Tarcza antykryzysowa 2.0 - SYMFONIA Oprogramowanie do zarządzania firmą dla małych i średnich przedsiębiorstw RESET2 Oprogramowanie
Strona używa plików cookies (tzw. ciasteczka) do przechowywania i uzyskiwania dostępu do tej informacji w celach funkcjonalnych, statystycznych i reklamowych.
Użytkownik wyraża zgodę oraz określa warunki przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartej w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki.
Dowiedz się więcej odwiedzając strony:

Polityka Prywatności    Regulamin sklepu      Jak wyłączyć cookies?

Przejdź do serwisu

Tarcza antykryzysowa 2.0

23 kwietnia 2020

Przedstawiamy opracowanie dotyczące zmian wprowadzonych do ustawy COVID – tzw. Tarczy 2.0. Zawiera ona wiele zmian przepisów wprowadzonych Tarczą 1.0.

Generalnie zmiany są korzystne dla przedsiębiorców (np. 50% zwolnienia składek ZUS dla firm zatrudniających od 10 do 49 ubezpieczonych), ale też w kilku przypadkach wprowadzone regulacje są niejasne i budzą istotne wątpliwości.

Zmiany w zakresie środków pomocowych - Tarcza 2.0

  1. 15g – dofinansowanie miejsc pracy z WUP

    a) Rozszerzenie kręgu podmiotów uprawnionych do dofinansowania o organizacje pozarządowa w rozumieniu art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2019 r. poz. 688, 1570 i 2020 oraz z 2020 r. poz. 284), podmiot, o którym mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz państwowa osoba prawna w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych
    b) Wprowadzenie możliwości wyboru skali obniżenia wymiaru czasu pracy zastępując słowa „o 20%” słowami „maksymalnie o 20%” co daje możliwość elastycznego zmniejszania wymiaru czasy pracy np. o 1%, 5%, 10% itd.
    c) Doprecyzowanie ust. 16 poprzez wskazanie, że świadczenie przysługuje przez łączny okres 3 miesięcy przypadających od miesiąca złożenia wniosku.
    Przykład Jeżeli przedsiębiorca złoży wniosek w kwietniu (niezależnie czy 1 kwietnia czy też 30 kwietnia) to świadczenia będą mu przysługiwały począwszy od miesiąca kwietnia 2020 r.    
     
  2. 15 zq i dalsze artykuły – świadczenie postojowe

    a) Usunięcie górnego limitu przychodów który decydował o uprawnieniu do otrzymania świadczenia (15.681 zł). W chwili obecnej świadczenie postojowe jest dostępne również dla osób, które uzyskują przychody wyższe od tej kwoty> to czyni je zdecydowanie bardziej dostępnym dla wielu przedsiębiorców i zleceniobiorców.
    b) W zakresie umów cywilnoprawnych rozszerzono okres czasowy zawarcia umowy cywilnoprawnej która daje prawo do świadczenia. W tarczy 1.0 to była data „przed dniem 1 lutego 2020 r.”, obecnie jest zapis „przed dniem 1 kwietnia 2020 r.”. Oznacza to możliwość objęcia świadczeniem umów zawartych w okresie 1 luty 2020 r. 31 marzec 2020 r.
    c) Świadczenie postojowe wg tarczy 1.0 było świadczeniem jednokrotnym. Tarcza 2.0 przyznaje trzykrotne prawo do świadczenia postojowego.
    Świadczenie postojowe może zostać przyznane ponownie (czyli drugi i trzeci raz), na podstawie oświadczenia osoby uprawnionej, której wypłacono pierwsze świadczenie postojowe.
    Wypłata po raz kolejny świadczenia postojowego może zostać dokonana nie wcześniej niż w miesiącu następującym po miesiącu wypłaty poprzedniego świadczenia postojowego.
    Warunkiem uzyskania pierwszego świadczenia postojowego jest złożenie wniosku. Warunkiem przyznania kolejnego świadczenia postojowego jest wykazanie w oświadczeniu, że sytuacja materialna wykazana we wniosku, nie uległa poprawie. Należy domniemywać, że ten przepis można czytać w taki sposób, że spadek obrotu, który był warunkiem uzyskania pierwszego świadczenia nadal, utrzymuje się nadal przynajmniej na takim poziomie jak wskazany we wniosku. Mogą to być też inne kryteria niesprecyzowane w ustawie. UWAGA! W tym przepisie duże wątpliwości budzi warunek uzyskania drugiego i trzeciego świadczenia postojowego tj. „sytuacja materialna wykazana we wniosku, nie uległa poprawie”. Proszę zwrócić uwagę że użyto dość ogólnego sformułowania „sytuacja materialna”. Czy mają na nią wpływ np. dofinansowania otrzymane w postaci np. zwolnienia ze składek ZUS, pierwsze otrzymane świadczenie postojowe itd.? Na te pytanie na chwilę obecną nie ma odpowiedzi, w najbliższym czasie należałoby się spodziewać wyjaśnień ZUS w tym zakresie.  
     
  3. 15 zzb – dofinansowanie kosztów wynagrodzeń przez Starostę Powiatu

    a) Doprecyzowanie ustawy poprzez wskazanie, że świadczenie przysługuje przez łączny okres 3 miesięcy przypadających od miesiąca złożenia wniosku.
    Przykład. Jeżeli przedsiębiorca złoży wniosek w kwietniu (niezależnie czy 1 kwietnia czy też 30 kwietnia) to świadczenia będą mu przysługiwały począwszy od miesiąca kwietnia 2020 r.  
    b) Skrócenie okresu zobowiązującego przedsiębiorcę do utrzymania w zatrudnieniu pracowników objętych umową ze Starostą tylko do okresu dofinansowania, czyli maksymalnie przez 3 miesiące.
    Po zakończeniu dofinansowania pracodawca nie musi już utrzymywać zatrudnienia na dotychczasowym poziomie.
    Bardzo istotna zmiana, która na pewno spowoduje większe zainteresowanie przedsiębiorców tym instrumentem.  
     
  4. 15 zzc – dofinansowanie kosztów przedsiębiorcy

    a) Doprecyzowanie ustawy poprzez wskazanie, że świadczenie przysługuje przez łączny okres 3 miesięcy przypadających od miesiąca złożenia wniosku.
    Przykład Jeżeli przedsiębiorca złoży wniosek w kwietniu (niezależnie czy 1 kwietnia czy też 30 kwietnia) to świadczenia będą mu przysługiwały począwszy od miesiąca kwietnia 2020 r.   
    b) Usunięto wymóg prowadzenia działalności jeszcze przez okres równy okresowi otrzymywania świadczenia (czyli tylko 3 miesiące zamiast 3 miesięcy otrzymywania świadczenia i jeszcze dodatkowo 3 miesięcy po okresie otrzymywania świadczenia
    c) Usunięto wymóg konieczności niezalegania ze składkami na Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, aby skorzystać z dofinansowania
     
  5. 15 zzd – mikropożyczka

    a) Zniesiono wymóg określania we wniosku o pożyczkę stanu zatrudnienia
    b) Wprowadzono zapis o możliwości umorzenia pożyczki, jeżeli przedsiębiorca będzie prowadził działalność gospodarczą przez okres 3 miesięcy od dnia udzielenia pożyczki.
    c) Zniesiono wymóg niezmniejszania stanu zatrudnienia, co oznacza możliwość zaciągnięcia pożyczki również w przypadku dokonywania zwolnień w trakcie trwania umowy pożyczki
    d) Wyraźnie wskazano, że przychód z tytułu umorzenia pożyczki nie stanowi przychodu w rozumieniu przepisów o PIT i CIT.  
     
  6. 31z – doprecyzowanie przepisu oprzedłużeniu terminu dla dokumentacji cen transferowych dla podmiotów, których rok podatkowy nie pokrywa się z kalendarzowym
     
  7. 31zo – zwolnienie ze składek ZUS

    a) Rozszerzono możliwość skorzystania ze zwolnienia dla płatników składek (tych do 10 ubezpieczonych), którzy zarejestrowali się jako płatnicy składek w okresie od 1 lutego 2020 r.

    Obecnie spełnienie warunku do zwolnienia ze składek ZUS następuje, jeżeli płatnik składek był zgłoszony jako płatnik składek:

    1) przed dniem 1 lutego 2020 r. i na dzień 29 lutego 2020 r.,
    2) w okresie od dnia 1 lutego 2020 r. do dnia 29 lutego 2020 r. i na dzień 31 marca 2020 r.,
    3) w okresie od dnia 1 marca 2020 r. do dnia 31 marca 2020 r. i na dzień 30 kwietnia 2020 r.

    i na dany dzień zgłosił do ubezpieczeń społecznych mniej niż 10 ubezpieczonych.

    Oznacza to rozszerzenie kręgu podmiotów które mogą skorzystać z prawa do zwolnienia o przedsiębiorców zgłoszonych po raz pierwszy jako płatnik składek w okresie od 1 lutego 2020 r. do 31 marca 2020 r.

    b) wprowadzono nową kategorię płatników składek którzy będą mogli uzyskać zwolnienie w wysokości 50% należnych składek.
    Nowe zwolnienie dotyczy składek należnych za okres od dnia 1 marca 2020 r. do dnia 31 maja 2020 r., w wysokości 50% łącznej kwoty należności z tytułu składek wykazanych w deklaracji rozliczeniowej złożonej za dany miesiąc, jeżeli był zgłoszony jako płatnik składek:

    1) przed dniem 1 lutego 2020 r. i na dzień 29 lutego 2020 r.,
    2) w okresie od dnia 1 lutego 2020 r. do dnia 29 lutego 2020 r. i na dzień 31 marca 2020 r.,
    3) w okresie od dnia 1 marca 2020 r. do dnia 31 marca 2020 r. i na dzień 30 kwietnia 2020 r. - jeżeli płatnik zgłosił na któryś z tych dni do ubezpieczeń społecznych od 10 do 49 ubezpieczonych.

    Oznacza to rozszerzenie kręgu podmiotów, które mogą skorzystać z prawa do zwolnienia o przedsiębiorców z grupy od 10 do 49 osób zgłoszonych do ubezpieczenia.

    Zwolnienie w/w dotyczy to zarówno przedsiębiorcy zgłoszonego po raz pierwszy jako płatnik składek przed 1 lutym 2020 r., jak również zgłoszonych jako płatnik składek w okresie od 1 lutego 2020 r. do 31 marca 2020 r.

    c) rozszerzono krąg osób (płatników składek) płacących składki „sam tylko za siebie” o osoby (płatników składek) zgłoszonych do ubezpieczenia społecznego w okresie 1 luty 2020 r. do 31 marzec 2020 r.
    d) do limitu osób objętych ubezpieczeń społecznych nie wlicza się już pracowników młodocianych
    e) Wyraźnie wskazano, że przychód z tytułu umorzenia pożyczki nie stanowi przychodu w rozumieniu przepisów o PIT i CIT.  
    f) Wprowadzono przepis przejściowy, który umożliwia płatnikom składek którzy jednak opłacili składki należne za miesiąc marzec 2020 r. skorzystanie ze zwolnienia z obowiązku opłacania składek ZUS (odpowiednio 100% lub 50%), poprzez możliwość uzyskania ich zwrotu (lub ewentualnego zaliczenia na poczet przyszłych składek należnych)

 

Mariusz Raszczyk
Doradca podatkowy nr 07166
Wieloletni współpracownik RESET2
Prowadzi biuro rachunkowe VERUM