Tarcza Finansowa PFR - kilka praktycznych wskazówek - Reset2 producent oprogramowania RESET2 Oprogramowanie
Ta strona używa plików cookies.
Polityka Prywatności    Regulamin sklepu      Jak wyłączyć cookies? AKCEPTUJĘ

Tarcza Finansowa PFR - kilka praktycznych wskazówek

04 maja 2020

Po pierwszych dniach funkcjonowania Tarczy Finansowej można wyciągnąć już pierwsze wnioski związane z procedurą składania wniosku oraz głównymi argumentami „za” i „przeciw” korzystania z tej formy wsparcia.

1. Na czym polega ten środek pomocowy?

  • jest to subwencja o charakterze całkowicie lub częściowo zwrotnym mająca zapewniać nieoprocentowane środki pieniężne na funkcjonowanie przedsiębiorstwa przez 12 miesięcy
  • po tym okresie prze kolejne 24 miesiące następuje spłata podlegającej zwrotowi części subwencji
  • środki subwencji są powinny być przekazane przedsiębiorcy nie później niż po ok 1 miesiącu od dnia złożenia wniosku
  • środki subwencji mogą być przeznaczone na prawie dowolny cel związany z prowadzoną działalnością gospodarczą z określonymi w umowie wyjątkami.

2. Jaką kwotę pomocy można uzyskać?

  • mikro przedsiębiorca może uzyskać od  12.000 zł (sytuacja zatrudniania jednego pracownika, przy spadku obrotów od 25% do 50%) do nawet 324.000 zł (sytuacja zatrudniania 9 pracowników przy spadku obrotów powyżej 75%)
  • mały i średni przedsiębiorca może uzyskać kwotę subwencji w zależności od wysokości przychodu ze sprzedaży za rok 2019 r. oraz w zależności od stopnia spadku przychodu ze sprzedaży (wysokość subwencji od 4% do 8%) - tutaj kwoty mogą być bardzo wysokie np.:
  • dla firmy o obrocie np. 2.000.000 zł i spadku 25%-50% - 80.000 zł subwencji, -
  • dla firmy o obrocie np. 10.000.000 zł i spadku 50%-75% -600.000 zł subwencji
  • dla firmy o obrocie np. 50.000.000 zł i spadku 75% - 100% - 4.000.000 zł subwencji

3. Jaka wartość subwencji może zostać umorzona?

  • nawet do 75% kwoty subwencji
  • kwota umorzenia zależy od kontynuowania prowadzenia działalności gospodarczej oraz stopnia utrzymania poziomu zatrudnienia (mikro przedsiębiorcy)
  • kwota umorzenia zależy od kontynuowania prowadzenia działalności gospodarczej, stopnia utrzymania poziomu zatrudnienia oraz wysokości tzw. straty gotówkowej na sprzedaży (mali i średni przedsiębiorcy).

4. Czy warto skorzystać?

Jest to na tą chwilę najbardziej szeroka forma pomocy dla przedsiębiorców.
Środki pomocowe z Tarczy .1.0 i 2.0 wydają się być za słabe i zbyt zachowawcze, chociaż oczywiście dają pewne możliwości wspomagania przedsiębiorstw w kryzysie.
Tarcza Finansowa PFR to jest inny poziom finansowy pomocy,  a przedsiębiorca który ją uzyska będzie mieć szansę przetrwać trudny okres nie tylko przez 3 miesiące (jak przy innych środkach pomocowych). W przypadku tego środka pomocowego tutaj perspektywa jest 12 miesięczna, a tak naprawdę 12 miesięcy karencji w jej spłacie + 24 miesiące na spłatę tej części subwencji, która nie podlega umorzeniu.

Proponuję rozważyć skorzystanie z tego środka pomocowego – skala pomocy jest bardzo duża i nieporównywalna z innymi rozwiązaniami z Tarczy 1.0 lub 2.0.

5. Wniosek – tutaj „czeka” kilka pułapek

Jeżeli we wniosku wpiszecie Państwo dane, które automat systemowy  uzna w 100% za poprawne – uzyskanie subwencję.
Jeżeli dane nie będą się zgadzały  chociaż w jednym elemencie – wynik będzie negatywny, a wniosek odrzucony.
PFR rozpatruje wnioski przy użyciu automatu, który sprawdza prawidłowość deklarowanych kwot lub oświadczeń przedsiębiorcy.
Najpoważniejsze „pułapki” to:

  • wysokość obrotów wpisywana w kilku pozycjach wniosku (problemy z jednoznacznym zdefiniowaniem co jest obrotem – tu jest dużo wątpliwości)
  • deklarowanie kwestii niezalegania z podatkami/ składkami ZUS na dzień złożenia wniosku lub na dzień 31.12.20219 r. (bardzo ważna kwestia warunkująca uzyskanie subwencji).

6. Wniosek można składać kilka razy

Wg informacji z pochodzących z banków obsługujących składanie wniosków – ten wniosek można składać kilka razy. Jeżeli pomylimy się  lub wpiszemy nieodpowiednie dane złóżmy wniosek jeszcze raz. W niektórych jednak przypadkach przy decyzji odmownej należy sprawdzić (najlepiej w banku obsługującym składanie wniosku) czy bardziej zasadne byłoby złożenie odwołania od decyzji.   

7. Bazowy miesiąc spadku obrotów

Najczęściej przedsiębiorcy wskazują miesiąc kwiecień 2020 r. jako bazowy miesiąc spadku obrotów spowodowany COVID-19 i to rodzi kolejne komplikacje przy składaniu wniosku.

Uwaga! Aby skorzystać z pomocy w/w odwołując się do obrotów kwietnia 2020 r. należy:

  • mieć złożoną deklarację VAT-7  za miesiąc kwiecień 2020 r. (firmy rozliczające się za okresy miesięczne) - rozpatrywanie wniosku nastąpi po 4 dniach od złożenia deklaracji
  • mieć złożony plik JPK za miesiąc kwiecień 2020 r. (firmy rozliczające się za okresy kwartalne) - rozpatrywanie wniosku nastąpi po 7 dniach od złożenia pliku JPK.

 

Mariusz Raszczyk
Doradca podatkowy nr 07166
Wieloletni współpracownik RESET2
Prowadzi biuro rachunkowe VERUM





Nasi klienci