Logowanie
Nadaj nowe hasło
Jeśli jesteś już klientem to wprowadź swój adres e-mail i potwierdź hasłem. Logowanie umożliwia zakup nowych programów po cenach promocyjnych, rozszerzenie posiadanego oprogramowania, zamówienie abonamentu na aktualizacje oraz konsultacje serwisowe.
Nie masz konta?Zarejestruj się
|
System umożliwia ewidencjonowanie zawartości dodatkowych (własnych) informacji w bazie danych. Oznacza to, że w każdym oknie, w którym wprowadzamy dane możemy wprowadzić własne pola. Przykładowo w bibliotece kontrahentów wymagamy dodatkowego pola, w którym wpisywać będziemy datę ostatniej sprzedaży powiązanej z tym kontrahentem. W tym celu skorzystamy z mechanizmu wyzwalaczy, aby pole to uzupełniane było automatycznie podczas generowania dokumentu sprzedaży. Na początek stworzymy sobie pole użytkownika typu Date, w które będzie wstawiana data oraz dwie kontrolki, aby pole to było widoczne w interfejsie programu.
W celu ustawienia własnego pola w bazie danych wybieramy z menu Ustawienia pozycję Pola użytkownika.
Dla nowego pola określamy:
zakładka DANE
Tabela - nazwa tabeli, do której będzie dostawione nowe pole użytkownika
Pole - nazwa nowego pola - nazwa ta nie może zawierać polskich liter ani znaków specjalnych
Typ pola - typ:
Rozmiar - rozmiar pola typu String (liczba znaków)
Opis pola - opis pola
Rodzaj pola - rodzaj:
Tabela lookup - tabela, do której ma wgląd pole rodzaju Lookup
Pole kluczowe - nazwa pola w tabeli, wg którego następuje wgląd do 'tabeli lookup' (klucz obcy - z reguły należy wcześniej należy utworzyć takie pole typu Integer np."X_IDowolnejBiblioteki")
Klucz lookup - nazwa pola w 'tabeli lookup', wg którego następuje do niej wgląd (klucz podstawowy - z reguły będzie to pole "X_I")
Rezultat lookup - nazwa pola w 'tabeli lookup', które ma być rezultatem wglądu.
Definicja - zapytanie SQL, które definiuje wartość pola kalkulowanego, np. [Nazwisko]+[Imie]
Tylko do odczytu - czy pole ma być edytowane, czy tylko widoczne do odczytu na formatce powiązanej z tabelą
zakładka DEFINICJA, widoczna tylko dla pola rodzaju Data
Wartość domyślna - wartość domyślna pola dla nowego rekordu, np 1, 'alamakota'
Rodzaj
Obliczenie - umożliwia zdefiniowanie wartości pola w zależności od innych pól tabeli, za pomocą prostych działań arytmetycznych. Nazwy pól tabeli należy pisać w nawiasach kwadratowych np. [Stawka]*[Ilosc]/100.
SQL - pozwala na zdefiniowanie wartości pola za pomocą zapytania SQL, które zwróci pojedynczy wynik. Wartości pól aktualnego rekordu można pobrać używając nawiasów klamrowych, np. {X_I} oznacza wartość pola X_I bieżącego rekordu.
Definicja - definicja obliczenia lub zapytania SQL
Wykonaj - określa moment, kiedy obliczenie lub zapytanie SQL, które modyfikuje wartość pola, ma się wykonać. Do wyboru:
AfterInsert - po utworzeniu nowego rekordu
OnNewRecord - po utworzeniu nowego rekordu
AfterEdit - po edycji istniejącego rekordu
BeforePost - przed zatwierdzeniem zmian nowego lub istniejącego rekordu.
Okno to służy także do definiowania pól w nowo utworzonych tabelach użytkownika.
Jeżeli chcemy pokazać w wybranym oknie kontrolkę z dodanym polem użytkownika, musimy utworzyć odpowiednią kontrolkę korzystając z funkcji Nowa kontrolka (patrz Modyfikacja interfejsu).