|
W oknie PLAN KONT pod przyciskiem
(F2) mamy do dyspozycji gotowy wydruk Obroty i salda - analitycznie, czyli szczegółowe zestawienie operacji (data, numer, kwota), a także sald oraz obrotów dla wybranych kont za okres określony w Bieżąca data i okres (F12). Jeżeli interesują nas informacje podane w sposób bardziej zwięzły, bez wyszczególniania operacji, możemy skorzystać z wydruku Obroty i salda - zbiorczo.
Omawiany wydruk ma wiele wariantów, dzięki którym mamy możliwość dokładnej analizy obrotów i szybkie odnalezienie ewentualnych błędnych księgowań. Aby jednak w pełni z nich skorzystać, należy dokładnie zapoznać się z niniejszym opisem i podanymi przykładami.
Opcje zgrupowane są na zakładkach ZAKRES i DEFINICJA. Opcje zakładki ZAKRES służą do ustalenia, które konta mają znaleźć się na
wydruku, natomiast na zakładce DEFINICJA należy określić, jakie informacje będą drukowane dla poszczególnych kont.
ZAKRES
Salda z dnia - jakie salda zostaną ujęte na zestawieniu:
koniec okresu - salda na koniec bieżącego miesiąca wybranego w Bieżąca data i okres (F12) - może to być ostatni dzień miesiąca albo dowolny inny dzień jesli w F12 wybrano okres Od - Do.
Konta - w tym miejscu określamy podstawowe konta do wydrukowania. Oprócz tych kont mogą zostać jeszcze wydrukowane ich subkonta, w zależności od ustawień opcji w grupie Subkonta (patrz niżej).
wszystkie konta poziomu 1 - konta poziomu pierwszego
podświetlone poziomu 1 - konta poziomu pierwszego, które są aktualnie podświetlone w oknie PLAN KONT, ale niekoniecznie widoczne w tym oknie (w przypadku wybrania tej opcji można skorzystać z pola wg definicji, w którym wybieramy wcześniej zapisaną definicję podświetleń)
podświetlone - wszystkie konta aktualnie podświetlone w oknie PLAN KONT, niekoniecznie widoczne w tym oknie (w przypadku wybrania tej opcji można skorzystać z pola wg definicji, w którym wybieramy wcześniej zapisaną definicję podświetleń)
takie jak w oknie - wszystkie konta widoczne aktualnie w oknie PLAN KONT, czyli spełniające aktualnie wybrane ustawienia filtrowania określone we właściwościach F4 tego okna
tylko konto bieżące - wyłącznie konto, na którym obecnie znajduje się kursor
Subkonta - w tym miejscu określamy, które subkonta kont podstawowych (określonych wyżej) mają zostać wydrukowane na wydruku.
UWAGA. Dla opcji podświetlone i takie jak w oknie opcja ta nie jest dostępna.
bez subkont - wydruk będzie zawierał tylko konta podstawowe
wszystkie - oprócz kont podstawowych zostaną wydrukowane również wszystkie subkonta tych kont
podświetlone - oprócz kont podstawowych zostaną wydrukowane również podświetlone subkonta tych kont
Tylko konta mające obroty w danym miesiącu - na wydruku znajdą się wyłącznie konta, dla których została wykonana jakaś operacja w miesiącu wybranym w Bieżąca data i okres (F12). Konto syntetyczne zostanie wydrukowane, jeżeli operacja została wykonana dla któregoś z jego subkont.
Bez kont z zerowymi saldami - pominięte zostaną konta, których saldo ma wartość 0,0 na koniec miesiąca wybranego w Bieżąca data i okres (F12)
Bez kont z zerowymi saldami, obrotami narast., BO i BZ - pominięte zostaną konta, których BO, saldo i obrót narastająco mają wartość 0,0 na koniec miesiąca wybranego w Bieżąca data i okres (F12)
Konta pozabilansowe - zaznaczamy jeśli chcemy uwzględnić na wydruku konta pozabilansowe
Rejestr - zestawienie będzie obejmowało tylko operacje wykonane w wybranym rejestrze księgowym
Waluta - wydruk będzie zawierał tylko obroty i salda w wybranej tu walucie. Dostępne tylko w wersji MAXI i PRO.
