Środowisko

Parametryzacja systemu

Niektóre ustawienia związane z działaniem programu możemy zmieniać, po wywołaniu pozycji Środowisko z menu głównego Ustawienia.

Część parametrów ustawiamy globalnie dla całego programu (P), część indywidualnie dla użytkownika (U), a część jest właściwych dla danej firmy (F). Parametry właściwe dla użytkownika ustawiamy oddzielnie, po zalogowaniu się na konkretnego użytkownika, a parametry związane z firmą - po wybraniu właściwej firmy.

Parametry są podzielone na kilka grup: dźwięki, wydruki, eksport, internet, zaawansowane.

INTERFEJS

  • Ekran (U) - standardowo czcionka i jej rozmiar określona jest we właściwościach ekranu systemu Windows, w szczególnym przypadku mamy możliwość wyboru innej czcionki, wykorzystywanej przez program oraz jej rozmiaru. Zwiększenie rozmiaru czcionki spowoduje powiększenie wszystkich okien programu. Wszystkie zmiany dotyczące interfejsu zostaną uwzględnione po ponownym uruchomieniu programu. Dodatkowo w kolumnach każdego okna możemy ustawić indywidualną czcionkę dla każdej kolumny.
        Miękkie pokazywanie okien - okienka będą pokazywały się stopniowo zwiększając swoją jasność
        Ukrywaj nieużywane menu - pozycje menu, które nie były ostatnio używane zostaną ukryte (aby je pokazać wystarczy nacisnąć ostatnią pozycję menu ze strzałkami)

    Pozwalaj na pokazywanie wielu okien jednocześnie - w aplikacji standardowo można pokazać oprócz okien głównych, dodatkowe jedno okienko z pozycjami; ta opcja umożliwa pokazanie wielu
  • Kolor okna (U) - możliwość ustawienia koloru okien w całej aplikacji. Przycisk Domyślny przywraca domyślny kolor okien wybranego interfejsu, a przycisk Ustaw wszystkim wymusza ustawienia kolorów okien dla wszystkich użytkowników (można także zmienić kolor dowolnego okna naciskając Alt-Ctrl-Shift-K; przycisk Ustaw wszystkim zresetuje także i te ustawienia)

  • Kolor zaznaczenia rekordu (U) - możliwość ustawienia koloru zaznzaczenia paska w oknach z tabelami. Dostępne są 3 kolory:

    przycisk Ustaw domyślne przywraca domyślne kolory dla danego interfejsu
  • Dźwięki (U) - wszystkim komunikatom występującym w programie mogą być przypisane sygnały dźwiękowe. Jeśli posiadasz w komputerze kartę dźwiękową, będą to dźwięki określone w Panelu Sterowania Windows (Start - Ustawienia - Panel Sterowania - Dźwięki). Jeśli nie posiadasz karty dźwiękowej lub jeśli wyłączyłeś w Panelu Sterowania domyślne dźwięki (tzn. ustawiłeś Start - Ustawienia - Panel Sterowania - Dźwięki - Schematy - Brak dźwięków) możesz przypisać do każdego typu komunikatów (błąd, ostrzeżenie, informacja, potwierdzenie) krótki sygnał dźwiękowy. Jeśli dźwięki ustawione są już w systemie, dźwięki dla poszczególnych typów komunikatów należy wyłączyć, gdyż będą się podwajać.

  • WYDRUKI

    Wszystkie wydruki składają się z tabel (przedzielonych liniami), zawierających komórki różnego rodzaju mają następujące Odcienie szarości (P):

    Kolory tych komórek można określić na podstawie wcześniej zdefiniowanych odcieni szarości. Przycisk Domyślne określa standardowe dostępne kolory w formie odcieni szarości.

