Programy R2fk i R2księga posiadają możliwość wysyłania e-deklaracji. Przed przystąpieniem do ich sporządzania należy upewnić się, czy na komputerze zostało zainstalowane całe niezbędne oprogramowanie służące do obsługi czytnika kart kryptograficznych. Program wymaga, aby na dysku znajdował się tzw. sterownik karty, umożliwiający dostęp do znajdującego się na niej certyfikatu. Najprawdopodobniej jest to plik o nazwie CCPkiP11.dll (dla kart z firm KIR oraz Sigillum PCCE) lub cryptoCertum3PKCS.dll, cryptoCertumPKCS11.dll, PKCS.dll albo PKCS11.dll (dla kart z firmy Certum Unizeto) i domyślnie powinien znajdować się w folderze C:\WINDOWS\SYSTEM32. Ścieżka do tego sterownika jest określana w dialogu Ustawienia -> Środowisko -> Eksport, w parametrze "DLL Podpisu elektronicznego". Ponadto, wymagane jest również, aby w systemie operacyjnym był zainstalowany prawidłowo skonfigurowany, mający dostęp do internetu program Internet Explorer.
Zaczerpnięte z instrukcji obsługi programu R2księga rozdział Księga i ewidencja przychodów -> Miesięczne wydruki -> e-Deklaracje.