DEFINICJA
Kolumny wydruku - na wydruku widoczne będą wybrane tu kolumny:
Nazwa konta
BO - bilans otwarcia
BZ - bilans zamknięcia
Obrót
Obrót narastająco
Saldo
Obroty narastająco bez BO - parametr decyduje o tym, czy wartości w kolumnie Obrót narastająco mają w sobie zawierać kwoty pochodzące z dokumentów bilansu otwarcia. Opcja ta może być przydatna, jeżeli chcemy porównywać obroty miesięczne i obroty narastająco. Standardowo mechanizm obliczająca salda i obroty widoczne w oknie PLAN KONT zawsze dodaje BO do kwoty obrotów narastająco, natomiast nie dodaje ich do kwoty obrotów miesięcznych. Na omawianym wydruku natomiast możemy wyłączyć dodawanie BO do kolumny Obrót narastająco. Poniżej znajduje się przykład nr 1 objaśniający dokładnie działanie tej opcji.
Zbiorczo - jeżeli zaznaczymy tę opcję, to w linii z numerem i nazwą konta znajdą się kwoty analogiczne, jak na wydruku Obroty i salda - zbiorczo (dla wyróżnienia, informacje te będą wydrukowane czcionką pochyłą). Kwoty te zostaną podsumowane w linii zatytułowanej OGÓŁEM (niezależnie od linii OGÓŁEM OPERACJE). Dodatkowo, możemy wtedy zaznaczyć też parametr Podsumowania dla kont syntetycznych (omówiony poniżej).
Podsumowania dla kont syntetycznych - jeżeli zaznaczymy tę opcję, to dla każdego konta syntetycznego drukowana będzie linia zatytułowana Razem konto, w której znajdą się podsumowania kwot zebranych ze wszystkich wydrukowanych subkont danego konta - analogicznie, jak na wydruku Obroty i salda - zbiorczo (dla wyróżnienia, informacje te będą wydrukowane czcionką pochyłą).
Drukować 0,00 - domyślnie puste kolumny liczbowe (czyli np. gdy saldo konta wynosi 0) są na wydruku puste. Zaznaczenie omawianej opcji spowoduje, że w każdej takiej kolumnie będzie drukowana liczba 0,00. Opcja nie dotyczy ostatnich linii wydruku zawierających podsumowania OGÓŁEM, w których zawsze drukowane są 0,00.
Podsumowania subkont - Wyłączenie podsumowania subkont ułatwia weryfikację zestawienia w Excelu. Parametr jest dostępny tylko jeśli na zakładce Zakres w grupie Konta wybrano wszystkie konta poziomu 1 lub podświetlone poziomu1.
Wybrane ustawienie akceptujemy przyciskiem OK uzyskując Przegląd wydruku.
Przykład 1. - działanie opcji Obroty narastająco bez BO
Na załączonych ilustracjach znajdują się wydruki wykonane dla konta 201-0001, na którym mamy zaksięgowane trzy operacje: najpierw BO na kwotę 200 zł, potem fakturę sprzedaży na 1230 zł, a następnie zapłatę tej faktury na kwotę 600 zł.
Porównajmy załączone ilustracje. Na pierwszej wydruk został wykonany z wyłączoną opcją Obroty narastająco bez BO, na drugiej - z włączoną.
Data |
Numer dekretu |
Numer dokum. |
Treść |
BO |
Obrót |
Obrót narast. |
Saldo |
||||
Wn |
Ma |
Wn |
Ma |
Wn |
Ma |
Wn |
Ma |
||||
Konto: 201-0001 Kontrahent |
|
|
|
|
|
|
|
|
|||
|
P/1 |
BO |
|
200,00 |
|
|
200,00 |
|
200,00 |
||
|
S/1 |
Faktura 1/2020 |
|
|
1 230,00 |
|
1 230,00 |
200,00 |
1 030,00 |
|
|
|
K/1 |
1/20/KP |
Faktura 1/2020 |
|
|
|
600,00 |
1 230,00 |
800,00 |
430,00 |
|
Razem operacje konta 201-0001 |
|
200,00 |
1 230,00 |
600,00 |
- |
- |
- |
- |
|||
OGÓŁEM OPERACJE |
0,00 |
200,00 |
1 230,00 |
600,00 |
- |
- |
- |
- |
|||
PER SALDO OPERACJE |
0,00 |
200,00 |
630,00 |
0,00 |
- |
- |
- |
- |
Data |
Numer dekretu |
Numer dokum. |
Treść |
BO |
Obrót |
Obrót narast. |
Saldo |
||||
Wn |
Ma |
Wn |
Ma |
Wn |
Ma |
Wn |
Ma |
||||
Konto: 201-0001 Kontrahent |
|
|
|
|
|
|
|
|
|||
|
P/1 |
BO |
|
200,00 |
|
|
|
200,00 |
|||
|
S/1 |
Faktura 1/2020 |
|
|
1 230,00 |
|
1 230,00 |
|
1 030,00 |
|
|
|
K/1 |
1/20/KP |
Faktura 1/2020 |
|
|
|
600,00 |
1 230,00 |
600,00 |
430,00 |
|
Razem operacje konta 201-0001 |
|
200,00 |
1 230,00 |
600,00 |
- |
- |
- |
- |
|||
OGÓŁEM OPERACJE |
0,00 |
200,00 |
1 230,00 |
600,00 |
- |
- |
- |
- |
|||
PER SALDO OPERACJE |
0,00 |
200,00 |
630,00 |
0,00 |
- |
- |
- |
- |
Przykład 2. - działanie opcji Zbiorczo i Podsumowania dla kont syntetycznych.
z wyłączoną opcją Zbiorczo
Rozważmy konto 701, które posiada dwa subkonta syntetyczne 701-1 i 701-2, oraz dwa subkonta analityczne 701-1-1 i 701-2-1. Wydruk z wyłączoną opcją Zbiorczo będzie wyglądał jak pokazano poniżej.
Data |
Numer dekretu |
Numer dokum. |
Treść |
Obrót |
|
Wn |
Ma |
||||
Konto: 701 |
|||||
Konto: 701-1 ODDZIAŁ 1 |
|||||
Konto: 701-1-1 |
|||||
|
S/10/20 |
NOWAK |
|
100,00 |
|
Razem operacje konta 701-1-1 |
|
100,00 |
|||
Razem operacje konta 701-1 |
|
100,00 |
|||
Konto: 701-2 ODDZIAŁ 2 |
|||||
Konto: 701-2-1 |
|||||
|
S/11/20 |
ZIELIŃSKI |
|
200,00 |
|
|
S/12/20 |
KOWALSKI |
|
1 000,00 |
|
Razem operacje konta 701-2-1 |
|
1 200,00 |
|||
Razem operacje konta 701-2 |
|
1 200,00 |
|||
Razem operacje konta 701 |
|
1 300,00 |
|||
OGÓŁEM OPERACJE |
0,00 |
1 300,00 |
|||
PER SALDO OPERACJE |
0,00 |
1 300,00 |
z włączoną opcją Zbiorczo, ale bez opcji Podsumowania dla kont syntetycznych
Gdy włączymy opcję Zbiorczo, na wydruku dla każdego konta pojawią się dodatkowo kwoty BO, Salda i Obrotu. Kwoty te zostaną podsumowane w dodatkowej linii OGÓŁEM. Na końcu wydruku pojawia się też legenda informująca o włączeniu opcji i opisie jej działania.
Data |
Numer dekretu |
Numer dokum. |
Treść |
Obrót |
|||
Wn |
Ma |
||||||
|
|
1 300,00 |
|||||
|
|
100,00 |
|||||
|
|
100,00 |
|||||
|
S/10/20 |
NOWAK |
|
100,00 |
|||
Razem operacje konta 701-1-1 |
|
100,00 |
|||||
Razem operacje konta 701-1 |
|
100,00 |
|||||
|
|
1 200,00 |
|||||
|
|
1 200,00 |
|||||
|
S/11/2020 |
ZIELIŃSKI |
|
200,00 |
|||
|
S/12/20 |
KOWALSKI |
|
1 000,00 |
|||
Razem operacje konta 701-2-1 |
|
1 200,00 |
|||||
Razem operacje konta 701-2 |
|
1 200,00 |
|||||
Razem operacje konta 701 |
|
1 300,00 |
|||||
OGÓŁEM |
0,00 |
1 300,00 |
|||||
PER SALDO |
0,00 |
1 300,00 |
|||||
OGÓŁEM OPERACJE |
0,00 |
1 300,00 |
|||||
PER SALDO OPERACJE |
0,00 |
1 300,00 |
|||||
Włączono parametr "Zbiorczo". Czcionką pochyłą podano wartości w kolumnie Obrót obliczone na dzień 31-01-2020, które można porównać z analogicznymi wartościami z zestawienia "Obroty i salda - zbiorczo". Wartości te odpowiadają wyszczególnionym na bieżącym wydruku operacjom na kontach tylko wtedy, gdy są to wszystkie operacje na tych kontach (a nie np. tylko podświetlone) oraz gdy wybrano okres przeglądania (F12) zaczynający się od początku miesiąca. |
z włączoną opcją Podsumowania dla kont syntetycznych - pełny miesiąc
Jeżeli włączymy teraz opcję Podsumowania dla kont syntetycznych, to na wydruku w linijkach Razem konto pojawią się jeszcze kwoty podsumowań cząstkowych dla wszystkich kont syntetycznych.
