Seryjne e-deklaracje

,    - INSTRUKCJA UŻYTKOWNIKA - KSIĘGA HANDLOWA - Zamknięcie miesiąca - e-Deklaracje

Jeśli prowadzimy biuro rachunkowe, to zamiast podpisywać i wysyłać e-deklaracje osobno dla każdej firmy (patrz e-Deklaracje), możemy wszystkie operacje związane z e-deklaracjami wykonać zbiorczo dla wszystkich firm naraz.

Po sporządzeniu, sprawdzeniu i zamknięciu deklaracji VAT dla każdej z firm w oknie KSIĘGA HANDLOWA, otwieramy okno FIRMY. Na górnej belce tego okna znajduje się przycisk . Po jego naciśnięciu ukaże się okno dialogowe przedstawione poniżej:

Przed rozpoczęciem wykonywania jakichkolwiek operacji w niniejszym dialogu należy najpierw określić okres, czyli Miesiąc i Rok, którego dotyczą deklaracje. Okres podpowiadany jest automatycznie przez system (jako miesiąc poprzedni w stosunku do miesiąca daty bieżącej). Możemy wybrać inny okres, ale należy pamiętać, że opcja podpisywania dokumentów weźmie pod uwagę tylko te firmy, w których deklaracja została już zamknięta w oknie Deklaracje VAT. Jeżeli w którejś z firm podany okres nie został zamknięty, to firma zostanie pominięta przy wykonywaniu podpisywania, a program wyświetli komunikat o braku zamkniętej deklaracji VAT w podanym okresie. Następnie w oknie określamy typ deklaracji, którą będziemy wysyłać. Do wyboru mamy VAT-8/9M lub VAT-UE.

Ponadto, jeżeli w oknie Ustawienia - Konfiguracja - Deklaracje zaznaczymy parametr Wymaganie dodatkowego potwierdzenia do wysłania e-deklaracji (patrz INSTRUKCJA ADMINISTRATORA - PARAMETRYZACJA SYSTEMU - Konfiguracja) to wówczas, aby móc podpisać i wysłać e-deklarację należy również koniecznie zaznaczyć na niej pole Gotowa do wysłania.

Jeżeli baza danych systemu składa się z większej liczby firm, to przy pracy z e-deklaracjami seryjnymi przydatne mogą być dwa parametry:

Przed wykonaniem podpisywania dokumentów należy włożyć klucz elektroniczny do gniazda USB, wybrać certyfikat i podać PIN. Pozostałe operacje, a więc wysyłanie podpisanych dokumentów, odbieranie oraz drukowanie potwierdzeń odbioru, nie wymagają już klucza ani certyfikatu.

Operacje wykonywane w opisywanym dialogu są analogiczne do operacji opisanych w rodziale e-Deklaracje. Dzięki temu mamy całkowitą dowolność co do tego, kiedy i gdzie dana operacja zostanie wykonana. Możemy na przykład wykonać seryjnie tylko podpisywanie dokumentów, a operacje wysyłania i odbierania potwierdzeń wykonać dla każdej firmy osobno (np. następnego dnia). Możemy także podpisać i wysłać e-deklaracje VAT osobno dla kilku firm wcześniej, a następnie dla pozostałych wykonać je seryjnie, lub odwrotnie - możemy wysłać seryjnie deklaracje tylko dla części firm, a pozostałymi firmami zająć się później (wykonując e-deklaracje dla każdej z nich osobno lub seryjnie).

W przypadku dużej liczby firm i wysyłanych e-deklaracji bardzo przydatne może okazać się zestawienie dostępne po naciśnięciu przycisku Historia e-deklaracji. Na zestawieniu tym znajdą się e-deklaracje z podanego zakresu dat. Możemy też ograniczyć zakres deklaracji tylko do firm aktualnie podświetlonych, jak również do deklaracji już potwierdzonych (tzn. z odebranym UPO), lub odwrotnie, do deklaracji jeszcze niepotwierdzonych. Możemy również wybrać kolejność, w jakiej deklaracje zostaną wydrukowane - wg nazwy firmy, daty wysłania lub okresu, którego dana deklaracja dotyczy.

Szczegółową ewidencję wysłanych e-deklaracji można sprawdzić również oddzielnie dla każdej firmy (patrz Historia e-deklaracji).