Tarcza antykryzysowa 4.0 cz.1 - SYMFONIA Oprogramowanie do zarządzania firmą dla małych i średnich przedsiębiorstw RESET2 Oprogramowanie
Strona używa plików cookies (tzw. ciasteczka) do przechowywania i uzyskiwania dostępu do tej informacji w celach funkcjonalnych, statystycznych i reklamowych.
Użytkownik wyraża zgodę oraz określa warunki przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartej w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki.
Dowiedz się więcej odwiedzając strony:

Polityka Prywatności    Regulamin sklepu      Jak wyłączyć cookies?

Przejdź do serwisu

Tarcza antykryzysowa 4.0 cz.1

14 lipca 2020

Tarcza antykryzysowa 4.0 – najważniejsze zmiany dla przedsiębiorców (część pierwsza)

1. Odliczanie od podstawy obliczenia podatku darowizn przekazywanych na przeciwdziałanie pandemii

Na podstawie dotychczasowych (obowiązujących od 1 kwietnia 2020 r.) przepisów możliwe było odliczanie darowizn przekazywanych na przeciwdziałanie pandemii COVID-19 od dochodu lub przychodu (w przypadku podatników opodatkowanych podatkiem zryczałtowanym).

Możliwość ta dotyczyła trzech rodzajów darowizn przekazywanych od 1 stycznia do 30 września 2020 roku:

1) podmiotom wykonującym działalność leczniczą, wpisanym do wykazu, o którym mowa w art. 7 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych – dalej nazywanej ustawą o COVID-19; wykaz ten dla każdego województwa jest ogłaszany w wojewódzkim dzienniku urzędowym w drodze obwieszczenia wojewody oraz w Biuletynie Informacji Publicznej Narodowego Funduszu Zdrowia,
2) Agencji Rezerw Materiałowych z przeznaczeniem na cele wykonywania zadań ustawowych;
3) Centralnej Bazy Rezerw Sanitarno-Przeciwepidemicznych z przeznaczeniem na cele wykonywania działalności statutowej.

W związku z wejściem w życie Tarczy antykryzysowej 4.0 odliczeniu na podstawie omawianych przepisów podlegają również darowizny przekazywane domom dla matek z małoletnimi dziećmi i kobiet w ciąży, noclegowniom, schroniskom dla osób bezdomnych, w tym z usługami opiekuńczymi, ośrodkom wsparcia, rodzinnym domom pomocy oraz domom pomocy społecznej, o których mowa w ustawie z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej.

2. Zwolnienie z minimalnego podatku od przychodów z budynków

Podatek od przychodów z budynków dotyczy podatników, którzy pośrednio (przez podmioty powiązane) lub bezpośrednio posiadają wynajmowane budynki o wartości początkowej większej niż 10 mln zł. Na mocy znowelizowanych przepisów zwalnia się z podatku od przychodów z budynków przychody ustalone za okres od dnia 1 marca 2020 r. do dnia 31 grudnia 2020 r. Zwolnienie będzie dotyczyło przychodów ustalonych za okres od 1 marca 2020 r. do 31 grudnia 2020 r.

Nowe rozwiązanie dotyczy wszystkich podatników tej daniny, przepisy nie wprowadzają bowiem żadnych ograniczeń (warunków). Nie jest koniecznie wykazanie przez przedsiębiorcę poniesienia negatywnych konsekwencji wywołanych przez COVID-19.

3. Przedłużenie terminów na wykonanie obowiązków związanych z dokumentacją cen transferowych

W związku z pandemią koronawirusa ustawodawca zdecydował się na przedłużenie terminów realizacji obowiązków związanych z dokumentacja cen transferowych. Treść tych przepisów w brzmieniu nadanym Tarczą antykryzysową 4.0 obrazuje poniższa tabela.

Przedłużenie terminów na wykonanie obowiązków związanych z dokumentacją cen transferowych
Rodzaj terminu Przedłużenie terminu
termin na złożenie informacji o cenach transferowych, o którym mowa w art. 23zf u.p.d.o.f. oraz art. 11t ust. 1 u.p.d.o.p. 1) do dnia 31 grudnia 2020 r. – w przypadku gdy termin ten upływa w okresie od dnia 31 marca 2020 r. do dnia 30 września 2020 r.;
2) o 3 miesiące – w przypadku gdy termin ten upływa w okresie od 1 października 2020 r. do 31 stycznia 2021 r.
termin na złożenie oświadczenia o sporządzeniu lokalnej dokumentacji cen transferowych, o którym mowa w art. 23y ust. 1 u.p.d.o.f. i art. 11m ust. 1 u.p.d.o.p. 1) do dnia 31 grudnia 2020 r. – w przypadku gdy termin ten upływa w okresie od dnia 31 marca 2020 r. do dnia 30 września 2020 r.;
2) o 3 miesiące – w przypadku gdy termin ten upływa w okresie od 1 października 2020 r. do 31 stycznia 2021 r.
termin na dołączenie do lokalnej dokumentacji cen transferowych grupowej dokumentacji cen transferowych, o którym mowa w art. 23zb ust. 1 u.p.d.o.f. i art. 11p ust. 1 u.p.d.o.p. do końca trzeciego miesiąca licząc od dnia następującego po dniu, w którym upłynął termin do złożenia tego oświadczenia.

