Korekta kosztów i przychodów

,    - INSTRUKCJA UŻYTKOWNIKA - KSIĘGA HANDLOWA - Księgowanie dokumentów - Złe długi

Zmniejszenia i zwiększenia podstawy opodatkowania wynikające ze złych długów wykonywane są automatycznie w momencie rozliczania odpowiedniej deklaracji rocznej na załączniku CIT/WZ (PIT/WZ), które opisano szczegółowo w rozdziałach:

Załącznik CIT/WZ (PIT/WZ) bazuje na ewidencji płatności, którą należy prowadzić w oknie KASA/BANK za pomocą raportów kasowych i bankowych.

Jeśli nie zgadzamy się z zmniejszeniami/zwiększeniami utworzonymi automatycznie przez program na załączniku CIT/WZ (PIT/WZ), możemy je poprawić, z tym że takiej poprawy należy dokonać na istniejących pozycjach utworzonych automatycznie poprawiając na nich tylko kwotę. Dzięki temu zostanie zachowane powiązanie ze źródłowymi dokumentami i nasze zmiany będą automatycznie uwzględniane przy zmniejszeniach/zwiększeniach związanych np. z zapłatą złych długów w kolejnych latach.

Na załączniku CIT/WZ (PIT/WZ) uwzględniane są tylko faktury zakupu i sprzedaży zaksięgowane w rejestrach, które mają włączony parametr Złe długi (korekta kosztów/przychodów). Program traktuje takie faktury jako w całości wpisane w koszty uzyskania przychodów (za wyjątkiem kwot zaksięgowanych na kontach oznaczonych jako "Nie stanowi kosztów uzyskania przychodu" oraz "Zakup środków trwałych"). Oznacza to, że np. w przypadku niezapłaconych faktur kosztowych:

Aby sprawdzić jakie korekty podstawy opodatkowania z tytułu złych długów wystąpią w zadanym okresie można skorzystać z raportu Należności i zobowiązania - Złe długi z zaznaczonym parametrem CIT (lub PIT jeśli firma jest osobą fizyczną). Zawiera on listę niezapłaconych faktur, dla których w zadanym okresie nastąpi przekroczenie terminu płatności o 90 dni. Z zestawienia można korzystać na bieżąco przy zamykaniu poszczególnych miesięcy lub kwartałów. Na jego podstawie można wpisać ręcznie w rozliczeniu podatku dochodowego w tych miesiącach/kwartałach odpowiednie kwoty zmniejszeń. Pozwoli to na bieżące uwzględnianie złych długów w zaliczkach za poszczególne okresy. Takie ręczne zmniejszenia zostaną pózniej na koniec roku automatycznie doprecyzowane na podstawie załącznika CIT/WZ (PIT/WZ).

UWAGI:

  1. W rozliczeniu poszczególnych miesięcy na deklaracji CIT lub PIT nie ma potrzeby wyszczególniania osobno zmniejszenia i zwiększenia. Zamiast tego wystarczy sumaryczne zmniejszenie, czyli suma netto wykazywana na zestawieniu złych długów. Właściwe wykazanie zmniejszeń i zwiększeń, uwzględniające zmniejszenia wykazywane w tyrakcie roku, pojawi się w ostatnim miesiącu/kwartale na podstawie załącznika CIT/WZ lub PIT/WZ.
  2. Zestawienie należy zawsze wykonywać za okres od początku roku obrotowego do końca rozliczanego miesiąca/kwartału. Dzięki temu będzie ono uwzględniało ewentualne zapłaty za wykazywane w poprzednich okresach niezapłacone faktury.
  3. W kolejnych miesiącach wpisujemy różnicę w stosunku do kwoty wpisanej w poprzednim miesiącu. Np. jeśli zestawienie złych długów netto wykazuje w poszczególnych okresach: to w poszczególnych miesiącach deklaracji CIT lub PIT należy wpisać w zminejszenia podstawy opodatkowania odpowiednio:

Na szczególną uwagę zasługuje rozliczanie faktur korygujących. Księgując fakturę korygującą należy powiązać ją z korygowaną fakturą wybierając odpowiedni dokument w polu Korekta do na zakładce Inne. W przypadku wielu korekt do tej samej faktury w polu Korekta do wybieramy we wszystkich korektach tą samą oryginalną fakturę - nie wybieramy poprzedniej korekty.

Korekta "na minus", czyli zmniejszająca wartość oryginalnej faktury:

Korekta "na plus", czyli zwiększająca wartość oryginalnej faktury: