Edytor makiet - Instrukcja obsługi programu R2fk, R2fkPRO RESET2 Oprogramowanie
Strona używa plików cookies (tzw. ciasteczka) do przechowywania i uzyskiwania dostępu do tej informacji w celach funkcjonalnych, statystycznych i reklamowych.
Użytkownik wyraża zgodę oraz określa warunki przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartej w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki.
Dowiedz się więcej odwiedzając strony:

Polityka Prywatności    Regulamin sklepu      Jak wyłączyć cookies?

Przejdź do serwisu

Instrukcja obsługi R2fk



Edytor makiet

Edytor makiet

,    - INSTRUKCJA ADMINISTRATORA - PARAMETRYZACJA SYSTEMU - Makiety dokumentów

Edytor makiet służy do modyfikacji makiety określającej wzór wydruku danego dokumentu. Dostęp do edytora jest możliwy z okna DOKUMENTY wywoływanego z menu Ustawienia - Makiety dokumentów (patrz Makiety dokumentów).

Wzór makiety przygotowujemy w języku html. Jest to popularny język służący do tworzenia stron internetowych - podstawy tego języka są w przystępny sposób wyjaśnione w internecie np. w poradniku webmastera pod adresem http://webmaster.helion.pl. Oprócz standardowego języka html program wymaga pewnych dodatkowych danych:

  • 20 pierwszych linii przeznaczonych jest na ustawienie konfiguracji wydruku w programie

  • między znakami # wstawiane są instrukcje interpretowane przez program.

Makietę modyfikujemy na zakładce Źródło.

Przy modyfikacji i tworzeniu nowych dokumentów trzymamy się następujących zasad:

  • wzorujemy się na wcześniej utworzonych lub standardowych makietach

  • używamy standardowego języka html

  • niestandardowe instrukcje interpretowane przez program (#...#) wstawiamy klikając w zaplanowanym miejscu prawym klawiszem myszy

  • przechodząc na zakładkę Podgląd możemy od razu zobaczyć efekt swojej modyfikacji.

W przygotowywanym wzorze oprócz układu ramek i stałych tekstów chcielibyśmy umieścić jakieś dane wypełniane w momencie wydruku przez program. W tym celu w wybranym miejscu klikamy prawym klawiszem myszy i wybieramy odpowiednio:

  • Wstaw dane - podczas wydruku symboliczny znacznik zastąpiony zostanie odpowiednią wartością, np. w miejscu #F_Nazwa# podstawi się nazwa aktualnej firmy.

  • Znacznik z danymi składa się z:
    • prefiksu oznaczającego z jakiej tabeli z danymi będą podstawiane dane
    • właściwej nazwy pola z danymi
    • znaków '#' na początku i na końcu
    np.
    • #F_NIP# - nip naszej firmy (F_ oznacza firmę)
    • #KON_NIP# - nip kontrahenta, który jest nabywcą na fakturze (KON_ oznacza kontrahenta)
    • #DW_Data# - data wystawienia dowodu wewnętrznego (DW_ oznacza dowód wewnętrzny).

    Niektóre znaczniki (Wstaw dane - Inne) udostępniają dane, które nie są dostępne bezpośrednio w tabelach z danymi. Takie znaczniki nie mają na początku nazwy żadnego prefiksu, np. na dowodzie wewnętrznym w miejsce znacznika #PodsumowanieKolumn# zostanie podstawiona tabelka z podsumowaniem poszczególnych kolumn. Tego typu znaczniki zależą od rodzaju edytowanej makiety, tzn. np., że będą inne w czasie edycji makiety dowodu wewnęrznego, a inne w trakcie edycji makiety karty środka trwałego KS.

    Jeśli menu z listą dostępnych pól jest za duże i nie mieści się na ekranie oraz nie da się go przewijać, zalecamy na czas edycji makiety przestawienie programu na interfejs Windows (menu Ustawienia - Środowisko - Interfejs - Aktywny interfejs), który umożliwia przewijanie dużych menu.

