Korzystanie ze schematów księgowania

,    - INSTRUKCJA UŻYTKOWNIKA - KSIĘGA HANDLOWA - Księgowanie dokumentów

Ze schematów księgowania korzystamy w dwóch przypadkach:

Schemat nie służy do określania standardowego schematu dekretu. Standardowy schemat dekretu wynika z rodzaju wpisu, wybranego rejestru księgowego, a także ustawień kont w menu Ustawienia - Ustawienia kont oraz w bibliotece kontrahentów (Konto rozrachunkowe, Domyślne konto, Schemat) oraz zdarzeń gospodarczych (Konto, Schemat). Standardowe schematy dekretów zostały szczegółowo opisane w rozdziale Rodzaje wpisów.

Schematy księgowania wprowadzamy w oknie SCHEMATY KSIĘGOWANIA (patrz INSTRUKCJA ADMINISTRATORA - PARAMETRYZACJA SYSTEMU - Schematy księgowania).

Po wybraniu we wpisie do księgi w polu Schemat przygotowanego wcześniej schematu uzyskujemy dostęp do jednej lub dwóch dodatkowych zakładek:

Po wprowadzeniu danych na zakładce SCHEMAT - KWOTY i ewentualnie SCHEMAT - POZYCJE oraz przejściu na zakładkę POZYCJE zostaną wygenerowane automatycznie księgowane pozycje. W szczególnych przypadkach można je dodatkowo zmodyfikować włączając pole Korekta pozycji.

Mechanizm schematów księgowania ma bardzo bogate możliwości. Przed wykorzystaniem ich w praktyce warto zapoznać się dokładnie ze sposobem definiowania schematu (patrz INSTRUKCJA ADMINISTRATORA - PARAMETRYZACJA SYSTEMU - Schematy księgowania) oraz podanymi niżej przykładowymi schematami: