Rozrachunki z kontrahentem

,    - INSTRUKCJA UŻYTKOWNIKA - NALEŻNOŚCI I ZOBOWIĄZANIA

Rozrachunki z kontrahentami są jednym z elementów mechanizmu rozliczania należności i zobowiązań.

Program prowadzi równolegle dwie ewidencje rozrachunków. Jedną na podstawie płatności znajdujących się przy każdym wpisie do księgi na zakładce PŁATNOŚCI. Drugą na podstawie obrotów na kontach rozrachunkowych kontrahenta (odbiorcy i dostawcy) znajdujących się na zakładce DEKRET, zarówno we wpisie do księgi jak i na pozycji raportu kasowego. Pierwsza z nich zawiera więcej informacji (m.in. termin i forma płatności, waluta, kurs, różnice kursowe), a także umożliwia powiązanie powstałych należności/zobowiązań z dokonanymi później zapłatami. Dzięki temu, że bazuje ona na płatnościach a nie na obrotach na kontach, zawiera rozrachunki dotyczące zarówno sprzedaży jak i zakupu co jest szczególnie istotne jeśli ten sam kontrahent jest jednocześnie naszym dostawcą i odbiorcą, gdyż umożliwia łatwe kompensowanie faktur zakupu i sprzedaży. Dlatego ta właśnie ewidencja służy do rozliczania rozrachunków z kontrahentami. Ewidencja obrotów na analitycznym koncie rozrachunkowym służy wyłącznie do wyliczenia sumy obrotów i sald przydatnych np. w bilansie. Poniższy opis dotyczy w całości pierwszej ewidencji, czyli tej bazującej na płatnościach.

Okno ROZRACHUNKI zawiera szczegółową ewidencję płatności do wszystkich dokumentów wystawionych kontrahentowi lub przez kontrahenta wraz z zapłatami za te dokumenty. Można je wywołać bezpośrednio z biblioteki kontrahentów po ustawieniu się na odpowiednim kontrahencie, można je również wykorzystać do automatycznego wprowadzania płatności na raport kasowy lub bankowy.

Informacje w poszczególnych kolumnach oznaczają:

Jeśli korzystamy z wersji MAXI lub PRO umożliwiającej rozliczanie transakcji zagranicznych w walutach obcych (patrz rozdział WIELOWALUTOWOŚĆ), to w standardowym zestawie kolumn w rozrachunkach dostępne będą dodatkowo:

Po przejściu na zakładkę Pozycja dostępny jest komplet informacji dotyczących danej pozycji.

Oprócz pól (kolumn) opisanych wyżej są to:

Większość wpisów widniejących w oknie ROZRACHUNKI pochodzi z płatności do dokumentów zaksięgowanych w oknie KSIĘGA HANDLOWA i należy rozumieć je jako wpisy z zakładki PŁATNOŚCI z wszystkich wpisów do księgi dotyczących tego kontrahenta. Np. wpisy w okienku na początku tego podrozdziału oznaczają (w kolejności wierszy od góry):

  1. Płatność do faktury sprzedaży (konto 201-0016, czyli wg informacji w nagłówku okna - konto odbiorcy) nr 17/02/20 zaksięgowanej w dniu 10.02.2020 (nr dekretu S/02/2). Płatność niezapłacona - pusta kolumna Zapłacono. Termin płatności do 24.02.2020. Wystawiono już do tej płatności przypomnienie (litera P w kolumnie P) oraz wezwanie do zapłaty (litera W w kolumnie W).

  2. Płatność do faktury zakupu nr 1245/20 zaksięgowanej w dniu 16.03.2020 (nr dekretu KO/03/11). Płatność ta została skompensowana w dniu 18.03.2020 z dokumentem PK o nr dekretu P/03/5 (informacja o PK jest wpisana w kolumnie KP).

  3. Płatność do faktury zakupu (dlatego zakup, że konto 202-0016, czyli wg informacji w nagłówku okna - konto dostawcy) nr 1245/20 zaksięgowanej w dniu 16.03.2020 (nr dekretu KO/03/11). Płatność ta została skompensowana (w kolumnie Forma jest wpisane Kompensata) w dniu 20.03.2020 z fakturą 44/20/FK zaksięgowaną dekretem nr KO/03/12 (nr kompensującej faktury i dekretu jest wpisany w kolumnie KP).

  4. Dokument PK z dnia 18.03.2020 (nr dekretu P/03/5), z którym została skompensowana płatność do faktury zakupu nr 1245/20 zaksięgowanej w dniu 16.03.2020 (nr dekretu KO/03/11).

  5. Faktura korygująca 44/20/FK zaksięgowana dekretem nr KO/03/12, skompensowana z fakturą zakupu nr 1245/20 zaksięgowaną w dniu 16.03.2020 (nr dekretu KO/03/11).

  6. Zaliczka wpłacona przez odbiorcę (Rodzaj Wn(+), konto 201-0016 - konto odbiorcy) w dniu 26.03.2020. Zaliczka nie jest powiązana z żadną fakturą sprzedaży - pusta kwota do zapłaty.

  7. Płatność do faktury zakupu (konto 202-0016) nr 1398/20 zaksięgowanej w dniu 31.03.2020 (nr dekretu KO/03/13). Zapłacona przelewem w tym samym dniu.

W podsumowaniu na dole okienka widzimy:

Korzystając z funkcji dostępnych w menu wywoływanym prawym klawiszem myszy lub analogicznych przycisków znajdujących się w górnej części okna możemy m.in. kompensować ze sobą płatności dotyczące faktury i korekty do tej faktury lub faktury zakupu i faktury sprzedaży, itp.:

Skojarz i Rozłącz działają na podświetlonych pozycjach. Można jednorazowo podświetlić wiele pozycji do skojarzenia lub rozłączenia. Scal ignoruje podświetlenia.

Z kolei klikając w przycisk możemy wygenerować przelew do jednej lub kilku nieuregulowanych płatności za faktury zakupu od biezącego kontrahenta. Z analogicznej funkcji możemy korzystać również w oknie ZOBOWIĄZANIA, gdzie jest możliwość generowania przelewów dla wielu różnych kontrahentów.

Wywołując  F4 Właściwości okna ROZRACHUNKI, możemy dowolnie zmienić kryteria filtrowania, czyli zakres pozycji pokazywanych w oknie:


Klawisz F2 udostępnia następujące wydruki: