Korzystanie ze schematów księgowania - Instrukcja obsługi programu R2fk, R2fkPRO RESET2 Oprogramowanie
Strona używa plików cookies (tzw. ciasteczka) do przechowywania i uzyskiwania dostępu do tej informacji w celach funkcjonalnych, statystycznych i reklamowych.
Użytkownik wyraża zgodę oraz określa warunki przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartej w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki.
Dowiedz się więcej odwiedzając strony:

Polityka Prywatności    Regulamin sklepu      Jak wyłączyć cookies?

Przejdź do serwisu

Instrukcja obsługi R2fk



Korzystanie ze schematów księgowania

Korzystanie ze schematów księgowania

,    - INSTRUKCJA UŻYTKOWNIKA - KSIĘGA HANDLOWA - Księgowanie dokumentów

Ze schematów księgowania korzystamy w dwóch przypadkach:

  • w dokumentach zakupu/sprzedaży: jeśli chcemy rozbić automatycznie kwotę netto sprzedaży/zakupu na różne konta (np. automatyczne rozbicie faktury kosztowej wg zadanych współczynników na MPK i konta grupy 5)
  • w poleceniach księgowania: jeśli chcemy wygenerować automatyczne polecenie księgowania wg zadanego schematu (np. przeksięgowanie kosztów).

Schemat nie służy do określania standardowego schematu dekretu. Standardowy schemat dekretu wynika z rodzaju wpisu, wybranego rejestru księgowego, a także ustawień kont w menu Ustawienia - Ustawienia kont oraz w bibliotece kontrahentów (Konto rozrachunkowe, Domyślne konto, Schemat) oraz zdarzeń gospodarczych (Konto, Schemat). Standardowe schematy dekretów zostały szczegółowo opisane w rozdziale Rodzaje wpisów.

Schematy księgowania wprowadzamy w oknie SCHEMATY KSIĘGOWANIA (patrz INSTRUKCJA ADMINISTRATORA - PARAMETRYZACJA SYSTEMU - Schematy księgowania).

Po wybraniu we wpisie do księgi w polu Schemat przygotowanego wcześniej schematu uzyskujemy dostęp do jednej lub dwóch dodatkowych zakładek:

  • SCHEMAT - KWOTY - jeśli schemat wymaga podania kwoty lub kwot, które bedą później automatycznie dzielone wg współczynników

  • SCHEMAT - POZYCJE - pozycje schematu przepisane z definicji schematu. Służą dwóm celom:

    1. Możemy dzięki nim łatwo sprawdzić szczegóły wybranego schematu księgowania
    2. Możemy uzupełnić je o niezdefiniowane w schemacie procenty lub kwoty. Dzięki temu np. możemy wybierać jeden schemat do podziału na te same konta, ale wg różnych współczynników podawanych dopiero w trakcie księgowania, a nie od razu w definicji schematu.

Po wprowadzeniu danych na zakładce SCHEMAT - KWOTY i ewentualnie SCHEMAT - POZYCJE oraz przejściu na zakładkę POZYCJE zostaną wygenerowane automatycznie księgowane pozycje. W szczególnych przypadkach można je dodatkowo zmodyfikować włączając pole Korekta pozycji.

Mechanizm schematów księgowania ma bardzo bogate możliwości. Przed wykorzystaniem ich w praktyce warto zapoznać się dokładnie ze sposobem definiowania schematu (patrz INSTRUKCJA ADMINISTRATORA - PARAMETRYZACJA SYSTEMU - Schematy księgowania) oraz podanymi niżej przykładowymi schematami: