Odpisy miesięczne - Instrukcja obsługi programu R2środki, R2środkiPRO, R2środkiSBO RESET2 Oprogramowanie
Strona używa plików cookies (tzw. ciasteczka) do przechowywania i uzyskiwania dostępu do tej informacji w celach funkcjonalnych, statystycznych i reklamowych.
Użytkownik wyraża zgodę oraz określa warunki przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartej w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki.
Dowiedz się więcej odwiedzając strony:

Polityka Prywatności    Regulamin sklepu      Jak wyłączyć cookies?

Przejdź do serwisu

Instrukcja obsługi R2środki



Odpisy miesięczne

Odpisy miesięczne

Amortyzacja środka

Odpisów amortyzacyjnych dokonujemy na podstawie wcześniej przygotowanego planu. Operację tę wykonujemy na koniec miesiąca (albo kwartału lub roku, jeśli taki system przyjęliśmy w firmie i poustawialiśmy odpowiednio pola Odpisy wprowadzająć środki do ewidencji) i możemy przeprowadzić ją na dwa sposoby:

  • zbiorczo dla wszystkich (lub wybranych) środków

  • indywidualnie dla każdego środka

Odpisy zbiorcze

W celu wykonania zbiorczego odpisu dla wszystkich lub wybranych środków, należy będąc w oknie Środki trwałe wcisnąć przycisk Odpisy miesięczne (Shift Ctrl M). Podajemy miesiąc (i ewentualnie kryteria wyboru środków), za który chcemy wykonać odpisy.

Odpisy indywidualne

Istnieje również możliwość wykonywania odpisów dla każdego środka oddzielnie. W tym celu należy wejść do okna  Amortyzacja, ustawić się na odpowiednim miesiącu i wcisnąć przycisk Odpisy miesięczne.

Zarówno indywidualne, jak i zbiorcze wykonanie odpisów polega na wprowadzeniu kwoty planu (Plan) do pozycji Odpis.

Jeśli chcemy anulować wykonanie odpisu to możemy to uczynić, ale tylko pod warunkiem że okres nie został jeszcze zamknięty (patrz: Bieżąca data i okres). Anulowanie odpisu polega na usunięciu kwoty odpisu (pole Odpis).

Zarówno przy odpisach zbiorczych jak i indywidualnych wykonane już odpisy można w razie potrzeby usunąć, korzystając z funkcji Usuń odpisy, dostępnej z menu wywoływanego prawym klawiszem myszy.

Uwaga 1. Wykonanie odpisów za dany miesiąc powoduje automatyczne wykonanie wszystkich brakujących (ewentualnie) odpisów za poprzednie miesiące.

Uwaga 2. Usunięcie odpisów za dany miesiąc powoduje automatyczne usunięcie wszystkich istniejących (ewentualnie) odpisów za kolejne miesiące.

Jeśli wprowadziliśmy do programu środek już wcześniej przez nas używany i amortyzowany, należy:

  1. Wykonać odpis za grudzień poprzedniego roku, odpisy za wcześniejsze miesiące zostaną automatycznie uzupełnione.

  2. Jeśli łączna kwota dokonanych odpisów amortyzacyjnych na koniec poprzedniego roku różni się od odpisów wykonanych w programie to należy ją ręcznie skorygować. W tym celu usuwamy odpis na grudzień poprzedniego roku (prawy klawisz myszy i Usuń odpis), korygujemy pole Plan (tak żeby odpisy narastająco się pokrywały) i wykonujemy odpis za grudzień ponownie.

  3. Upewnić się, że plan odpisów w bieżącym roku pokrywa się z wykonanymi wcześniej odpisami, jeśli nie to skorygować Plan w odpowiednich miesiącach.

  4. Wykonać odpis za ostatni miesiąc bieżącego roku, za który wykonano wcześniej odpisy (przed wprowadzeniem tego środka do programu), odpisy za poprzednie miesiące bieżącego roku zostaną automatycznie uzupełnione.

  5. Sprawdzić zgodność sumy wykonanych wszystkich odpisów amortyzacyjnych.

Na koniec roku możemy wydrukować tabelę amortyzacyjną dla wszystkich lub wybranych środków, wybierając w menu głównym Raporty pozycję Tabela amortyzacyjna (patrz Zestawienia i dokumenty - Tabela amortyzacyjna).