    Formę wszystkich wydruków możemy określić Odcienie na wydrukach (P):

    W sekcji Inne opcje możemy ustawić :

    Parametry nagłówka i stopki określamy na zakładce Nagłówek/Stopka. Możemy wybrać czy w nagłówku wydruków ma się pojawiać skrócona nazwa firmy, pełna nazwa firmy czy licencjobiorca. Można tu także określić swój własny nagłówek/stopkę reklamową klikając dwa razy lewym klawiszem myszy w pole i wybierając plik o rozszerzeniu .bmp. Nagłówek/stopka reklamowa może być drukowana poniżej lub powyżej standardowego nagłówka i stopki w programie. Można również określić justowanie tej reklamy.
    Uwaga! Aby określony tu nagłówek/stopka reklamowa była widoczna na wydrukach to należy we Właściwościach wydruku zaznaczyć opcję Drukuj reklamę w nagłówku/stopce.

    Każdy wydruk z programu można zapisać i wydrukować w formacie PDF. Generuje się on wykorzystując sterowniki z drukarki zainstalowanej w systemie Windows, która jest ustawiona jako domyślna. Na zakładce PDF można ustawić inną dowolną drukarkę. W razie jakichkolwiek problemów z wydrukiem PDF zalecamy ustawienie drukarki Microsoft Print to PDF (dotyczy tylko wersji R2płatnik 10.x).

    EKSPORT

    INTERNET

    INNE

    ZAAWANSOWANE

    NARZĘDZIA

    Pozwala na ewidencję i późniejsze wywołanie bezpośrednio z programu (Menu-Narzędzia) zewnętrznych aplikacji (w tym aplikacji DI API) wspomagających działanie programu R2Płatnik. Przyciskiem wprowadzamy:

    DODATKI

    Zarejestrowane tu dodatki (addony), czyli aplikacje UI API będą uruchamiane i aktywowane wraz z programem. Przyciskiem wprowadzamy:

    Po zarejestrowaniu dodatków należy zamknąć i ponownie uruchomić program, żeby dodatki zostały aktywowane.

    Jeśli podczas instalacji zainstalowaliśmy Demo API - przykłady wykorzystania biblioteki API, to możemy wpisać ścieżkę do aplikacji R2platnikUI.exe, znajdującej się w podkatalogu DEMOS\Delphi\RplatnikUI - patrz Funkcje API - Przykłady - Przykład 3. Na bazie zawartych kodów źródłowych przykładowej aplikacji możemy samemu tworzyć własne dodatki, modyfikujące lub rozszerzające działanie programu.

    W podkatalogu BIN znajduje się gotowa aplikacja UI API o nazwie KPApi.exe, która umożliwia import miesięcznych kart pracy wypełnionych w Excelu z pozycji menu głównego Zbiory - Import danych - Import kart pracy z Excela (patrz Miesięczne rozliczenie pracy - Miesięczna karta pracy - Dodatek KPApi). Wcześniej czyste karty pracy dla wybranych pracowników można wyeksportować funkcją menu Zbiory - Eksport danych - Eksport kart pracy do Excela. Obie te funkcje (pozycje w menu) dostępne będą po wpisaniu programu KPApi.exe do dodatków i ponownym uruchomieniu programu R2płatnik.

    MODUŁY

    Pozwala na automatyczną aktualizację modułów, takich jak: WWW, R2Czytnik czy R2PSerwer wraz z Aktualizacją programu.
    Przyciskiem wprowadzamy:

    SZYFROWANIE

    Aby zwiększyć bezpieczeństwo i ochronę danych osobowych przetwarzanych w systemie można skorzystać z funkcjonalność szyfrowania bazy danych na poziomie aplikacji. Pozwala ona na zabezpieczenie danych przed nieuprawnionym skopiowaniem plików danych (MDF), plików archiwum (BAK) i plików archiwum programu (SPQ). Dane takie bez podania właściwego klucza nie pokażą informacji związanych z danymi osobowymi.

    UWAGA 1. Zakładka dostępna tylko w Trybie diagnostycznym (patrz Środowisko - Zaawansowane) i tylko dla użytkownika ADMIN.

    UWAGA 2. Przed operacją szyfrowania należy koniecznie wykonać archiwizację danych.

    Zaszyfrowaną bazę danych odszyfrować może tylko ADMIN w trybie diagnostycznym przyciskiem Odszyfruj bazę danych.

    Szyfrowanie bazy danych jest również możliwe na poziomie serwera MS SQL edycji Enterprise. W celu wykorzystania tej funkcjonalności należy zapoznać się z dokumentacją firmy Microsoft.