Data |
Numer dekretu |
Numer dokum. |
Treść |
Obrót |
|||
Wn |
Ma |
||||||
|
|
1 300,00 |
|||||
|
|
100,00 |
|||||
|
|
100,00 |
|||||
|
S/10/20 |
NOWAK |
|
100,00 |
|||
Razem operacje konta 701-1-1 |
|
100,00 |
|||||
Razem konto 701-1 |
|
100,00 |
|||||
Razem operacje konta 701-1 |
|
100,00 |
|||||
|
|
1 200,00 |
|||||
|
|
1 200,00 |
|||||
|
S/11/20 |
ZIELIŃSKI |
|
200,00 |
|||
|
S/12/20 |
KOWALSKI |
|
1 000,00 |
|||
Razem operacje konta 701-2-1 |
|
1 200,00 |
|||||
Razem konto 701-2 |
|
1 200,00 |
|||||
Razem operacje konta 701-2 |
|
1 200,00 |
|||||
Razem konto 701 |
|
1 300,00 |
|||||
Razem operacje konta 701 |
|
1 300,00 |
|||||
OGÓŁEM |
0,00 |
1 300,00 |
|||||
PER SALDO |
0,00 |
1 300,00 |
|||||
OGÓŁEM OPERACJE |
0,00 |
1 300,00 |
|||||
PER SALDO OPERACJE |
0,00 |
1 300,00 |
|||||
Włączono parametr "Zbiorczo". Czcionką pochyłą podano wartości w kolumnie Obrót obliczone na dzień 31-10-2020, które można porównać z analogicznymi wartościami z zestawienia "Obroty i salda - zbiorczo". Wartości te odpowiadają wyszczególnionym na bieżącym wydruku operacjom na kontach tylko wtedy, gdy są to wszystkie operacje na tych kontach (a nie np. tylko podświetlone) oraz gdy wybrano okres przeglądania (F12) zaczynający się od początku miesiąca. |
z włączoną opcją Podsumowania dla kont syntetycznych - niepełny miesiąc
Gdy wykonamy wydruk za niepełny miesiąc, np. od 1 do 20, oraz wyłączymy z wydruku subkonta 701-1 i 701-1-1, wtedy wydruk będzie wyglądał jak poniżej:
Data |
Numer dekretu |
Numer dokum. |
Treść |
Obrót |
|||
Wn |
Ma |
||||||
|
|
300,00 |
|||||
|
|
200,00 |
|||||
|
|
200,00 |
|||||
|
S/11/20 |
ZIELIŃSKI |
|
200,00 |
|||
Razem operacje konta 701-2-1 |
|
200,00 |
|||||
Razem konto 701-2 |
|
200,00 |
|||||
Razem operacje konta 701-2 |
|
200,00 |
|||||
Razem konto 701 |
|
200,00 |
|||||
Razem operacje konta 701 |
|
200,00 |
|||||
OGÓŁEM |
0,00 |
300,00 |
|||||
PER SALDO |
0,00 |
300,00 |
OGÓŁEM OPERACJE |
0,00 |
200,00 |
||
PER SALDO OPERACJE |
0,00 |
200,00 |
|||||
Włączono parametr "Zbiorczo". Czcionką pochyłą podano wartości w kolumnie Obrót obliczone na dzień 20-01-2020, które można porównać z analogicznymi wartościami z zestawienia "Obroty i salda - zbiorczo". Wartości te odpowiadają wyszczególnionym na bieżącym wydruku operacjom na kontach tylko wtedy, gdy są to wszystkie operacje na tych kontach (a nie np. tylko podświetlone) oraz gdy wybrano okres przeglądania (F12) zaczynający się od początku miesiąca. |
Na wydruku w pierwszej linii pokazane są obroty wszystkich subkont konta 701 za okres od 1 do 20. Natomiast w linii Razem konto 701 mamy kwotę 200, ponieważ w tej linii podawana jest suma kwot wszystkich subkont danego konta, które znajdują się na wydruku (a ponieważ na wydruku brak konta 701-1, dlatego mamy kwotę 200).
UWAGI:
Salda nie można liczyć na wybrany dzień, zawsze liczone jest na koniec wybranego okresu ustawionego w Bieżąca data i okres (F12).
Pole Salda na koniec okresu/wybrany dzień jest co prawda widoczne zawsze, ale ma znaczenie tylko wtedy, gdy na zakładce Definicja zanaczono Zbiorczo, bo tylko wtedy na zestawieniu pojawiają się salda.