Definicje dekretu księgowego - Instrukcja obsługi programu R2środki, R2środkiPRO, R2środkiSBO RESET2 Oprogramowanie
Strona używa plików cookies (tzw. ciasteczka) do przechowywania i uzyskiwania dostępu do tej informacji w celach funkcjonalnych, statystycznych i reklamowych.
Użytkownik wyraża zgodę oraz określa warunki przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartej w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki.
Dowiedz się więcej odwiedzając strony:

Polityka Prywatności    Regulamin sklepu      Jak wyłączyć cookies?

Przejdź do serwisu

Instrukcja obsługi R2środki



Definicje dekretu księgowego

Definicje dekretu księgowego

PARAMETRYZACJA SYSTEMU

Przed wygenerowaniem dekretu księgowego należy prawidłowo zdefiniować jego szablon. W tym celu z menu Ustawienia wybieramy pozycję Dekrety księgowe. Wstępnie mamy przygotowanych do wykorzystania kilka przykładowych szblonów, które możemy dostosować do własnych potrzeb lub utworzyć nowy szablon dekretu.

Wpisujemy Nazwę dekretu, następnie wprowadzamy nowe pozycje w tabeli, zatwierdzając je przyciskiem . W kolumnach określamy:

  • Nazwa- spośród składników dostępnych w tabeli amortyzacyjnej wybieramy do zadekretowania Odpis:

    • Odpis (B) - odpis amortyzacyjny środka trwałego za okres dekretacji

    • Odpis (P) - odpis amortyzacyjny w wartości podatkowej, czyli będący kosztem uzyskania przychodu

    • Odpis (B-P) - odpis amortyzacyjny nie będący kosztem uzyskania przychodu

    lub ewentualnie inne dostępne pozycje
    • Wartość BO - wartośc początkowa na początek okresu dekretacji

    • Wartość Zw - wartośc początkowa zwiększona w okresie dekretacji

    • Wartość Zm - wartośc początkowa zmniejszona w okresie dekretacji

    • Wartość BZ - wartośc początkowa na koniec okresu dekretacji

    • Amortyzacja BO - amortyzacja na początek okresu dekretacji

    • Amortyzacja Zw - zwiększenie amortyzacji w okresie dekretacji (bez kwoty odpisu)

    • Amortyzacja Zm - zmniejszenie amortyzacji w okresie dekretacji

    • Amortyzacja BZ - amortyzacja na koniec okresu dekretacji (uwzględnia kwotę odpisu)

  • Wn/Ma - wartość po stronie Winien lub Ma

  • Konto - konkretny numer konta księgowego (np. 010-70) lub symbol konta, zamieniany w trakcie generowania dekretu na właściwe konto, przypisany przy środku (np. [Konto0]), grupie (np. [Grupa_Konto0]) lub w parametrach firmy (np. [Firma_Konto4]), wykaz wszystkich dostępnych do wykorzystania symboli znajdziemy poniżej

  • Opis - opis pozycji dekretu, w treści możemy używać wszystkich dostępnych symboli kont

  • Kontrakt - dodatkowy element dekretu umożliwiający w niektórych systemach FK dodatkowy przekrój w ramach konta, możemy wpisać konkretną nazwę lub dowolny symbol, najczęściej nazwa kontraktu ([Kontrakt]) wypełniana w strukturze kosztów

  • MPK - dodatkowy przekrój konta wg miejsca powstawania kosztów, wykorzystując tą pozycję możemy wpisać konkretną nazwę lub dowolny symbol, najczęściej nazwę MPKu ([MPK]), wypełnianą w strukturze kosztów

  • Przekrój 2,3,4,5 - ewentualne inne dodatkowe przekroje do wykorzystania w niektórych systemach FK, wpisujemy konkretną nazwę lub dowolny symbol, najczęściej nazwa przekroju (np. [Przekroj2] przypisanego do struktury kosztów

  • Warunek - jeśli wpiszemy warunek to pozycja dekretu będzie generowana tylko dla środków, spełniających warunek, przykładowo warunek [Dotacje]='X' oznacza, że dana pozycja dekretu będzie generowana tylko dla środków zakupionych z dotacji, a warunek ([Leasing]='X')and([Grupa_Symbol]='UT') bieże pod uwagę tylko środki w leasingu finansowym z grupy o symbolu 'UT', w warunku możemy używać następujących operatorów:

    • = > < <> - operatory arytmetyczne równe, większe, mniejsze, różne

    • and or - operatory logiczne i, lub

    • ( ) - nawiasy grupujące kolejność wykonywanych porównań

Poniżej lista wszystkich symboli (do wykorzystania w kolumnach Konto, Opis, Kontrakt, MPK, Przekrój 2, 3, 4, 5 i Warunek), usystematyzowana wg elementów, z których zamieniane będą wartości:

  • parametry określane bezpośrednio przy generowaniu dekretu:

    • [Mies] - miesiąc dekretu

    • [Miesiac] - miesiąc dekretu słownie

    • [Rok] - rok dekretu

  • parametry określane w ustawieniach firmy (na zakładce Księgowanie):

    • [Firma_Konto4] - konto kosztów amortyzacji dla rodzaju środka

    • [Firma_Konto4n] - konto kosztów niestanowiących kosztów uzyskania przychodu

    • [Firma_Konto5] - konto rozliczenia kosztów ustawione przy firmie

  • parametry określane w ewidencji środków:

    • [Skrot] - skrót nazwy środka trwałego

    • [Nr_ewidencyjny] - nr ewidencyjny środka

    • [KST] - numer wg KŚT

    • [Konto0] - konto umorzenia środka

    • [Konto4] - konto kosztów amortyzacji środka

    • [Konto4n] - konto kosztów niestanowiących kosztów uzyskania przychodu

    • [Dod1], [Dod2], [Dod3], [Dod4], [Dod5] - dodatkowe konta ustawiane przy środku

    • [Zakup] - nowy, używany lub otrzymany

    • [Import], [Leasing], [Dotacje] - X gdy odpowiednio: środek z importu, leasing finansowy lub zakup z dotacji

    • [Not1], [Not2], [Not3], [Not4], [Not5] - dodatkowe notatki ustawiane przy środku

  • parametry określane w bibliotece grup i działów:

    • [Grupa] - nazwa grupy

    • [Grupa_Symbol] - symbol grupy

    • [Grupa_Konto0] - konto umorzenia grupy

    • [Grupa_Konto4] - konto kosztów amortyzacji grupy

    • [Grupa_Konto4n] - konto kosztów niestanowiących kosztów uzyskania przychodu

    • [Grupa_Dod1], [Grupa_Dod2], [Grupa_Dod3], [Grupa_Dod4], [Grupa_Dod5] - dodatkowe konta ustawiane przy grupie

    • [Dzial] - nazwa działu

  • parametry określane w bibliotece lokalizacji i miejsc użytkowania:

    • [Lokalizacja], [Lokalizacja_Symbol] - nazwa i symbol lokalizacji

    • [Lokalizacja_Dod1], [Lokalizacja_Dod2], [Lokalizacja_Dod3], [Lokalizacja_Dod4], [Lokalizacja_Dod5] - dodatkowe konta dla lokalizacji

    • [Miejsce] - nazwa miejsca użytkowania

  • parametry określane w bibliotece osób odpowiedzialnych:

    • [Osoba] - nazwisko i imię osoby odpowiedzialnej

  • parametry określane w strukturze kosztów:

    • [Kontrakt] - kontrakt

    • [MPK] - miejsce powstawania kosztu

    • [MPK_Konto5] - konto kosztów wg MPK

    • [Przekroj2] - przekrój 2

    • [Przekroj3] - przekrój 3

    • [Przekroj4] - przekrój 4

    • [Przekroj5] - przekrój 5

Uwaga. Pozycje z tą samą zawartością są zwijane do jednej pozycji, a kwota jest sumowana. Jeśli chcemy wyodrębnić pozycje dla każdego środka oddzielnie to możemy na przykład w opisie użyć symbolu [Nr_ewidencyjny]. Analogicznie przy wykorzystaniu symbolu [Grupa_Symbol] zgrupujemy pozycje wg symboli grup.

Obok zdefiniowania dekretu do ukończenia prawidłowej konfiguracji dekretu powinniśmy uzupełnić wartości wszystkich użytych symboli:

  1. W parametrach firmy (zakładka Księgowanie określamy konta kosztów rodzajowych gr.4 (np. 401, 402, 403, 409) i ewentualnie zaznaczamy Rozbij wg struktury kosztów w przypadku wykorzystania struktury kosztów oraz dodatkowo opcję Na podstawie MPK, żeby uwidocznić konta grupy 5 w bibliotece MPK.

  2. W grupach określamy konto umorzenia gr.0 danej grupy środków (np. lokale 070-03, budynki 070-04).

  3. Do ewidencji środków Konto umorzenia przepisuje się z grupy, ewentualnie dopisujemy analitykę konkretnego środka, jeśli środki mają oddzielne analityki.

  4. W przypadku korzystania z MPK przy środkach uzupełniamy strukturę kosztów (okres, kontrakt, MPK i niezerową wartość), kontrakt może być projektem lub dodatkowym przekrojem kosztowym do późniejszych analiz.

  5. Dekret tworzy się z jednej strony na kontach środków (gr.0) i po drugiej stronie na kontach kosztów rodzajowych (gr.4), przy opcji Rozbij wg struktury kosztów pozycje grupy 4 rozbiją się dodatkowo na kontrakty i MPK zgodnie z uzupełnioną strukturą kosztów.

Przykład różnych sposobów dekretacji oraz opis wstępnie przygotowanych szablonów dekretów znajdziemy w rozdziale Przykładowe szablony dekretów..

Po zdefiniowaniu dekretu możemy wygenerować polecenie księgowania (Raporty - Dekret księgowy).