4. Ułatwienia w korzystaniu z ulgi na złe długi w podatku dochodowym

Przepisami Tarczy antykryzysowej 4.0 dodane zostały przepisy przewidujące umożliwienie podatnikom ponoszącym negatywne konsekwencje ekonomiczne z powodu epidemii COVID-19:

1) korzystanie z ulgi na złe długi w podatku dochodowym już począwszy od okresu rozliczeniowego, w którym upłynęło 30 dni od dnia upływu terminu zapłaty określonego na fakturze (rachunku) lub w umowie, do okresu, w którym wierzytelność została uregulowana lub zbyta (standardowo jest to możliwe po 90 dniach),

2) korzystanie z ulgi na złe długi przy obliczeniu zaliczek również, jeżeli wybrali uproszczoną formę wpłacania zaliczek.

5. Odliczanie darowizn rzeczowych w postaci laptopów i tabletów

Przepisami Tarczy antykryzysowej 4.0 dodane zostały przepisy umożliwiające odliczanie przez podatników podatku dochodowego od osób fizycznych, w tym podatników prowadzących działalność gospodarczą (na ogólnych zasadach przy zastosowaniu skali podatkowej lub liniowej 19% stawki podatku), darowizn rzeczowych w formie laptopów i tabletów (zdatnych do użytku i wyprodukowanych nie wcześniej niż 3 lata przed dniem ich przekazania) przekazanych od 1 stycznia 2020 r. do 30 września 2020 r. organom prowadzącym placówki oświatowe oraz organizacjom z przeznaczeniem na cele dalszego nieodpłatnego przekazania organom prowadzącym placówki oświatowe lub placówkom oświatowym. Warunkiem odliczenia jest udokumentowanie przekazanej darowizny dowodem, z którego wynikają dane identyfikujące darczyńcę oraz wartość przekazanej darowizny wraz z oświadczeniem obdarowanego o jej przyjęciu.

6. Zaliczanie do kosztów uzyskania przychodów kosztów wytworzenia lub cena nabycia rzeczy lub praw będących przedmiotem podlegających odliczeniu darowizn

Przepisami Tarczy antykryzysowej 4.0 dodane zostały regulacje, które umożliwiają zaliczanie do kosztów uzyskania przychodów kosztu wytworzenia lub ceny nabycia rzeczy lub praw, które następnie podatnik przekaże w formie darowizny podlegającej odliczeniu na podstawie art. 52n u.p.d.o.f. lub 38g u.p.d.o.p. (odliczanie od podstawy obliczenia podatku darowizn przekazywanych na przeciwdziałanie pandemii) albo na podstawie art. 52x u.p.d.o.f. lub art. 38p u.p.d.o.p. (odliczanie darowizn rzeczowych w postaci laptopów i tabletów). Przepisy te mają zastosowanie, jeżeli darowizna zostanie dokonana w terminie od dnia 1 stycznia 2020 r. do dnia 30 września 2020 r.

7. Wyłączenie stosowania przepisów uniemożliwiających rozpoznanie kosztów uzyskania przychodów w postaci kar umownych i odszkodowań

Co do zasady nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kar umownych i odszkodowań z tytułu wad dostarczonych towarów, wykonanych robót i usług oraz zwłoki w dostarczeniu towaru wolnego od wad lub zwłoki w usunięciu wad towarów albo wykonanych robót i usług. Tarcza antykryzysowa 4.0 wprowadziła wyłączenie stosowania tych przepisów, jeżeli wada dostarczonych towarów, wykonanych robót i usług oraz zwłoka w dostarczeniu towaru wolnego od wad lub zwłoka w usunięciu wad towarów albo wykonanych robót i usług, powstała w związku ze stanem zagrożenia epidemicznego lub stanem epidemii, ogłoszonego z powodu COVID-19.

8. Opóźnienie wejścia w życie nowego pliku JPK_VAT

Od 1 kwietnia 2020 r. miały wejść w życie przepisy o składaniu deklaracji VAT w ramach nowych plików JPK_VAT (tj. w ramach plików JPK_V7M oraz JPK_V7K). Zgodnie z zapisami „pierwszej tarczy antykryzysowej” termin wejścia w życie przepisów o nowym pliku JPK_VAT został przesunięty na dzień 1 lipca 2020 r. Kolejne przesunięcie do 1 października 2020 r. wprowadziła Tarcza antykryzysowa 4.0.
Zachęcamy do zapoznania się z przesyłanymi już do Państwa materiałami dotyczącymi nowych plików JPK.

9. Nowe zasady umorzenia mikropożyczki

Zgodnie z zapisami zawartymi w Tarczy 4.0, pożyczka będzie umarzana automatycznie wraz z odsetkami, po spełnieniu warunku prowadzenia działalności gospodarczej przez 3 miesiące od dnia udzielenia pożyczki (data udzielenia pożyczki to dzień wypłaty środków przez urząd pracy na konto pożyczkobiorcy). Oznacza to, że przedsiębiorca nie musi składać wniosku o umorzenie. Powyższe będzie miało zastosowanie do pożyczek udzielonych przed dniem wejścia w życie Tarczy 4.0, a zawarte umowy nie będą aneksowane, będą podlegały modyfikacji z mocy prawa.

10. Dopłaty do kredytów w Tarczy 4.0

Zgodnie ze nowymi przepisami istnieje możliwość uzyskania dopłaty do kredytów obrotowych odnawialnych i nieodnawialnych, udzielanych w złotych. Celem regulacji jest zapewnienie płynności finansowej przedsiębiorcom, utraconej lub zagrożonej w związku z konsekwencjami rozprzestrzeniania się COVID-19.

O udzielenie kredytu z dopłatą może ubiegać się przedsiębiorca, który łącznie spełnia następujące poniższe warunki:

1) na 31.12.2019 r. nie spełniał kryteriów przedsiębiorstwa znajdującego się w trudnej sytuacji w rozumieniu art. 2 pkt 18 rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu;

2) wykonuje na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej działalność gospodarczą w rozumieniu Prawa przedsiębiorców lub działalność w sektorze produkcji podstawowej produktów rolnych, lub zawiesił wykonywanie tej działalności po 1.02.2020 r. w związku z konsekwencjami rozprzestrzeniania się COVID-19, czyli de facto nie mogą z tej pomocy skorzystać przedsiębiorcy, którzy zawiesili działalność przed 1.02.2020 r.;

3) nie zaciągnął innego kredytu na podstawie tarczy 4.0;

4) utracił płynność finansową, rozumianą jako zdolność do spłaty w terminie wymagalnych zobowiązań lub jest zagrożony utratą płynności finansowej, w związku z konsekwencjami rozprzestrzeniania się COVID-19

Dopłaty stosuje się do kredytów udzielonych na podstawie umów kredytu zawartych:

1) od dnia wejścia w życie tarczy 4.0;

2) przed dniem wejścia w życie tarczy 4.0, jeżeli umowy te zostaną dostosowane do warunków określonych w tarczy 4.0. Przez umowę kredytu należy rozumieć umowę zmieniającą (do tej kategorii należy zaliczyć również aneks bądź też porozumienie), dostosowującą umowę kredytu, zawartą przed dniem wejścia w życie tarczy 4.0, do warunków określonych w tym akcie prawnym.

Umowy kredytu z dopłatą mogą być zawierane do 31.12.2020 r. (okres obowiązywania). Wniosek o udzielenie kredytu z dopłatą przedsiębiorca składa do banku, który zawarł z BGK umowę o współpracy. BGK publikuje na swojej stronie internetowej listę banków udzielających kredytów z dopłatami. Dopłaty do kredytów stanowią pomoc publiczną.


Dopłata pokrywać będzie część odsetek należnych bankowi w wysokości:

1.a)     2 % – w przypadku mikro, małych i średnich przedsiębiorców
2.b)     1 % – w przypadku dużych przedsiębiorców.

Firmy korzystające z w/w kredytów będą spłacać część odsetek należnych bankowi stanowiących różnicę między odsetkami naliczonymi według oprocentowania i kwotą dopłaty.

Chcąc skorzystać z tej formy pomocy należy sprawdzić czy bank obsługujący Państwa firmę współpracuje z BGK w zakresie tego programu pomocowego.

 

Mariusz Raszczyk
Doradca podatkowy nr 07166
Wieloletni współpracownik RESET2
Prowadzi biuro rachunkowe VERUM