|
W oknie PLAN KONT pod przyciskiem
(F2) mamy do dyspozycji gotowy wydruk Obroty i salda - zbiorczo prezentujący BO, obroty, salda i BZ dla wybranych kont za miesiąc określony w Bieżąca data i okres(F12). Wszystkie kwoty drukowane są wg stanu na ostatni dzień miesiąca daty końcowej wybranego okresu. Jeżeli interesują nas informacje bardziej szczegółowe (np. o konkretnych operacjach albo za krótszy okres) możemy skorzystać z wydruku Obroty i salda - analitycznie.
Omawiany wydruk ma wiele wariantów. Aby z nich skorzystać, przed wydrukiem należy wybrać odpowiednie opcje, które zgrupowane są na zakładkach ZAKRES i DEFINICJA. Opcje zakładki ZAKRES służą do ustalenia, które konta mają znaleźć się na wydruku, natomiast na zakładce DEFINICJA należy określić, jakie informacje będą drukowane dla poszczególnych kont.
ZAKRES
Salda z dnia - jakie salda zostaną ujęte na zestawieniu:
koniec okresu - salda na koniec bieżącego miesiąca wybranego w Bieżąca data i okres (F12)
wybranego - salda na wybrany dzień z kalendarza
Konta - w tym miejscu określamy podstawowe konta do wydrukowania. Oprócz tych kont mogą zostać jeszcze wydrukowane ich subkonta, w zależności od ustawień opcji w grupie Subkonta (patrz niżej).
wszystkie konta poziomu 1 - konta poziomu pierwszego
podświetlone poziomu 1 - konta poziomu pierwszego, które są aktualnie podświetlone w oknie PLAN KONT, ale niekoniecznie widoczne w tym oknie (w przypadku wybrania tej opcji można skorzystać z pola wg definicji, w którym wybieramy wcześniej zapisaną definicję podświetleń)
podświetlone - wszystkie konta aktualnie podświetlone w oknie PLAN KONT, niekoniecznie widoczne w tym oknie (w przypadku wybrania tej opcji można skorzystać z pola wg definicji, w którym wybieramy wcześniej zapisaną definicję podświetleń)
takie jak w oknie - wszystkie konta widoczne aktualnie w oknie PLAN KONT, czyli spełniające aktualnie wybrane ustawienia filtrowania określone we właściwościach F4 tego okna
tylko konto bieżące - wyłącznie konto, na którym obecnie znajduje się kursor
Subkonta - w tym miejscu określamy, które subkonta kont podstawowych (określonych wyżej) mają zostać wydrukowane na wydruku.
UWAGA. Dla opcji podświetlone i takie jak w oknie opcja ta nie jest dostępna.
bez subkont - wydruk będzie zawierał tylko konta podstawowe
wszystkie - oprócz kont podstawowych zostaną wydrukowane również wszystkie subkonta tych kont
podświetlone - oprócz kont podstawowych zostaną wydrukowane również podświetlone subkonta tych kont
Tylko konta mające obroty w danym miesiącu - na wydruku znajdą się wyłącznie konta, dla których została wykonana jakaś operacja w miesiącu wybranym w Bieżąca data i okres (F12). Konto syntetyczne zostanie wydrukowane, jeżeli operacja została wykonana dla któregoś z jego subkont.
Bez kont z zerowymi saldami - pominięte zostaną konta, których saldo ma wartość 0,0 na koniec miesiąca wybranego w Bieżąca data i okres (F12)
Bez kont z zerowymi saldami, obrotami narast., BO i BZ - pominięte zostaną konta, których BO, saldo i obrót narastająco mają wartość 0,0 na koniec miesiąca wybranego w Bieżąca data i okres (F12)
Konta pozabilansowe - zaznaczamy, jeśli chcemy uwzględnić na wydruku konta pozabilansowe
Rejestr - zestawienie będzie obejmowało tylko operacje wykonane w wybranym rejestrze księgowym
Waluta - wydruk będzie zawierał tylko obroty i salda w wybranej tu walucie. Dostępne tylko w wersji MAXI i PRO.
DEFINICJA
Kolumny wydruku - na wydruku widoczne będą wybrane tu kolumny:
Nazwa konta
BO - bilans otwarcia
BZ - bilans zamknięcia
Obrót
Obrót narastająco
Saldo
Obroty narastająco bez BO - parametr decyduje o tym, czy wartości w kolumnie Obrót narastająco mają w sobie zawierać kwoty pochodzące z dokumentów bilansu otwarcia. Opcja ta może być przydatna, jeżeli chcemy porównywać obroty miesięczne i obroty narastająco. Standardowo mechanizm obliczająca salda i obroty widoczne w oknie PLAN KONT zawsze dodaje BO do kwoty obrotów narastająco, natomiast nie dodaje ich do kwoty obrotów miesięcznych. Na omawianym wydruku natomiast możemy wyłączyć dodawanie BO do kolumny Obrót narastająco.
Podsumowania dla kont syntetycznych - jeżeli zaznaczymy tę opcję, to dla każdego konta syntetycznego drukowana będzie linia zatytułowana Razem konto, w której znajdą się podsumowania kwot zebranych ze wszystkich wydrukowanych subkont danego konta
Drukować 0,00 - domyślnie puste kolumny liczbowe (czyli np. gdy saldo konta wynosi 0) są na wydruku puste. Zaznaczenie omawianej opcji spowoduje, że w każdej takiej kolumnie będzie drukowana liczba 0,00. Opcja nie dotyczy ostatniej linii wydruku zawierającej podsumowania OGÓŁEM, w której zawsze drukowane są 0,00.
Dzielenie na strony - umożliwia na kolejnych stronach wydruku zestawienia automatyczne numerowanie stron z oznaczeniem pierwszej i ostatniej oraz podsumowanie kolejnych stron w sposób ciągły.
Wybrane ustawienie akceptujemy przyciskiem OK uzyskując Przegląd wydruku: