Nowe zasady składania wniosków do KRS - od 1 lipca 2021r. tylko online - SYMFONIA Oprogramowanie do zarządzania firmą dla małych i średnich przedsiębiorstw RESET2 Oprogramowanie
Strona używa plików cookies (tzw. ciasteczka) do przechowywania i uzyskiwania dostępu do tej informacji w celach funkcjonalnych, statystycznych i reklamowych.
Użytkownik wyraża zgodę oraz określa warunki przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartej w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki.
Dowiedz się więcej odwiedzając strony:

Polityka Prywatności    Regulamin sklepu      Jak wyłączyć cookies?

Przejdź do serwisu

Nowe zasady składania wniosków do KRS - od 1 lipca 2021r. tylko online

17 sierpnia 2021

Z dniem 1 lipca 2021 r. weszła w życie nowelizacja ustawy, zgodnie z którą składanie wniosków do rejestru przedsiębiorców KRS możliwe jest jedynie w formie elektronicznej.
 

Z dniem 1 lipca 2021 r. weszła w życie nowelizacja ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym, zgodnie z którą składanie wniosków do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego możliwe jest jedynie w formie elektronicznej – za pośrednictwem Portalu Rejestrów Sądowych (PRS) https://prs.ms.gov.pl/

Uwaga! Wnioski złożone w tradycyjnej, papierowej formie, nie będą już rozpoznawane przez sądy rejestrowe.

1. Kogo dotyczy zmiana?

Zmiana dotyczy wszystkich pomiotów wpisanych do rejestru przedsiębiorców.
Jedynie podmioty podlegające wpisowi do rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz publicznych zakładów opieki zdrowotnej mogą nadal składać wnioski w tradycyjnej, papierowej formie.

2. W jaki sposób należy podpisać wniosek?

Wnioski składane za pośrednictwem portalu będą wymagały kwalifikowanego podpisu elektronicznego lub podpisu zaufanego. Korespondencja z sądem rejestrowym będzie odbywała się wyłącznie za pomocą systemu teleinformatycznego. W przypadku gdy reprezentant spółki nie posiada podpisu zaufanego lub podpisu kwalifikowanego złożenie wniosku do KRS nie będzie możliwe.  

3. Zakres przedkładanych informacji i załączniki do wniosków

Złożenie wniosku będzie wymagało wypełnienia interaktywnych formularzy. Natomiast zakres informacji przedkładanych sądowi rejestrowemu pozostanie taki sam. Zasadnicza różnica dotyczy załączania dokumentów sporządzonych w formie aktów notarialnych. Zgodnie z nowymi zasadami, jeżeli do wniosku należy dołączyć akt notarialny, którego wypis lub wyciąg został umieszczony w Centralnym Repozytorium Elektronicznych Wypisów Aktów Notarialnych, wnioskodawca podaje we wniosku numer tego dokumentu w repozytorium. Po zarejestrowaniu wniosku dokument, którego numer w repozytorium został podany przez wnioskodawcę, jest automatycznie przekazywany z repozytorium i dołączany do wniosku. Oznacza to, że wnioskodawcy nie będą zamieszczali skanów (a tym bardziej wypisów aktów notarialnych), lecz podawali numer aktu notarialnego w repozytorium. 

4. Opłaty sądowe 

Opłaty sądowe będą dokonywane również tylko w formie elektronicznej. Po poprawnym wypełnieniu i podpisaniu wniosku w systemie Portalu Rejestrów Sądowych będzie można go opłacić za pośrednictwem płatności online.

5. Akta rejestrowe

Utworzony system teleinformatyczny ma również umożliwiać przeglądanie akt rejestrowych, co ułatwi i przyspieszy dostęp do zgormadzonych dokumentów rejestrowych, niemniej jednak dotyczy to tylko dla spraw wszczętych po 1 lipca 2021r.

6. Brak przepisów przejściowych

Ze względu na fakt, że przepisy zostały wprowadzone bez okresu przejściowego należy spodziewać się, że w początkowym okresie, wprowadzone zmiany mogą spowodować trudności w procedowaniu wniosków przez sądy.

 

Mariusz Raszczyk
Doradca podatkowy nr 07166
Wieloletni współpracownik RESET2
Prowadzi biuro rachunkowe VERUM

Zuzanna Raszczyk
Prawnik