Logowanie
Nadaj nowe hasło
Jeśli jesteś już klientem to wprowadź swój adres e-mail i potwierdź hasłem. Logowanie umożliwia zakup nowych programów po cenach promocyjnych, rozszerzenie posiadanego oprogramowania, zamówienie abonamentu na aktualizacje oraz konsultacje serwisowe.
Nie masz konta?Zarejestruj się
|
System umożliwia ewidencjonowanie zawartości dodatkowych (własnych) informacji w bazie danych. Oznacza to, że w każdym oknie, w którym wprowadzamy dane możemy wprowadzić własne pola. Przykładowo w ewidencji środków wymagamy dodatkowego pola, w którym wpisywać będziemy numer seryjny.
W celu ustawienia własnego pola w bazie danych wybieramy z menu Ustawienia - Obiekty użytkownika pozycję Pola użytkownika.
Dla nowego pola określamy:
DANE - struktura w bazie danych
Tabela - nazwa tabeli, do której będzie dostawione nowe pole użytkownika, np. ŚRODKI TRWAŁE, WYPOSAŻENIE (patrz Załączniki - Lista modułów danych i tabel)
Pole - nazwa nowego pola - nazwa ta nie może zawierać polskich liter ani znaków specjalnych, np. Nr_seryjny
Typ pola - typ:
Rozmiar - rozmiar pola typu 'String' (liczba znaków)
Rodzaj pola - rodzaj:
Tylko do odczytu - czy pole ma być edytowane, czy tylko widoczne do odczytu na formatce powiązanej z tabelą
Poniższe cztery właściwości występują tylko dla pola rodzaju Lookup
Tabela lookup - tabela, do której ma wgląd pole rodzaju Lookup
Pole kluczowe - nazwa pola w tabeli, wg którego następuje wgląd do 'tabeli lookup' (klucz obcy - z reguły należy wcześniej należy utworzyć takie pole typu Integer np."X_IDowolnejBiblioteki")
Klucz lookup - nazwa pola w 'tabeli lookup', wg którego następuje do niej wgląd (klucz podstawowy - z reguły będzie to pole "X_I")
Rezultat lookup - nazwa pola w 'tabeli lookup', które ma być rezultatem wglądu
Poniższa właściwość jest dostępna tylko dla pola rodzaju Calculated
Definicja - Zapytanie SQL, które definiuje wartość pola kalkulowanego, np. [Nazwisko]+[Imie]. Dwuklik myszy na tym polu powoduje otwarcie okna wygodnego edytora zapytań SQL.
DEFINICJA - tutaj definiujemy sposób wyliczania wartości pola podczas edycji rekordu, opcja jest dedykowana dla pól typu Data, jednakże może być pomocna dla pól innych typów (Lookup,Calculated) gdyż pozwala na uwidocznienie ich nowej wartości jeszcze przed zatwierdzeniem rekordu
Wartość domyślna - wartość domyślna pola dla nowego rekordu, np. 1, 'alamakota'
Rodzaj
Obliczenie - umożliwia zdefiniowanie wartości pola w zależności od innych pól tabeli, za pomocą prostych działań arytmetycznych. Nazwy pól tabeli należy pisać w nawiasach klamrowych np. {Stawka}*{Ilosc}/100, są to wartości pól aktualnego rekordu, który jest edytowany. Możliwa jest także operacja podstawienia do innego pola w tym rekordzie np. {Pole1}:={Pole2}+{Pole3}.
SQL - pozwala na zdefiniowanie wartości pola za pomocą zapytania SQL, które zwróci pojedyńczy wynik. Wartości pól aktualnego rekordu można pobrać używając nawiasów klamrowych, np. {X_I} oznacza wartość pola X_I bieżącego rekordu. Można odwoływać się także do pól z innych tabel w następujący sposób {NAZWA_TABELI_W_APLIKACJI.Pole}; np. {WYPOSAŻENIE.X_I}
UWAGA. Nie mylić nazwy tabeli w bazie z nazwą tabeli w aplikacji. Lista tabel jest dostępna w załącznikach Lista modułów danych i tabel).
Definicja - definicja obliczenia lub zapytania SQL. Dwuklik myszy na tym polu powoduje otwarcie okna wygodnego edytora zapytań SQL.
Wykonaj - określa moment, kiedy obliczenie lub zapytanie SQL, które modyfikuje wartość pola, ma się wykonać. Do wyboru:
AfterInsert - po utworzeniu nowego rekordu
OnNewRecord - po utworzeniu nowego rekordu
AfterEdit - po edycji istniejącego rekordu
BeforePost - przed zatwierdzeniem zmian nowego lub istniejącego rekordu
OnFieldChange - gdy dowolne pola zmienią wartość
INTERFEJS - układ na ekranie
Widoczne - czy pole ma być widoczne do edycji na formatce powiązanej z tabelą. Można także specjalnie wyłączyć widoczność pola i samemu zdefiniować nową kontrolkę (patrz rozdział Modyfikacja interfejsu użytkownika) w tym miejscu okna gdzie chcemy
Wsp.X, Wsp.Y, Szer., Wys. - współrzędne oraz rozmiar kontrolki edycyjnej pola na formatce
Etykieta - etykieta pola widocznego do edycji na formatce powiązanej z tabelą
Wsp.X, Wsp.Y - współrzędne etykiety kontrolki edycyjnej pola na formatce
Okno to służy także do definiowania pół w nowo utworzonych tabelach użytkownika.
Po akceptacji wszystkich parametrów, w oknie powiązanym z tabelą, do której było dostawiane pole użytkownika, pojawi się zdefiniowana odpowiednia kontrolka wraz z etykietą (jeśli pole ma zaznaczony atrybut Widoczne). Współrzędne (położenie) kontrolki oraz etykiety można zmieniać kursorem myszy, trzymając wciśnięte klawisze Ctrl , Alt i Shift.
Wybór zawartości pola
Dla każdego pola tekstowego (nie tylko nowo wprowadzonego) możemy określić listę wartości do wyboru z dowolnej tabeli w dowolnej bazie. W tym celu klikamy w zawartość tego pola, z wciśniętymi klawiszami Ctrl i Alt. Określamy dowolne zapytanie SQL pamiętając, że przepisywać się będzie zawartość pierwszej kolumny. Tabele z innej bazy danych musimy poprzedzić nazwą bazy danych, natomiast w przypadku sięgania do tabeli na innym serwerze SQL dodatkowo określamy parametry dostępowe tego serwera.
Po właściwym skonfigurowaniu zapytania użytkownik może wypełniać pole poprzez wybór z tabeli, która ukaże się po kliknięciu myszą w zawartość pola z wciśniętym klawiszem Ctrl.
Zmiana etykiety
Opis każdego pola w programie możemy samodzielnie zmienić. Dzięki temu możemy uściślić, co w danej pozycji należy wprowadzić. Żeby zmienić opis dowolnego pola, należy na nim kliknąć, przytrzymując klawisze Ctrl i Alt i po wpisaniu własnej nazwy zaakceptować klawiszem Enter.