniu plików PDF związanych z tym kontrahentem

  • JPK-VAT - domyślne parametry podstawiane w trakcie księgowania dokumentu zakupu bądź sprzedaży na zakładce JPK-VAT (patrz ZESTAWIENIA I RAPORTY - JPK (Jednolity Plik Kontrolny) - Parametry JPK-VAT).

  • Globalny - pole tylko do odczytu. Zaznaczone jeśli kontrahent pochodzi z globalnej biblioteki kontrahentów.
    UWAGA. Korzystając z dostępnej pod prawym przyciskiem myszy opcji Zamień: Lokalny -> Globalny/Zamień: Globalny -> Lokalny istnieje możliwość przepisywania kontrahentów pomiędzy biblioteką lokalną i globalną.

  • Split payment - zaznaczenie parametru powoduje, że księgowane dokumenty zakupu i sprzedaży krajowej dla tego kontrahenta będą miały domyślnie włączone pole Split payment (mechanizm podzielonej płatności).

Poprawę wpisanych danych, np. po to żeby zmienić dane adresowe kontrahenta, umożliwia przycisk lub klawisz F6.