  • Wstaw znaki sterujące - podczas wydruku symboliczny znak sterujący ustawi np. kolor systemowy (#bgCiemny#). Kolory systemowe określa się w menu Ustawienia - Środowisko na zakładce Wydruki. Część znaków sterujących dotyczy tylko wydruków w trybie znakowym (patrz INSTRUKCJA UŻYTKOWNIKA - ROZPOCZĘCIE PRACY - Okno główne - Przegląd wydruku - Wydruki znakowe). Wydruki znakowe dostępne tylko w wersji MAXI i PRO.

  • Wstaw pętlę - jeśli we wstawionej pętli wstawimy dane, np.

    #LOOP Kontrahenci#
        Skrót: #KON_Skrót_nazwy# NIP: #KON_Nip#<br>
    #ENDLOOP#
    otrzymamy listę kontrahentów i ich numerów NIP (znacznik <br> powoduje przejście do nowej linii)

  • Wstaw warunek - używamy, np. jeśli chcemy umieścić fragment tekstu drukowany tylko wtedy, gdy spełniony zostanie odpowiedni warunek

    • Z polem logicznym - np. jeśli chcemy uzależnić fragment wydruku dowodu wewnętrznego od tego czy określono opis w którejś z pozycji dowodu:
      #IF DW_JestOpisWpozycjach#
          opis jest określony
      #ELSE#
          nie wpisano opisu
      #ENDIF#

    • Z innym polem - możemy przyrównać pole do konkretnej wartości (koniecznie w cudzysłowiach), np. jeśli chcemy coś wydrukować w zależności od tego czy jest coś wpisane w polu Treść na dowodzie wewnętrznym (pole #DW_Treść#):
      #IF DW_Treść=""#
          treść jest pusta
      #ELSE#
          jest coś wpisane w polu treść
      #ENDIF#

  • Wstaw funkcję - możemy wykonywać proste operacje na kwotach i wyrazach

    • Duże litery - np. jeśli chcemy zawsze drukować dane kontrahenta dużymi literami:
      #KON_Dane#$Dużymi

    • Oblicz - np. jeśli chcemy wydrukować na jakimś dokumencie wartość księgową środka trwałego (czyli różnicę wartości zaktualizowanej i dotychczasowej amortyzacji):
      $Oblicz{#ST_Wartosc_zaktualizowana#-#ST_Dotychczasowy_odpis#}

    • Słownie, Słownie (bez zł) - np. jeśli chcemy wydrukować tekst ze słowną reprezentacją jakiejś kwoty, np:
      #ST_Wartość_zaktualizowana#$Slownie

    • Wartość bezwzględna - np. jeśli na wydruku WT (modernizacja) chcemy pokazać wartość bezwzględną kwoty, o którą zmieniono wartość środka trwałego (czyli zawsze dodatnią nawet jeśli jest ujemna):
      #STO_Wartość#$Abs

    • Suma - podaje sumę dowolnego pola np: #STO_Wartość#$Suma

    • Zaokrąglij - jeśli chcemy zaokrąglić do 2 miejsc po przecinku wartość niezaokrągloną

    • Znak - podaje i-ty znak dowolnego pola np: #KON_Dane#$Znak[1]

    UWAGA. Wszystkie znaczniki funkcji oprócz znacznika $Oblicz muszą występować bezpośrednio po polu, na którym mają działać odpowiednie funkcje.

Przy podziale dokumentu możemy zastosować dodatkowo klauzulę <!-- NOWA STRONA -->. Taki podział strony działa niezależnie od "wbudowanego" podziału, wynikającego np. z dużej ilości pozycji asortymentowych na fakturze. Dodanie klauzuli przydaje się w momencie, gdy chcemy umieścić część zawartych informacji na oddzielnej stronie.
UWAGA. Aby zachować dotychczasowy styl dokumentu, należy dodatkowo pod wskazaną klauzulą umieścić całą sekcję STYLE z poprzedniej strony. W momencie, gdy chcemy dla drugiej strony wprowadzić inny styl niż dotychczasowy, sekcję STYLE definiujemy dla niej samodzielnie.

Zmodyfikowaną makietę zapisujemy klikając w przycisk .

Jeśli nie chcemy lub nie potrafimy samodzielnie zmodyfikować makiety, możemy zlecić taką modyfikację wykwalifikowanym pracownikom dystrybutora lub producenta programu.