Logowanie
Nadaj nowe hasło
Jeśli jesteś już klientem to wprowadź swój adres e-mail i potwierdź hasłem. Logowanie umożliwia zakup nowych programów po cenach promocyjnych, rozszerzenie posiadanego oprogramowania, zamówienie abonamentu na aktualizacje oraz konsultacje serwisowe.
Nie masz konta?Zarejestruj się
01 października 2020
Wyjaśnienia dotyczące refakturowania usług transportowych, sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju oraz faktur do paragonów.
Jak wynika z udzielonych na stronie Ministerstwa Finansów odpowiedzi na pytanie w sytuacji, w której podatnik nie świadczy odrębnej usługi transportu towarów tylko dostawę towarów, a usługa transportu towarów jest dodatkowym kosztem tej dostawy oznaczenie GTU_13 nie ma zastosowania. Jeżeli faktura dokumentuje dostawę kilku towarów, które powinny być oznaczane różnymi GTU np. metale szlachetne i urządzenia elektroniczne to nie wpływa to na oznaczenie GTU_13 tak długo jak transport nie stanowi odrębnej usługi i służy jedynie realizacji podstawowego świadczenia jakim jest dostawa towaru.
Należy również zwrócić uwagę, że GTU_13 (Sekcja H PKWiU 2015 symbol ex 49.4, ex 52.1) nie obejmuje usług kurierskich 13 (PKWiU 53), a więc nawet jeżeli dane świadczenie uznawane jest prze podatnika jako świadczenie odrębne od dostawy towarów i w następstwie tego stwierdzenia refakturowane jako usługa transportowa, to jeżeli jest realizowana za pośrednictwem kuriera to oznaczenie GTU_13 nie powinno być brane pod uwagę.
W naszej ocenie, pojawiające się w prasie opinie w zakresie oznaczania GTU_13 wykazanej na fakturze usługi transportu, będącej de facto świadczeniem pomocniczych w ramach głównego świadczenia (dostawy towaru lub świadczenia usługi) wynikają z błędnego rozumienia przez autorów takich artykułów pojęcia świadczeń złożonych. W pierwszej kolejności należy ustalić, czy mamy do czynienia z dostawą towarów i usługą transportową jako świadczeniem towarzyszącym. Jeżeli występuje świadczenie złożone polegające głównie na dostawie towaru to obciążenie nabywcy kosztami transportu nie generuje obowiązku oznaczenia GTU_13 nawet w przypadku, gdy obciążenie takie jest wyszczególnione jako osobna pozycja na fakturze VAT. Jak czytamy w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 5 czerwca 2019 r. I FSK 661/17 „Organ winien w szczególności uwzględnić, że przepisy ustawy o PTU nie sprzeciwiają się wykazaniu na fakturze w osobnych pozycjach kilku różnych świadczeń składających się na usługę kompleksową.”
Według definicji zamieszczonej w art. 2 pkt 23 ustawy z 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług dalej u.p.t.u. pod pojęciem sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju rozumie się dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych przez podatnika podatku od towarów i usług lub na jego rzecz z terytorium kraju na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, które jest państwem przeznaczenia dla wysyłanego lub transportowanego towaru, pod warunkiem że dostawa dokonywana jest na rzecz:
a) podatnika podatku od wartości dodanej lub osoby prawnej niebędącej podatnikiem podatku od wartości dodanej, którzy nie mają obowiązku rozliczania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 9 u.p.t.u., lub
b) innego niż wymieniony w lit. a podmiotu niebędącego podatnikiem podatku od wartości dodanej.
W praktyce gospodarczej najczęściej ze sprzedażą wysyłkową mamy do czynienia w przypadku dostaw towarów realizowanych przez „polskiego” podatnika podatku VAT na rzecz osób fizycznych, mających miejsce zamieszkania na terytorium innego kraju UE.
Na mocy art. 106b ust. 1 pkt 2 u.p.t.u., podatnik w takim przypadku obowiązany jest wystawić fakturę dokumentującą każdą sprzedaż wysyłkową z terytorium kraju, bez względu na status nabywcy. Faktura taka powinna zostać w JPK_V7 oznaczona jako „SW” )oczywiście dotyczy faktur wystawionych od 1.10.2020 r.
