Logowanie
Nadaj nowe hasło
Jeśli jesteś już klientem to wprowadź swój adres e-mail i potwierdź hasłem. Logowanie umożliwia zakup nowych programów po cenach promocyjnych, rozszerzenie posiadanego oprogramowania, zamówienie abonamentu na aktualizacje oraz konsultacje serwisowe.
Nie masz konta?Zarejestruj się
|
Po wprowadzeniu środka do ewidencji powinniśmy uzupełnić
strukturę kosztów. Określa ona w jaki sposób dany środek trwały generuje koszty według miejsca powstawania (MPK lub konta grupy "5"). Zwykła amortyzacja środka trwałego generuje dekret na konto kosztowe z grupy "4" (koszty rodzajowe). Jeśli w planie kont mamy dodatkowo konta grupy "5" lub gdy przy kosztach rodzajowych dodatkowo określamy MPK, to taką strukturę powinniśmy uzupełnić.
UWAGA. Wprowadzanie struktury kosztów nie jest obowiązkowe, jeśli nie chcemy księgować kosztów ze względu na miejsca powstawania. Dostępne jest dopiero po zaznaczeniu opcji Rozbij wg struktury kosztów (w konfiguracji parametrów firmy na zakładce Księgowanie).
Wprowadzając nową pozycję w strukturze kosztów (Ins) określamy:
Data od - data początkowa wpisu, pozostawienie pustej daty jest równoznaczne z datą rozpoczęcia użytkowania
Data do - data końcowa wpisu (data pusta oznacza, że do końca użytkowania)
Kontrakt - kontrakt w księdze handlowej, czyli dodatkowy przekrój do późniejszych analiz - koszty amortyzacji środków trwałych można dodatkowo sklasyfikować ze względu na kontrakty
MPK - miejsce powstawania kosztów wybieramy z biblioteki MPK, w przypadku dekretacji na konta gr.5 z każdą pozycją MPK związane jest konkretne konto z tej grupy
Uwaga 1. Po wybraniu kontraktu wybór z biblioteki MPK zostanie zawężony do do tych pozycji MPK, do których przypisano dany kontrakt lub które nie mają przypisanego żadnego kontraktu.
Uwaga 2. Rozbicie kosztów wg kontraktów i MPK ma miejsce tylko przy kontach gr.4, w przypadku dekretacji na konta gr.5 koszty rozbijane są tylko wg MPK.
Przekrój 2,3,4,5 - dodatkowe przekroje do ewentualnego wykorzystania w dekretacji kosztów amortyzacji
Udział - względna wartość udziału danego środka trwałego w kontrakcie lub MPK-u, może to być na przykład ilość godzin pracy na danej budowie lub procentowe wykorzystanie urządzenia w danym dziale
Przykład.
Środek trwały został przyjęty z dniem 20.12.2012, a zatem pierwsza amortyzacja, której wartość wyniesie np. 1000 zł odbędzie się w styczniu.
1. Jeśli nie wypełnimy struktury kosztów i nie interesują nas koszty wg miejsca powstawania (lub opcja Rozbij wg struktury kosztów jest wyłączona), to przy wykorzystaniu przykładowego szablonu dekretu o nazwie Dekret amortyzacja tego środka zadekretuje się następująco:
Konto | Kwota Wn | Kwota Ma |
070-x | 1 000,00 | |
401 | 1 000,00 | |
Konto | Kwota Wn | Kwota Ma | Kontrakt | MPK |
070-x | 1 000,00 | |||
401 | 1 000,00 | zlecenie A | budowa 1 | |
Konto | Kwota Wn | Kwota Ma | Kontrakt | MPK |
070-x | 1 000,00 | |||
401 | 800,00 | zlecenie A | budowa 1 | |
401 | 200,00 | zlecenie B | budowa 2 | |
Konto | Kwota Wn | Kwota Ma |
070-x | 1 000,00 | |
401 | 1 000,00 | |
490 | 1 000,00 | |
501 | 800,00 | |
502 | 200,00 | |
Data od i Data do są ważne ze względu na okres amortyzacji. Jeżeli wpisy w strukturze nie będą miały choćby jednego dnia wspólnego z okresem, za jaki dokonujemy odpisu, nie będą brane pod uwagę przy wyliczeniach.
Ewidencję kosztów
uzupełniamy dla każdego środka trwałego. Przy środkach, dla których koszty nie zmieniają się co miesiąc, możemy jednym wpisem przypisać koszty na cały rok lub cały okres użytkowania. Dla środków wykorzystywanych przy różnych projektach, strukturę kosztów możemy wpisywać na każdy dzień oddzielnie lub nawet wykonać kilka wpisów jednego dnia.