Struktura kosztów - Instrukcja obsługi programu R2fk, R2fkPRO RESET2 Oprogramowanie
Strona używa plików cookies (tzw. ciasteczka) do przechowywania i uzyskiwania dostępu do tej informacji w celach funkcjonalnych, statystycznych i reklamowych.
Użytkownik wyraża zgodę oraz określa warunki przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartej w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki.
Dowiedz się więcej odwiedzając strony:

Polityka Prywatności    Regulamin sklepu      Jak wyłączyć cookies?

Przejdź do serwisu

Instrukcja obsługi R2fk



Struktura kosztów

Struktura kosztów

,    - INSTRUKCJA UŻYTKOWNIKA - ŚRODKI TRWAŁE

Po wprowadzeniu środka do ewidencji powinniśmy uzupełnić strukturę kosztów. Określa ona w jaki sposób dany środek trwały generuje koszty według miejsca powstawania (MPK - konta grupy "5"). Zwykła amortyzacja środka trwałego generuje dekret na konto kosztowe z grupy "4" (koszty rodzajowe). Jeśli w planie kont mamy dodatkowo konta grupy "5", to taką strukturę powinniśmy uzupełnić.

UWAGA. Wprowadzanie struktury kosztów nie jest obowiązkowe jeśli nie chcemy księgować kosztów ze względu na miejsca powstawania. Dostęp do struktury kosztów możliwy jest przy zaznaczonej opcji Korzystanie z biblioteki MPK w oknie Ustawienia kont na zakładce OGÓLNE.

Szybki dostęp do struktury kosztów umożliwia skrót Shift Ctrl S.

Wprowadzając nową pozycję w strukturze kosztów (Ins) określamy:

  • Data od - data początkowa wpisu, pozostawienie pustej daty jest równoznaczne z datą rozpoczęcia użytkowania

  • Data do - data końcowa wpisu (data pusta oznacza, że do końca użytkowania)

  • Kontrakt - kontrakt w księdze handlowej, czyli dodatkowy przekrój do późniejszych analiz - koszty amortyzacji środków trwałych można dodatkowo sklasyfikować ze względu na kontrakty

  • MPK - miejsce powstawania kosztów wybieramy z biblioteki MPK, w przypadku dekretacji na konta gr.5 z każdą pozycją MPK związane jest konkretne konto z tej grupy
    UWAGI:

    1. Po wybraniu kontraktu wybór z biblioteki MPK zostanie zawężony do tych pozycji MPK, do których przypisano dany kontrakt lub które nie mają przypisanego żadnego kontraktu.

    2. Rozbicie kosztów wg kontraktów i MPK ma miejsce tylko przy kontach gr.4. W przypadku dekretacji na konta gr.5, koszty rozbijane są tylko wg MPK.
  • Przekrój 2,3,4,5 - dodatkowe przekroje do ewentualnego wykorzystania w dekretacji kosztów amortyzacji

  • Udział - względna wartość udziału danego kontraktu lub MPK-u w kosztach środka trwałego. Może to być np. ilość godzin pracy na danej budowie, ilość przejechanych kilometrów lub procentowe wykorzystanie urządzenia w danym dziale. Koszty przypadające na dany MPK, zostaną obliczone na podstawie stosunku wprowadzonego tutaj udziału do sumy udziałów z wszystkich MPK aktywnych w zadanym okresie.

Przykład
Środek trwały został przyjęty z dniem 30.10.2014, a zatem pierwsza amortyzacja, której wartość wyniesie np.1000 zł odbędzie się w listopadzie. Jeśli nie wypełnimy struktury kosztów i nie interesują nas koszty wg miejsca powstawania, amortyzacja tego środka zadekretuje się następująco:

WnMaKwota
401050-x1000,00
gdzie: 401 - konto kosztowe amortyzacji (określone w ustawieniach kont), 050-x - konto umorzenia środków trwałych (określone przy środku trwałym), x oznacza analitykę dla konkretnego środka.
Jeśli natomiast w strukturze kosztów określimy następujące dane:

dekret księgowy będzie wyglądał tak:

WnMaKwota
401050-x1000,00
501490750,00
502490250,00
gdzie: 401 - konto kosztowe amortyzacji, 050-x - konto umorzenia środków trwałych, x oznacza analitykę dla konkretnego środka; 490- konto rozliczenia kosztów (określone w ustawieniach kont); 501, 502 - konta kosztów wg miejsca powstawania określone odpowiednio przy MPK-ach Placówka A i Placówka B.
Kwoty na "5" zostały obliczone jako: amortyzacja*(wartość z mpk1/suma wartości mpk1 i mpk2) oraz amortyzacja*(wartość z mpk2/suma wartości mpk1 i mpk2).
Daty od i do są ważne ze względu na okres amortyzacji. Jeżeli wpisy w strukturze nie będą się zazębiać z okresem za jaki dokonujemy odpisu, nie będą brane pod uwagę przy wyliczeniach. W powyższym przykładzie obydwa wpisy mają okres od 01.10.2016 do nieskończoności, zatem biorą udział w amortyzacji za październik 2016.

Ewidencję kosztów uzupełniamy dla każdego środka trwałego. Przy środkach, dla których koszty nie zmieniają się co miesiąc, możemy jednym wpisem przypisać koszty na cały rok lub cały okres użytkowania. Dla środków wykorzystywanych przy różnych projektach, strukturę kosztów możemy wpisywać na każdy dzień oddzielnie lub nawet wykonać kilka wpisów jednego dnia.