Z dniem 1 października 2020 r. stan prawny w zakresie wystawiania faktur do wcześniej wystawionych paragonów ulegnie zmianie. Jak stanowić będzie dodany od tego dnia art. 109 ust. 3d u.p.t.u. faktury, o których mowa w art. 106h ust. 1-3 u.p.t.u., (a więc faktury dotyczące sprzedaży zaewidencjonowanej przy zastosowaniu kasy rejestrującej) są ujmowane w ewidencji VAT, a w konsekwencji w nowym pliku JPK_VAT w okresie rozliczeniowym, w którym zostały wystawione. Jednocześnie te same faktury nie zwiększają wartości sprzedaży oraz podatku należnego za okres, w którym zostały ujęte w ewidencji (nie zwiększają wartości sprzedaży gdyż paragon na podstawie którego wystawiana jest faktura został już rozliczony dla celów podatku VAT w raporcie miesięcznym z kasy fiskalnej zawierającym m.in. tą sprzedaż)
Użycie przez ustawodawcę zwrotu "sprzedaży zaewidencjonowanej przy zastosowaniu kasy rejestrującej" – a nie "sprzedaży podlegającej obowiązkowi zaewidencjonowania zastosowaniu kasy rejestrującej" – oznacza, że fakturami w/w, są zarówno faktury wystawione na rzecz:
- podatników (paragony z NIP powyżej 450 zł) jak również
- osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych (niezależnie od kwoty).
UWAGA! Paragony o wartości sprzedaży do 450 zł wystawiane na rzecz podatników (tzw. faktury uproszczone) nie podlegają odrębnemu raportowaniu w ramach JPK i oznaczaniu „FP”. Zgodnie z obecnymi wyjaśnieniami MF do takich „paragonów” nie wystawia się faktur, ponieważ pełnią one samoistnie rolę faktury. Na podstawie przepisów epizodycznych (przejściowych) „faktury uproszczone” do 31.12.2020 r. nie są wykazywane w JPK. Jeżeli obowiązywanie przepisu nie zostanie przedłużone od 1 stycznia 2021 r. podatnicy będą zobowiązani do ujmowania faktur uproszczonych w JPK.
Oznacza to, że od 1 października 2020 r.:
1. w ewidencji VAT oraz w nowym pliku JPK_VAT trzeba będzie odrębnie wykazywać wszystkie faktury wystawione do sprzedaży udokumentowanej paragonem, oznaczając każdą z nich oznaczeniem "FP".
Stanowisko to znajduje potwierdzenie w opublikowanych przez Ministerstwo Finansów odpowiedzi na pytania dotyczące nowego pliku JPK_VAT, gdzie przeczytać można, że "faktury (z oznaczeniem "FP"), wystawione na żądanie osoby fizycznej, są objęte zakresem art. 109 ust. 3d ustawy o podatku od towarów i usług", jak również że "faktury (z oznaczeniem "FP") wystawione na rzecz rolników ryczałtowych są objęte zakresem art. 109 ust. 3d ustawy o podatku od towarów i usług" oraz na pytanie zadane przez podatnika „W jaki sposób ujmować faktury wystawione do paragonu, jeżeli nabywcą jest podatnik w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług?” Ministerstwo Finansów udzieliło odpowiedzi „Faktury wystawione do paragonów (z oznaczeniem „FP”) należy ujmować w ewidencji za okres, w którym zostały wystawione. Faktury te nie zwiększają wartości sprzedaży oraz podatku należnego w okresie, w którym zostały wystawione.”
2. dla celów prowadzonej ewidencji VAT oraz obowiązku przesyłania nowego pliku JPK_VAT przyjmować się będzie, że wartość sprzedaży i kwota podatku z tytułu takiej sprzedaży zostały wykazane w raporcie dobowym i miesięcznym z kasy rejestrującej i tym samym wyłącza to konieczność zmniejszania obrotu wykazanego w tych raportach o kwoty wynikające z ujmowanych w ewidencji VAT faktur wystawianych do sprzedaży udokumentowanej już wcześniej przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Mariusz Raszczyk
Doradca podatkowy nr 07166
Wieloletni współpracownik RESET2
Prowadzi biuro rachunkowe VERUM