Rodzaje kosztów

Definiowanie i nadzór

Na koszty zakładu składają się składniki kosztowe, czyli wszystkie składniki wynagrodzeń oraz składka ZUS płatna przez zakład, składka na Fundusz Pracy i składka na Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Socjalnych.

Rodzaj kosztów określa nam sposób rozbicia składników kosztowych na poszczególne działy i zlecenia, czyli sposób utworzenia struktury kosztów.

W prostym przypadku wszystkie składniki kosztowe są tego samego rodzaju, czyli w ten sam sposób wchodzą do struktury kosztów. W bardziej rozbudowanym systemie składniki kosztowe przypisane są do kilku rodzajów kosztów. Czyli składniki kosztowe podzielić możemy według sposobu powstawania kosztów. Generalnie powinien być jeden lub kilka rodzajów kosztów mimo, że składników kosztowych jest dużo więcej.

W uproszczonym przykładzie, gdzie wynagrodzenie brutto składa się z płacy zasadniczej (lub godzinowej) i premii uznaniowej, możemy określić:

Rodzaje kosztów określamy w pozycji menu Definicje - Rodzaje kosztów.

Dla nowego rodzaju kosztu określamy:

Wszystkie składniki kosztowe powinny być przypisane do jakiegoś rodzaju kosztów. Możemy przyjąć, że albo przypisujemy wszystkie składniki źródłowe (płaca zasadnicza, premia, wynagrodzenie za urlop i inne wchodzące do wynagrodzenia brutto, ale bez wynagrodzenia brutto), albo tylko składniki wynikowe (wynagrodzenie brutto, składka ZUS zakł.). W pierwszym przypadku każdy składnik może być rozbity wg innej zasady (rodzaju), lecz należy pamiętać, żeby wszystkim składnikom i polom systemowym, wchodzącym do wynagrodzenia brutto przypisać rodzaj kosztów. Drugi przypadek jest bardziej uproszczony, całe wynagrodzenie rozbijane jest wg jednego rodzaju kosztów (przypisanego wtedy do wynagrodzenia brutto), lecz nie musimy (wręcz nie możemy) określać rodzaju kosztów dla poszczególnych składników.

Przykład 1. Koszty wynagrodzeń zakładu nie są rozksięgowywane na zakłady i zlecenia.

Przykład 2. Całe koszty wynagrodzeń pracownika rozksięgowujemy według tej samej struktury.

Przykład 3. Poszczególne składniki wynagrodzeń pracownika rozksięgowujemy według różnych zasad.

Przykład 4. Pracowników zasadniczych rozksięgowujemy wg stałej struktury, natomiast pracowników godzinowych wg godzin pracy na poszczególnych zleceniach.