Dekretacja kosztów wynagrodzeń

Definiowanie i nadzór

Przed przystąpieniem do pracy z dekretami należy odpowiedzieć na podstawowe pytanie: czy koszty wynagrodzeń rozksięgowywane będą na miejsca powstawania kosztów (działy) lub projekty (zlecenia)?

Jeśli koszty wynagrodzeń zakładu nie są rozksięgowywane na zakłady i zlecenia:

Jeśli natomiast koszty wynagrodzeń zakładu są rozksięgowywane na zakłady i (lub) zlecenia to zapoznajemy się szczegółowo po kolei z następnymi rozdziałami.

UWAGA. Szczegółowe rozbicie kosztów wynagrodzeń (zarówno w zestawieniu kosztowym, jak i w dekrecie księgowym) dostępne jest w systemie rozszerzonym o moduł kosztów.

Przed rozpoczęciem definiowania dekretów księgowych i zestawień kosztowych należy przeanalizować dekrety księgowe z jednego wzorcowo zaksięgowanego miesiąca i sprecyzować następujące założenia:

  1. ile i jakie dekrety tworzone są w miesiącu? jeden zbiorczy? oddzielnie na każdy rodzaj wynagrodzeń?

  2. według jakiego kryterium przyjętego w programie rozbijane są koszty wynagrodzeń? wg działów? wg zleceń? wg działów i zleceń?

  3. czy wszystkie składniki wynagrodzenia poszczególnych pracowników rozdzielane są w tych samych proporcjach w ramach poszczególnych kryteriów?

  4. czy to samo kryterium rozbicia odwzorowywane jest tymi samymi subkontami na różnych kontach?

  5. czy istnieją składniki wynagrodzeń rozksięgowywane na indywidualne konta pracowników?

Znając odpowiedzi na te pytania możemy przystąpić do budowania przykładowego dekretu. Pozwoli nam to zrozumieć mechanizmy w programie, które należy zastosować przy definiowaniu właściwego dekretu księgowego.